Spolupracuje s nejznámějšími herci a režiséry. Osobně se zná se Stevenem Spielbergem, Ridleym Scottem, Orlandem Bloomem, Renée Zellweger nebo Judem Lawem, ale vůbec jí to nepřijde zvláštní. Petra Novotná, jedna z prvních českých kaskadérek-jezdkyň, se k dublování známých herců dostala díky tomu, že se celý život mohla věnovat své vášni – koním. Dotáhla to až na nejvyšší pozici horse mastera, tedy člověka, který před natáčením koně trénuje a v jeho průběhu má na starosti vše, co se jich týká.

Ale láska ke čtyřnohým mazlíčkům nestačí. „Chce to odvahu, píli a hlavně znát ty správné lidi,“ říká sedmatřicetiletá profesionální jezdkyně. Jí samotné k vysněné profesi pomohl tatínek, který jí dohodil první filmovou zakázku. Byla to pohádka o princezně Fantaghiro, která se natáčela v Itálii v roce 1993. „Tenkrát potřebovali dublérku pro hlavní postavu, tak jsem se nabídla a strávila dva měsíce letních prázdnin natáčením,“ vzpomíná na svoji první velkou roli Novotná.

the kingdom of heaven, dbl. za Eva Green

Novotná coby záskok za Evu Green ve velkofilmu Království nebeské.

„Když se zpětně podívám na svůj výkon, když mi bylo 16, tak se musím smát. Na stylu jízdy je poznat, že jsem ještě nebyla vyježděná,“ hodnotí se dnes sebekriticky dublérka, která se koním věnuje odmala. Rodiče totiž mají farmu ve vesnici Pazucha u Litomyšle, kde cvičí koně pro film, a ona tak mohla být ve stájích každý den. Proto po absolvování střední zemědělské školy neváhala a přijala nabídku horse mastera Steva Denta, aby pracovala na koňské farmě Littlebourne v Anglii, kterou vlastnil jeho bratr John. Kývla i proto, aby se zdokonalila v cizím jazyce. Věděla totiž, že pokud se má stát profesionální kaskadérkou, musí umět perfektně anglicky.

Dvouletá dřina ve stájích v zahraničí, kde o koně převážně pečovala, se vyplatila. Právě v Anglii totiž přišla další velká filmová nabídka – dublování herců ve filmu Návrat do Cold Mountain. „Věděli, že jsem dříč, že pracuji od rána do večera a že se na mě můžou spolehnout, proto mě Steve Dent oslovil, jestli bych se nechtěla podílet na natáčení. Byla jsem v sedmém nebi. Přesně o tomle jsem celou dobu snila,“ popisuje jezdkyně.

lehání (2)

Kromě ježdění koně i cvičí – třeba v tom, aby si uměli dobře lehnout. 

Mohla by být namyšlená, pracovala s těmi největšími hereckými esy, ale opak je pravdou. O svých zkušenostech mluví skromně, a když se jí zeptáte na to, jak se chovají herecké celebrity mimo plac, odpoví, že jsou všichni strašně milí. „Jednu z nejhezčích vzpomínek mám asi na Nicole Kidman právě při natáčení Návratu do Cold Mountain. Tehdy celý štáb pozvala na krocana na Den díkůvzdání do své pronajaté vily v Rumunsku. Lítala kolem nás v zástěře a pořád se usmívala.“

Dnes se kromě dublování věnuje i zmíněné drezuře filmových koní. A i tady má velký cíl – zvládnout trénink koní na dálku, což je něco, co ve světě dokážou jen ti nejlepší trenéři. Novotná sama to zažila během natáčení filmu Válečný kůň se Stevenem Spielbergem.

make up na war horse

I koně mají svůj make-up. Tenhle je z filmu Válečný kůň.

„Spielberg je náročný režisér, a proto je tak dobrý. Chtěl po nás třeba, aby kůň na povel otočil hlavu a hodil smutný výraz. To mi tenkrát přišlo úplně absurdní,“ popisuje Novotná a dodává, že díky pečlivě vybranému týmu trenérů ze Španělska, Austrálie a Ameriky se všechno zvládlo. Koně se naučili tyto pohyby ještě před začátkem natáčení a to vše zdálky za pomoci biče a cukru.

„Ale ten bič nesloužil k trestání, protože jinak by byli koně vystrašení a pro film platí, že čím klidnější, tím lepší kůň,“ vysvětluje kaskadérka. „Proto se ani při výběru koní pro natáčení tolik nekouká na jejich původ a vzhled. Důležité je, aby byl natolik klidný, že zvládne i scény s vrtulníkem nad hlavou,“ dodává a jako příklad uvádí nepříjemnou zkušenost z natáčení filmu Hobit od Petera Jacksona, kde se jí splašil kůň, který nebyl zvyklý na jízdu pod helikoptérou.

robin hood, anglie, s dcerou

S dcerou v Anglii.

Jinak ale na natáčení legendárního filmu vzpomíná v dobrém. Tam si teprve uvědomila, co vše je možné udělat, když máte osmimiliardový rozpočet. „Pro koně jsme měli všechno, na co jsme si jen vzpomněli. Když si režisér usmyslel, že chce 15 bílých koní, koupili se. Když chtěl, aby koně měli delší srst, tak se všem ušily kostýmy. Jakýkoliv další požadavek jako umělé hřívy, speciální druh voděodolného bahna, výměna menších poníků za větší – nic nebyl problém,“ popisuje zatím svůj největší projekt Petra Novotná, která na Novém Zélandu strávila i s dcerou a přítelem dva roky a momentálně žijí v Praze.

Dohromady už pracovala na 40 projektech včetně reklam a v květnu se chystá na natáčení historického seriálu, podrobnosti si chce ale zatím nechat pro sebe. Práce ji těší, už jen proto, že ji nebere jako práci v pravém slova smyslu, ale jako koníček s bonusem.