Už jen necelé dva měsíce zbývají do konce roku a je na čase začít pomalu bilancovat. Hlavní filmovou sezonu už máme za sebou a můžeme tak shrnout, které filmy měly letos největší úspěch a které u diváků vůbec nebodovaly.

Jak ale vlastně definovat, co je úspěch a co propadák? Není to vždy úplně jednoduché, proto ještě krátká vsuvka o tom, jak fungují finance v Hollywoodu.

Pokud film vydělá v kinech 1 miliardu dolarů, neznamená to samozřejmě, že filmové studio je 1 miliardu v zisku. Nejdříve se musí rozdělit s kiny a lokálními distributory, ti si dohromady vezmou 50 procent z tržeb (v USA), 60 procent (většina světa) a 80 procent (Čína). Od zbylých peněz si navíc studio musí odečíst jak náklady na výrobu, tak i na propagaci. Ta se eviduje zvlášť, ale může mít skoro stejný rozpočet jako výroba.

Jestliže tedy film vydělá 1 miliardu dolarů, z toho řekněme 40 procent v USA, 40 ve světě a 20 v Číně (která je dlouhodobě označována za budoucí největší filmový trh pro Hollywood), zůstane mu v základu nějakých 400 milionů. Od toho musíme odečíst zhruba 200 milionů na výrobu (cena za standardní hollywoodský megatrhák) a dalších 150 milionů na propagaci, tak sami vidíte, že zisk se už počítá v pouhých desítkách milionů.

Výdělky v kinech naštěstí nejsou pro studia jediným zdrojem obživy. Zajímavé to začíná být při uvedení na DVD/Blu-Ray/online, kde se sice nepočítají miliardy, spíše desítky či maximálně malé stovky milionů dolarů v obratu, ale studia tady mají mnohem větší marži (až 80 %) z každé prodané placky/stažení.

Další peníze studiu přinesou ať už internetové, kabelové nebo klasické televize, které neváhají utratit pořádné peníze za to, že mohou vysílat poprvé. Samozřejmě další peníze přichází za druhé, třetí, sté vysílání…

A samostatnou kapitolou jsou také související produkty. Pokud je studio zároveň i majitelem licencí ke značce, může do nekonečna vyrábět či licencovat hračky, knížky, komiksy, videohry, televizní seriály a další tuny merchandisingu. Proto se nemůžeme divit, že aktuálně nejvíce frčí komiksové adaptace na pokračování a animáky se zvířaty, protože to jsou přesně ty materiály, které příjmy z merchandisignu dokážou vytěžit do posledního centu.

Které filmy tedy letos nejvíce frčely a které naopak propadly? Nejúspěšnějším filmem měřítkem celosvětových tržeb je Captain America: Občanská válka, podíváme se ale i na další zajímavé úspěchy. Naopak nejméně úspěšný je letos z velkých filmů Deepwater Horizon: Moře v plamenech. U nás si potom nejlépe vede film Tajný život mazlíčků. Zdrojem čísel je portál boxofficemojo.com (světové tržby) a ufd.cz (české tržby).

Tohle je desítka filmů, které nás svými výsledky letos zaujaly:

Film roku: Captain America: Civil War (1,153 miliard dolarů)

S tím, že Captain America 3 vydělá velké peníze, se počítalo dlouho dopředu, otázkou bylo jen to, jak velké peníze to budou. Téměř 1,2 miliardy dolarů celosvětově je pro studio Marvel příjemná částka, která sice nedosáhla na o 300 milionů vyšší metu, kterou vydělali Avengers, ale potvrdilo se, že v univerzální zábavě pro obě pohlaví i všechny generace a chutě nemá Marvel konkurenci. Na rozdíl od většiny filmů nemá výsledek tohoto snímku vliv na vznik pokračování. Marvel má vše pečlivě naplánováno až do roku 2020.

Otloukánci roku: Batman v Superman (873 milionů) plus Sebevražedný oddíl (744 milionů)

Osm let trvající nadvláda Marvelu v komiksových adaptacích samozřejmě nedala spát konkurenčnímu vydavatelství DC, které se také rozhodlo přenést na plátno svůj vlastní superhrdinský vesmír. Trhákem roku mělo pro DC být spojení dvou nejslavnějších postav vydavatelství, které se ve filmu ještě nikdy nepotkaly. Řeč je samozřejmě o Batmanovi a Supermanovi.

Vydělaných skoro 900 milionů dolarů by bylo pro spoustu producentů požehnáním, ale DC a studio Warner mířily výše a vzhledem k očekávání (a obrovskému rozpočtu 250 milionů) je to zklamání.

Druhý letošní film ze stejné série, Sebevražedný oddíl, je na tom ještě o 150 milionů hůře, ale vydržel překvapivě v kinech déle. Mimochodem třeba u nás je Sebevražedný oddíl o polovinu úspěšnější než Batman v Superman

Originalita roku: Zootropolis (1,023 miliard dolarů)

Když animovaný film, pod kterým je podepsané studio Disney, vydělá přes 1 miliardu dolarů, může to vypadat dost obyčejně. Jenže Zootropolis je historicky teprve čtvrtým filmem (po Avatarovi, Titanicu a Ledovém království), který tuto metu překonal a není zároveň pokračováním jiného filmu či adaptací knížky nebo komiksu.

A je to zároveň druhý nejúspěšnější původní animák, hned po Ledovém království. Navíc to dokázal bez otravné písničky omílané dokola z tabletů vašich malých dcer. Za nečekaně vysoká čísla může také vhodné nasazení v březnu, kdy byla kina prakticky bez silné dětské konkurence.

Kontroverze roku: Warcraft (433 milionů dolarů)

Finanční analytici se nemůžou shodnout, jestli adaptace počítačové hry Warcraft je propadák, nebo ne. 430 milionů na tržbách oproti 160 milionům rozpočtu vypadá v číslech dobře, jenže plnou polovinu tržeb přinesla Čína, ze které Hollywood má oproti uvedení v USA či v Evropě nižší marži, a tudíž je hrubý zisk pro studio výrazně menší než obvykle.

Na domácí, americké půdě Warcraft objektivně propadl (pouhých 48 milionů), a tak mají účetní těžkou hlavu. Pokud někdy vznikne pokračování, tak zřejmě plně v čínské režii. U nás měl Warcraft mimořádně dobrý start, ale nadšení postupně opadlo, přesto se letos zřejmě udrží v první desítce nejúspěšnějších filmů.

Superstar roku: Deadpool (783 milionů)

Užvaněný a sprostý komiksový antihrdina bylo přesně to, co postupně rutinním komiksovým filmů chybělo a puberťáci vzali kina útokem. Necelých 800 milionů výdělku je obrovským úspěchem především proto, že film si prakticky z prachu vydupal představitel hlavní role Ryan Reynolds a dostal na něj pouhých 60 milionů.

Oblíbenost hlavní postavy a neskutečně drzý a chytrý marketing ale udělaly své lidé ze studia 20th Century Fox omdlévali nadšením. Kocovinu jim naopak přidělal mnohem více opečovávaný a prosazovaný film ze stejného vesmíru – X-Men Apocalypse. Ten vydělal jen dvě třetiny toho, co Deadpool a přitom stál třikrát více.

Propadák roku: Deepwater Horizon: Moře v plameech (88 milionů)

Kandidátů na největší finanční omyl je hned několik. Měřeno čísly je největším propadákem drama o nedávné nehodě ropné plošiny v Mexickém zálivu Deepwater Horizon, při rozpočtu 160 milionů má zatím celosvětové tržby zhruba na polovině, hned za ním následují se záporným výsledkem z kin filmy Do posledního dechu, nový Ben Hur či Bohové Egypta.

V zisku po odečteních všech nákladů po stažení z kin rozhodně nejsou ani noví Krotitelé duchů či trojice pohádek Lovec: Zimní válka, Obr Dobr a druhá Alenka v říší divů. A z megaprojektů zklamal nejvíce druhý Den nezávislosti, který před dvaceti lety kraloval kinům, dvojka při rozpočtu 180 milionů vydělala ale jen dvakrát tolik.

Výkon roku: V zajetí démonů 2 (320 milionů)

Úspěšnost filmů můžeme měřit různými způsoby, kromě počítání absolutních čísel můžeme zabrousit i na pole procentuální návratnosti. V tom případě je vítěz jasný – je to laciný horor V zajetí démónů 2. Při nákladech 40 milionů vydělal celosvětově 8 krát více. Levné a hodně strašidelné horory jsou aktuálně horkým zbožím, sice nebudou generovat taková čísla jako komiksy či animáky, ale své místo na kinotrhu mají a dají se točit skoro zadarmo.

Český film roku: Lída Baarová (přes 50 milionů Kč)

Zatím jsme počítali pouze miliony dolarů v zahraničí, pojďme na chvíli k nám domů. U nás v tržbách za letošní rok vede aktuálně Tajný život mazlíčků (téměř 60 milionů korun, necelý půl milion diváků), o druhé místo se aktuálně pere Hledá se Dory a Lída Baarová, oba přes 50 milionů korun. V historickém žebříčku českých filmů to stačí Lídě na nějaké dvacáté místo, zhruba na úrovni Snowboarďáků, nejúspěšnějšími českými filmy všech dob zůstávají více než 120milionové Vratné lahve a Ženy v pokušení.

Zklamání roku: Anthropoid (přes 13 milonů Kč)

Když se v zahraničí rozhodli, že jeden z nejdůležitějších okamžiků naší historie, atentát na říšského protektota Reinharda Heydricha, je ideálním materiálem pro mezinárodní film, vypadalo to, že by Češi mohli vzít tento film za svůj národní poklad, podobně jako to Poláci udělali nedávno s filmovou Katyní.

Film se natáčel u nás, částečně s českými herci, světová premiéra se odehrála na festivalu v Karlových Varech, kam přijely obě hlavní hvězdy, a koncem září šel film opět za lesku a s podporou armády do našich kin. Výsledek? Během prvního víkendu jen 3,5 milionů korun, tedy částka na úrovni obyčejné taškařice typu Instalatér z Tuchlovic. Ani v dalších dnech si nevedl zásadně lépe a bez velkého zájmu míří do regionů. V USA film vydělal při rozpočtu 9 milionů dolarů pouhé 3 a zachránit ho tak může jen úspěšná distribuce v jiných evropských zemích.

Překvapení roku: Tři si brousí zuby

Do konce roku nás čekají ještě více než dva měsíce a do tabulek návštěvnosti mají šanci promluvit ještě očekávané (před)vánoční hity.

Nejvíce šancí má „vedlejší“ epizoda Star Wars s podtitulem Rogue One. Ta se dějově odehrává před historicky nejstarší epizodou IV a půjde zde o to, jak se povstalcům podařilo najít plány první Hvězdy smrti, a tudíž v ní nehrají prakticky žádné hlavní hvězdy z hlavních filmů. Dá se však očekávat, že značka Star Wars přitáhne po úspěšném loňském startu nové trilogie opět mnoho diváků.

Na jinou známou značku se bude spoléhat další potenciální hit podzimu. Fantastická zvířata a kde je najít se odehrává ve světě Harryho Pottera, ale obrýlený čaroděj ani žádné další známé postavy v něm nevystupují, hlavním hrdinou je čaroděj Newt Scamander, který přináší do historického New Yorku kouzelnický kufr plný podivných zvířat.

A třetím diváckým favoritem bude jistě i Doctor Strange, což je nejnovější přírůstek do zatím bezchybně běžící komiksové stáje Marvelu, který se navíc může pyšnit i lákavým hereckým obličejem – titulní postavu ztvární Benedict Cumberbatch.