Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_sajt_2017-04
DSC_0830

Na jedno s vratným kelímkem. Češi učí svět pít pivo ekologicky

Pošli to dál

Pamatujete tu scénu z filmu Účastníci zájezdu, jak cestující nevracejí řidičům autobusu kávové podšálky? Firma Nicknack zažívá něco podobného se svými půllitry z plastu, do nichž se na hudebních festivalech nebo třeba v zoo čepuje pivo. Šéfové společnosti se ale na takové hříšníky vůbec nezlobí, naopak – je to pro ně důkaz toho, že jejich nápady se lidem líbí. A mimochodem i celkem vydělávají. Loni jen v rámci festivalů poslal Nicknack do terénu celkem 575 tisíc plastových kelímků a nevrátilo se jich přes 158 tisíc.

Je léto, horko, hudba duní. Jste na Colours of Ostrava, právě dohrála kapela a vy si jdete dát jedno točené. To vám ale místo do klasického kelímku načepují do vratného, za který zaplatíte zálohu 50 korun. Proč? Protože dvěma bratrům a jejich kamarádovi se už nelíbila záplava jednorázových kelímků, a tak začali vyrábět své vlastní, unikátní a hlavně zpoplatněné, díky čemuž neskončily loni na skládkách skoro tři miliony kelímků, které by dohromady zabraly plochu o rozloze 64 fotbalových hřišť.

O ekologičnost českých festivalů a akcí se Martin Hanák, jeho bratr Michal a Petr Dojmazov starají od roku 2011. Od té doby dosáhl jejich podnik obratu 18 milionů a na cestě růstu plánuje překročit i hranice. Martin Hanák původně vystudoval fakultu sportovních studií a se svými společníky chtěl vytvořit firmu, která se o kelímky postará od A do Z. To znamená, že vám kelímky prodá nebo pronajme, doveze, a až do nich načepujete pivo, tak je zpět i odveze a pečlivě umyje, usuší a uskladní třeba pro další ročník festivalu.

Martin Hanák

Martin Hanák rozjel byznys s plastovými půllitry.

Nicknack tým pracoval na 120 procent často až do ranních hodin, protože taková podle něj byla cesta k úspěchu. A ten se taky dostavil. Minulý rok se jejich produkt objevil na 40 letních festivalech a akcích, jakými byly Colours of Ostrava, slovenská Pohoda, Masters of Rock, Trutnoff, taky na turné kapely Kryštof, v ZOO Dvůr Králové a Lešné nebo na hokeji v Liberci a Pardubicích. Kelímky si nicméně můžete objednat i na vaši soukromou party, protože Nicknack tým dokáže dodat sadu od 100 kusů.

A co když bude po konzumaci kelímek lidem v ruce na obtíž? To byla vedle ekologičnosti důležitá otázka, na kterou se Martin Hanák a jeho kolegové při vývoji ptali. Navrhli kvůli tomu originální klip, díky kterému kelímek zavěsíte na opasek, poutko či sukni. Navíc klipy, respektive kelímky do sebe můžete zaháknout, od baru si jich tak odnesete až deset současně. „Nicknack je stoprocentním českým produktem, který je zapsán jako užitný průmyslový vzor pro celou Evropskou unii,“ připomíná Martin Hanák.

Čtěte také: 7 způsobů, jak pivo chytře využít jinak než k pití

Dalším specifikem kelímků je jejich autentická grafika, kterou firma vytváří každému klientovi na míru. „Já osobně mám slabost pro kelímek festivalu Pohoda. Většinou je na něm vyobrazen program daného ročníku a já mám doma na poličce vystavené už tři. Pak taky zbožňuji ty ze zoologických zahrad s motivy zvířat,“ svěřuje se šéf firmy. Díky jedinečné grafice se z kelímků často stává suvenýr, který účastníci „zapomenou“ vrátit.

„Ale byl to risk,“ vzpomíná Hanák na budování podniku od úplné nuly, kterému se však dnes tak daří a který vede pětice společníků. „Opouštěli jsme dobře placená zaměstnání, kariéry v korporacích a sportovních klubech. Protože se jednalo o vývoj a výrobu nového produktu, bylo těžké najít a přesvědčit dodavatele. Museli jsme zajistit finance ze soukromých zdrojů a zadlužit sebe i rodiny.“

Kelímek Nicknack má však dnes našlápnuto do budoucnosti. Hanák a jeho kolegové už jednají s maďarským festivalem Sziget, rozjíždějí spolupráci v Polsku a poptávka přišla už i z Anglie, balkánských zemí, Ukrajiny, Izraele nebo Turecka. „Chtěli bychom pokrýt všechny tuzemské zoologické zahrady, motocyklovou GP v Brně, Kometu Brno, Spartu Praha, Viktorii Plzeň i O2 arenu a zaměřit se na zahraničí. Co se týká konkrétního produktu, chceme uvést kelímek pro teplé nápoje,“ plánuje Martin Hanák, který si stále užívá ten opojný pocit, když vidí tisíce lidí s kelímkem, za kterým stojí on a jeho společníci.

Autorka: Klára Elšíková

Čtěte také