Aktuální vydání magazínu Forbes

Na návštěvě u punkáčů od chmelu aneb Pivní porno, na kterém můžete vydělat

Pošli to dál

Když Češi slyší o pivu v zahraničí, protáčí se jim často panenky. Vždyť to vůbec neumějí čepovat, říkají v podstatě sborově. A mají pravdu. My z kotliny nejlepšího piva na světě si prostě nikdy nezvykneme na teplé břečky, které nemají říz. A co víc, hlavně tu pěnu!

Čtěte také: Řízná jako pivo. Příběh ženy, kterou uhranul svět za pípou

I proto jsem byl při nedávné návštěvě Londýna příjemně překvapen, když jsem zabloudil do čtvrti Soho a narazil na hospodu BrewDog. No, zabloudil, vlastně mi tahle pivnice přistála v mailu jako jeden z tipů od barmana devátého nejlepšího baru na světě Termini, Čecha Robina Kolka.

Pivo od mladých a alternativních sládků, zněl stručný popis, a já i tak věděl, že tohle musím na vlastní chuťové buňky,“ vyzkoušet.

Až posléze jsem se ke svému překvapení dozvěděl, že se nejedná o nějaký malý alternativní pajzl, kam by se měl běžný smrtelník bát vkročit. Tahle značka s vlajkovou lodí v podobě piva Punk IPA patří už pátým rokem k nejrychleji rostoucím britským brandům v segmentu nápojářství a potravinářství.

Po celém světě se nachází přes 50 podobných barů, BrewDog vyváží do 60 zemí světa a od roku 2009 pro svůj rozvoj vybral pomocí crowdfundingu už 49 milionů liber. Letos v dubnu se stal britským unicornem, když jeho hodnota překročila miliardu liber (v přepočtu zhruba 29 miliard korun).

Za posledních sedm let se jedná o skok o více než 2500 procent. Na pivní punkáče slušný růst, který ještě zřejmě neřekl své poslední slovo.

Když už provozovnu BrewDogu nedaleko Oxford Street najdete, ničím vás na první pohled nepřekvapí. Postává před ní hlouček lidí, kteří pokuřují a nahlas se baví, přičemž se je v hluku snaží ztišovat najatá ochranka. Obrázek, který je typický pro jakoukoli hospodu večerního Londýna, kam si nejen bílé límečky jdou oddychnout po těžkém pracovním dnu.

Když vejdete dovnitř a dostanete se přes vysoké stolky až k baru, srdce každého Čecha zaplesá. Rozprostře se totiž před vámi bar se zhruba 20 pípami. Z každé z nich teče mok různých chutí a voltáží. Vybere si každý, piva tu obsahují od 0,5 % až po 17 % alkoholu, od světlých po ta nejčernější.

Na čepu je pár piv stabilně, mezi ně patří hlavně zmíněná Punk IPA s ovocným nádechem, Dead Pony Club nebo černočerný Jet Black Heart. Pak zde ale v nepravidelném rytmu rotují piva všech druhů, jako je ležák, IPA nebo ALE. Všechna piva mají kreativní názvy v podobě Santa Paws, Native Son, Vagabond nebo vysokovoltážní Born to Die. Jak výstižné.

A když si pivo objednáte, hned zjistíte, že tady ho čepovat umí. Ne nadarmo suterén hospody, kde se nachází další bar, osvětluje velký neonový nápis Beerporn. Sice celé patro osvětluje tak rudě, že si připadáte jako v pekle, ale tady jste naopak v ráji. V pivním ráji.

Nutno podotknout, že i když se BrewDog dostal v posledních deseti letech z britských ostrovů i do zámoří a jeho punkové pivo se začalo objevovat v klasických řetězcích, jako je třeba Tesco, stále si drží svůj alternativní duch.

Zatuchlejší vzduch, hlava na hlavě, barmani, kteří do sebe vloží přes 10 skleněných půllitrů, hodí si je přes rameno a odchází s nimi, jako by to byly plastové kelímky, nebo sůl, ve které je rozdrcený chmel. S nadsázkou se dá říci, že tady se pivem i solí.

Jestli tenhle duch bude zabit, to ukáže budoucnost a další růst. Do tohoto pivovaru už po celém světě investovalo 50 tisíc lidí a vy klidně můžete být dalším z nich a přidat se k téhle chmelové propagandě, která otevřela další kolo investic. Máte na to něco přes měsíc. Nejdřív jej ale běžte ochutnat.

A pokud byste přece jen nepřišli chutím piv od vařeného psa na kloub, nemusíte zoufat. Jen blok odsud se totiž nachází hospoda Duck and Rice, kde čepují pravou plzeň přímo z tanku.

Cheers!

Čtěte také