Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_sajt_2017-04
seals

Může z vás letecký nebo námořní výcvik udělat lepšího manažera a podnikatele? Překvapivě ano

Pošli to dál

Ty nejlepší zkušenosti pro osobní rozvoj a funkční pracovní návyky nasbíráte na nejméně očekávaných místech. Řekli byste třeba, že vás náročný fyzický trénink může naučit, jak lépe vést lidi? Nebo že pilotní výcvik může pomoci v krizovém managementu?

Je to tak. Jak píše na webu Fastcompany pilotka a novinářka Kim Green, piloti se totiž v krizových okamžicích mohou spolehnout jen sami na sebe a v každý kritický okamžik platí – kolik máte zkušeností, takovou máte pravděpodobnost, že problém zvládnete. Můžete být úžasný inženýr, znát motor do poslední součástky, vědět všechno o aerodynamice, ale jaký jste pilot, se ukáže, až když vám přestane jít motor nebo se dostanete do bouřky a budete si muset poradit.

Proto se piloti cvičí v krizovém managementu. Přemýšlejí, co všechno může selhat a učí se zpaměti postupy v případech nouze.

V podnikání je to podobné. I byznysmeni se potýkají s finančními krizemi, nepřátelskými převzetími, špatným PR, někdy jde i o život a zdraví. A taky v podnikání vás prověří až první velká krize. Takže – co vás může letectví naučit o krizovém managementu?

Pilots in the cockpit

1. Mějte plán pro případ krize

Při jedné z lekcí létání se Kim Green a jejímu instruktorovi nerozsvítila kontrolka ovládání přední části podvozku pod nosem letadla. Její instruktor neztratil hlavu a další hodinu pokračoval v lekci tím a až když žádný z předepsaných postupů nezafungoval, požádal nejbližší letiště o nouzové přistání.

Většina organizací nerada uvažuje o negativních událostech. Ale když jste ve vůdčí pozici, lidé od vás čekají vedení a vy musíte v krizi zachovat klid. Instinkt nestačí, udržet rozvahu vyžaduje přistupovat k problémům s rozumem a rozmyslem – jinými slovy  být připravený předem. Přemýšlejte o možných krizových situacích a udělejte si seznam, co během nich udělat nejdřív. Když máte naučený postup, tak vás první kroky mohou uklidnit do té míry, že budete schopni problém vyřešit. Když víte co dělat, není čas na obavy a paniku.

Čtěte také: Mentalita snipera. Co spojuje odstřelovače a vrcholové manažery

2. Předstírejte to a ono to přijde. Ale doopravdy

Druhý příběh je podobný; Kim Green už měla licenci a letěla s žákem, když začal vynechávat motor. Neztratila rozvahu, převzala iniciativu, zamířili k nejbližšímu letišti a nouzově přistáli. Student se jí pak přiznal, že se ani trošku nebál: „Měla jste to pod kontrolou!“ Prostě sledoval svou instruktorku, a když nebyla vyděšená ona, necítil se v nebezpečí ani on.

Pro většinu lidí znamená heslo Fake it till you make it předstírání kompetence, kterou v tu chvíli nemají, dokud ji nezískají. Vaše důvěra by se ale měla rovnat vašim schopnostem. Když se jen snažíte oklamat své kolegy a zaměstnance, předstíráním aktivity, většinou problém nevyřešíte. Ale když víte, co a jak a jen děláte, že nemáte strach, můžete si zachovat nad situací kontrolu a zvládnout krizi jistou rukou.

3. Plánujte dopředu a nenechte se překvapit

Nikdo, ani piloti, se nerodí s nadpřirozeným klidem tváří v tvář překvapení. Je ovšem snadnější zůstat klidný, když víte, co asi přijde. Piloti si prostě jednání v případech nouze dopředu opakují a nacvičují tolikrát, že se z toho stane skoro rutina.

Piloti nemají rádi překvapení, a tak se na ně důkladně připravují. Létání většinou není tak vzrušující, jak si lidé myslí. Takže letci mají spoustu času na to, představovat si při rutinním letu pod jasnou oblohou, co by se všechno mohlo před doletem stát a jak by na to reagovali.

A s náročným fyzickým výcvikem je to podobné. Padesátihodinový americký tréninkový kurz Kokoro simuluje takzvaný pekelný týden příslušníků zvláštních sil amerického námořnictva SEALs. Účastníci si mají s jeho pomocí uvědomit svůj nevyužitý potenciál a posunout hranice možného pomocí série tělesně i duševně ničivých úkolů.

Čtěte také: Vyšvihněte se do první ligy. Trénujte mozek jako vrcholoví sportovci a manažeři

Je to mimořádně intenzivní prožitek a lekci z něj hned tak nezapomenete. Protože když běháte po pláži s těžkým nákladem na ramenou nebo klušete terénem a máte přitom plnit skupinové úkoly, dozvíte se hodně o svých schopnostech vůdce i člena týmu.

navy seal

Viceprezident společnosti Big Spaceship Tony Clement podstoupil trénink hned dvakrát. Napoprvé to prostě nedal. Pak si ale sepsal klíčové principy, které mu pomohly k úspěšnému absolvování a ty dál používá ve svém profesním životě:

1. Nadechněte se, zamyslete se a přistupte k akci: Když je kolem vás chaos, panika nebo jste ve stresu, udělejte tyto tři věci v to tomto pořadí. Hluboký nádech vám umožní se soustředit, zamyslet se, rozhodnout se a potom udělat, co musíte. Rozhodnost – i když rozhodnete špatně – je lepší než pasivní přístup, kdy se necháte převálcovat situací. Taky to znamená, že jste připraveni vést a že jste připraveni poslouchat – a nejste ve vleku svého ega.

2. Nepřemýšlejte, co bude dál: Jakmile začnete uvažovat, z čeho vznikne další stresová nebo bolestivá situace, jste na nejlepší cestě si to rozmyslet. Taky se neradujte z dílčích úspěchů a nevolejte hop, dokud jste ještě nepřeskočili. Soustřeďte se na přítomnost. Maličkost teď vás přivede k velké věci časem.

3. Nejde o vás – nikdy: Odpovědnost znamená, že na vás závisejí jiní. Je přirozené zabývat se sebou a svými problémy. Když je vám ale špatně, zkuste pomoct tomu, komu je hůř. Když se Clement při terénním běhu dostal do krize, zůstal dobrovolně vzadu a povzbuzoval ty, kteří mohli ještě míň než on. Jim to pomohlo a on přestal myslet na své problémy.

4. Sto procent úsilí – sto procent času: Nikdo se nemůže věnovat tomu, co dělá, neustále na sto procent. Ale ať děláte cokoliv – i když už nemůžete, pořád jste schopni tomu dát víc, než právě dáváte. A když se o to budete snažit pořád, posouváte si hranice.

5. Nejde o to zda, ale jak: „V SEALs netrénujeme proto, abychom přemýšleli co jo a co ne. Vždycky je to jo a díky tomu to splníme mnohem rychleji,“ prohlásil jeden z příslušníků jednotky, takže když to zobecníme, ať děláte cokoliv, nejde o to, zda to udělat, ale jak.

Halucinace, žaludeční problémy, puchýře na nohou, spánková deprivace, vyčerpání, povrchová zranění, to nejsou typické problémy pracujících lidí. Mezi typické problémy patří spíš nejistota, oponenti a únava. Fyzický trénink vám zřetelně ukáže, že jste ve skutečnosti schopni dvacetinásobku toho, co děláte. Efektivní vedení a partnerství znamená, že si výše uvedené principy vezmete za své a budete se učit, jak moc je důležité být užitečný ostatním.

Čtěte také