Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_sajt_2017-04
telefon done

Může se hodit! 10 rad, jak se zbavit strachu z telefonování

Pošli to dál

Mnoho lidí se bojí telefonovat. Všechny nás přitom v pracovním i osobním životě čeká chvíle, kdy potřebujeme vyřídit­ nepříjemný hovor. Pokud to nezvládneme, může to ohrozit naše pracovní i osobní štěstí. Jak tedy strach z telefonování zkrotit? Pomůže vám těchto 10 jednoduchých rad:

1. Zamyslete se

Potřebujete skutečně telefonovat? Je telefon tím nejlepším prostředkem pro to, co potřebujete vyřídit? Nebude lepší se s dotyčným setkat? Napsat mu e-mail nebo SMS? Váš strach by neměl být výmluvou, proč použít méně vhodný komunikační styl. Ale zvažte, zda odlišná forma nemůže přinést podobné výsledky, nebo být dokonce rovnocenná.

2. Připravte se

Příprava je podceňovaná a přitom zásadní fáze telefonování. Profesionálům stačí projet si hovor rychle v hlavě. Ale pokud nejste zvyklí hovořit nebo je váš strach opravdu velký, zkuste si hovor nanečisto a bez ostychu si (klidně) napište i scénář (ve formě: co řeknu, když odpoví…). Ujasníte si tak hlavní cíl svého telefonátu, případně alternativy, které navrhnete. Získáte tím také příležitost pořádně si promyslet, jestli to, co chcete říct, bude druhému srozumitelné.

3. Rozhýbejte se

Pokud sedíme, často nás naše nervozita zahltí. Zkuste se postavit, projít se, udělat si deset dřepů, volat při chůzi nebo vestoje.

4. Rozmluvte se

Nepřipravený nebo přeskakující hlas, který je ovlivněný nervozitou, naši psychickou nepohodu ještě zvýší. Zazpívejte si před hovorem nahlas svou oblíbenou písničku nebo vyzkoušejte hlasové cvičení. Kolegové se k vám třeba přidají.

5. Vylaďte se

Nevolejte, když jste ve špatné náladě. Pokud potřebujete hovor vyřídit, nejdříve se uklidněte – pusťte si svou oblíbenou hudbu, dejte si něco dobrého, promluvte si s kolegou, prostě se špatné nálady zbavte. A stejně tak platí – rozmrzelí neberte hovory, které jsou důležité a na které byste nemuseli vhodně reagovat. Raději počkejte, až se vaše nálada zlepší, což může být i za 10 minut, a zavolejte s omluvou zpátky.

6. Zvažte dobu hovoru

Dobrým načasováním telefonátu zvýšíte pravděpodobnost, že osoba, které voláte, nebude reagovat nepříjemně. Je opravdu vhodné vyřizovat důležitý pracovní hovor v 9.05, když volaný sotva přišel do práce? Nebo v 17.30, když je na odchodu domů? V 11.50, kdy je hladový, a tedy rozmrzelý…? Zamyslete se nad pravděpodobnými zvyklostmi volaného (daných oborem, profesí, osobními zvyky) a zkuste se podle nich řídit.

7. Koncentrujte se na jednotlivosti

Když jste na hovor připraveni, postupujte takto: soustřeďte se pouze na bezprostřední následující krok, jakkoli nevýznamný. Sledujte každý okamžik… Beru telefon. Hledám číslo. Volím číslo. Slyším zvonění. Slyším hlas druhého… Odpovídám a zdravím. Strach nejvíce sytí to, že svou pozornost věnujeme objektu strachu. Pokud se budete soustředit na věci, které v sobě strach neobsahují, budete se i méně ostýchat.

8. Pokračujte

Pokud v hovoru jen kousek postoupíme, náš strach velice často klesá. Dokonce ještě dříve, než se dostaneme k jádru našeho sdělení. Ano, nejtěžší je začít – zvednout telefon, vytočit číslo. Když jsme uprostřed telefonátu, často už ho „nějak zvládneme”. I tak ale nezapomínejte na svou přípravu a scénáře.

9. Držte se na uzdě

Snažte se nikdy nedávat průchod negativním emocím a slovům. Pokud se hovor nedaří nebo je člověk, se kterým mluvíte, ve špatné náladě, raději se omluvte (vymluvte) a zavěste. Je snazší navázat na nepovedený nedokončený telefonát než na negativní dokončený telefonát. Třeba příště zastihnete volaného v lepším rozmaru.

10. Využijte příležitost

Pokud ukončíte jeden hovor, pusťte se do dalšího! Už víte sami, co úsilí dá připravit se, vyladit se, překonat nechuť… Dokud držíte v ruce telefon, hned vytáčejte další číslo, seskupte své hovory dohromady nebo na několik míst během pracovního dne. Nebudou vás pak obtěžovat každých 10 minut. Během těchto hovorů postupujte osvědčeným směrem ­od nejtěžšího k nejlehčímu. Každý další hovor bude o něco lehčí. Postupujete tak vlastně neustále ze schodů dolů. A to je mnohem příjemnější směr než naopak.


Další články Dalibora Špoka na Forbes.cz:

5 jednoduchých rad, jak skloubit práci a rodinu

Největší chyby, které děláme v pracovních vztazích

Jednoduchý návod, jak se donutit k tomu, do čeho se vám nechce

 

Čtěte také