Aktuální vydání magazínu Forbes

Může mít země bez moře světové plavky? Dvě české designérky tomu věří

Pošli to dál

Každý rok na začátku léta sváděly ten boj znovu: kde najít originální plavky a sandály na prázdniny?

V českých obchodech byly k sehnání jen staré střihy v neonových barvách, pořád to samé dokola. U bot to bylo podobné – buď zajímavé, ale nepohodlné, nebo praktické, ale nudné a ošklivé.

Čtěte také: Tři kamarádky přinášejí do Česka kousek Bali. V kokosové misce

„To byl první impulz k založení značky Plove. Chtěly jsme něco hravého, vtipného a přitom funkčního,“ shodují se mladé designérky Pavlína Miklasová a Barbora Veselá. 

Značku založila před třemi lety Miklasová, aby pod ní šila neotřelé autorské plavky, ale plavkovina jí připadala jako tak praktický a nevyužitý materiál, že nakonec ke spolupráci přizvala obuvní designérku Veselou a začaly s ní experimentovat i na botách.

Tenhle materiál je jejich srdcovka. Na plavkách dává smysl, ale na sandálech? Obě tvrdí, že boty z něj jsou pohodlné a praktické. Plavkovina se netrhá, drží nohu a dá se v nich chodit každý den. „Je to městská bota, žádné sandálky jen na pláž,“ tvrdí. 

Letošní rok je pro Miklasovou a Veselou přelomový, z dobrého nápadu se totiž stává byznys – mají za sebou úspěšnou kampaň na Hithitu, kde se jim podařilo vybrat 200 tisíc korun, tedy o 50 tisíc víc, než byla jejich cílová částka.

Výrobu bot a plavek tak mohou pořádně nakopnout. Jejich cílem je uspět v Česku a dostat značku i za hranice. Nebojují s konfekcí, ale snaží se zaujmout ty, kterým není móda lhostejná a touží po estetickém a přitom funkčním kousku.

A věří, že mají trhu co nabídnout. Výběr je u nás podle nich zvlášť chudý. „Máme tu sice šikovné lidi, je tu know-how i řemeslo, ale chybí design,“ vysvětluje Miklasová. 

„Byla jsem se v několika dílnách podívat. Nové kolekce navrhují neškolení zaměstnanci nebo obchodní oddělení. Prostě jen vyberou pár nových barev a vzorů,“ stýská si nad českou nabídkou plavek. „Design by přece měl být vždy v rukou designéra,“ podotýká. To platí pro jejich plavky i sandály.

Jenže najít pak pro takové kousky výrobce není snadné. „Tvořit naše boty je náročné, jsou minimalistické a každá malá chyba je na nich vidět. Ve fabrikách si s tím nevědí rady,“ říká Veselá a v rukou otáčí na ukázku jeden ze sandálů. 

Protože byly rozhodnuté najít výrobce v Česku, vypravily se na tour po dílnách a továrnách. A narazily. „Naše zakázky jsou moc malé a složité. Firmy se radši pustí do velkých zakázek od konfekce,“ vysvětlují.

Vzaly tedy výrobu do svých rukou. Doslova. Ukončily své předchozí projekty, najaly dva pracovníky a každý den s nimi v dílně tvoří. Brousí, lepí a balí. Občas i do deseti do večera. Nevadí jim to. Věří, že se jim jejich nasazení časem vyplatí.

Čtěte také: Batohy za tisíce. Jak designérka naučila ženy nosit pánskou módu

Už vyrobily na 200 párů bot a 100 kusů plavek. Průměrná cena obojího se pohybuje kolem dvou a půl tisíce, což je prý na Česko pořád ještě trochu vyšší částka. „Jenže tohle je autorský design a věc, co vám vydrží roky,“ tvrdí Miklasová přesvědčivě.

Plove jí leželo v hlavě už léta. Poprvé značku představila jako projekt na Ateliéru designu oděvu a obuvi na pražské UMPRUM, kde studovala pod vedením Liběny Rochové.

Přemýšlela nad tím, že by ráda svoje výtvory spojila s něčím radostným a pohodovým. „Plavky takové jsou. Lidé si je přece na sebe berou jen o prázdninách, nebo když relaxují,“ vysvětluje. „Je to věc spojená s příjemnými zážitky.“

Začala si hrát s barvami a vzory. Nakonec pro jednu kolekci ušila plavky v zlatavě tělové barvě s výrazným potiskem. „Byl to takový vtip. Člověk v nich vypadá nahý a zároveň oblečený, na těle se mu objevuje vzorek,“ vypráví. Zaujala, o model je zájem dodnes.

O pár let později se spojila s Veselou, designérkou, která vystudovala prestižní London College of Fashion. Záměr byl jediný – využít plavkovinu na maximum. Kromě plavek i na boty.

Nejvíc těží z toho, že si o jejich tvorbě lidé říkají navzájem. „Jak má někdo naše boty nebo plavky, vzbuzuje pozornost. Lidé po něm pokukují a jsou schopni se třeba na ulici zeptat, co to je a kde se to dá koupit,“ usmívají se.

„Jeden pár bot se prodá a okolí se hned ozve,“ popisují, jak se Plove vlna pomalu rozlévá po velkých českých městech.

Čtěte také