Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_sajt_2017-04
Rauch

Nápojový magnát Rauch: Naše džusy spojíme s Kofolou. Nechceme spolupracovat roky, ale generace

Pošli to dál

Poprvé po 20 letech se objevil v Praze na veřejnosti a poskytl rozhovor. Jürgen Rauch, výkonný ředitel a ve čtvrté generaci spolumajitel rakouské džusové skupiny Rauch, se právě spojil na českém a slovenském trhu s Kofolou Jannise Samarase. Ta bude Rauchu od ledna distribuovat nápoje, od čehož si rakouská firma slibuje nárůst prodejních míst o 10 tisíc a zvýšení tuzemského obratu na 450 milionů korun. Celý Rauch, jenž vlastní značky, jako je Happy Day nebo IceTea, měl loni tržby 806 milionů eur, tedy přes 22 miliard korun. „Co je nejtěžší na rodinné firmě? Uchránit ji před rodinou,“ uvedl Rauch v rozhovoru pro Forbes.

Proč jste se rozhodli spolupracovat s Kofolou?

My jsme silní v džusech a ledových čajích, Kofola v sycených nealko nápojích, takže se můžeme dobře doplňovat. Jak se říká, měla by to být „fruitful“ spolupráce pro obě strany. Kofola má na československém trhu fantastický distribuční systém, který bychom si sami nikdy nemohli dovolit (Rauch od roku 1995 distribuuje na tuzemském trhu přes vlastní firmu, pozn. red.).

Co bylo na dohodnutí tohoto obchodu nejtěžší? Prý jste ho připravovali rok.

Chvíli jsme hledali nastavení spolupráce, ale nebylo to nic výjimečného. Jsme rodinné firmy, což ke sblížení pomohlo, sdílíme stejný filozofický přístup k byznysu. Máme negativní zkušenosti se spoluprací s nadnárodními společnostmi, kde se mění management každé 2 až 3 roky a podle toho dohody vypadají.

Jaké jsou výhody a nevýhody rodinných firem?

Výhody jsou jasné: jeden jasný vlastník, díky němuž můžete myslet dlouhodobě. Snad to bude s Kofolou spolupráce na další generace. My jsme navíc rodinná firma, která není na burze, takže nemusíme pořád něco zveřejňovat, pořádat tiskové konference a bát se o přízeň investorů. A když je firma vaše, vždycky o ní přemýšlíte trochu jinak, než když ji jen vedete. Nevýhody? Musíte rodinnou firmu uchránit před samotnou rodinou. S tím, jak firma stárne, se také zvyšuje počet členů rodiny a vy musíte vymyslet, jak její obsluhu organizovat, aby se kvůli tomu nedostala do problémů. Musíte v rodině udělat dobrou dohodu, aby nedošlo k neshodám. To je největší risk.

Samaras

Vy jste čtvrtá generace ve firmě založené v roce 1919. Jak to máte tedy vyřešené?

Máme na správu rodinného majetku v Rakousku založený trust, který vede na rodině nezávislá rada. Pro představu, ve třetí generaci mého otce, jsou další tři příbuzní s určitými nároky na firmu. Důležitá jsou tak jasná pravidla, na jejichž základě trust vyplácí dividendy jednotlivým členům rodiny. A o výplatách podle aktuálních podmínek rozhoduje právě nezávislá rada.

Jak firmu bez problémů předat další generaci? To je věc, kterou teď v Česku řeší po 25 letech byznysu hodně podnikatelů.

Mladí by neměli začínat přímo doma. Je lepší, když získají zkušenosti v jiných společnostech a do rodinné firmy přijdou, až když jsou trochu zralí. Já to měl stejné a do naší firmy jsem nastoupil až v šestadvaceti. Dostal jsem na starost vybudování továrny v Maďarsku, kde jsem pak deset let žil a řídil místní byznys. Takže jsem byl trochu stranou a musel se osvědčit sám. Otce jsem na nejvyšším křesle vystřídal, až když mu bylo 65 let, a nastal tedy regulérní čas jeho odchodu do důchodu.

Kde je budoucnost džusů? Existují mezi nimi nějaké módní trendy?

Ve Spojených státech teď hodně letí například kokosové džusy a tady byste jich asi moc neprodali. Stálice jsou ale jasné: pomeranč a jablko a z trendů velký příklon k čerstvým džusům.

Dá se exportovat do USA, když máte silnou značku?

Spíše ne. Transportní náklady letí se vzdáleností od fabriky rychle nahoru. Byl by to pak opravdu jen velmi drahý niche produkt. Odhaduji, že bychom byli o 20 % dražší jen kvůli dopravě, a když přihodíte cla, jste s cenou ještě výš. Máme dvě továrny v Maďarsku, dvě v Polsku, dvě v Rakousku a jednu v Srbsku a zatím se zaměřujeme hlavně na Evropu.

Čtěte také