Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_sajt_2017-03
kancelar svacina

Naučte se říkat „ne“ a další tipy, jak být letos v práci ještě lepší

Pošli to dál

Zhubnout nepotřebujete, kouřit jste nikdy nezačali, ale umiňujete si, že letos zlepšíte svou výkonnost, přestanete prokrastinovat, zkrátka že budete v práci lepší? Pak vám možná pomůže následujících šest rad, jak zvýšit svou produktivitu, píše na serveru Medium.com expertka na sociální marketing CamMi Pham.

Fakt, že jste zaneprázdnění a nemáte na nic čas, totiž automaticky neznamená vysokou výkonnost. Když se naučíte pracovat chytře, můžete pracovat míň a paradoxně toho zvládnete víc. Tady je návod, jak na to.

  • Přestaňte pracovat přesčas

Napadlo vás někdy, jak vznikl čtyřicetihodinový pracovní týden? Může za něj americký průmyslník Henry Ford, který zjistil, že zkrátíte-li denní pracovní dobu z deseti na osm hodin a místo šestidenního pracovního týdne zavedete jen pětidenní, vaše efektivita vzroste.

Americké sdružení šéfů hlavních amerických společností Business Roundtable vydalo v roce 1980 zprávu o vlivu přesčasů na stavební projekty. V ní třeba tvrdí, že čím více pracujete, tím méně efektivní a produktivní jste krátkodobě i v dlouhodobém výhledu.

„Trvá-li šedesátihodinový pracovní týden déle než dva měsíce, kumulativní efekt snížené produktivity oddaluje dokončení, takže práce, kterou by tým v rámci čtyřicetihodinového pracovního týdne zvládl v termínu, bude hotová později,“ cituje web další zprávu o ztrátě produktivity v důsledku přesčasů.

A konečně, výzkum americké armády ukázal, že když si každou noc ukrojíte pouhou hodinu spánku, působí to na vás jako 0,1 promile alkoholu. Takže pít na pracovišti se nesmí, ale nevyspalí zaměstnanci nikomu nevadí, i když účinek je podobný.

Až se tak budete příště divit, proč vám nejde práce od ruky, možná jste jedním ze 70 procent lidí, kteří dost nespí. Faktem přitom je, že spousta slavných lidí si přes den dopřávala šlofíka, a to i osobnosti na exponovaných funkcích jako americký prezident John F. Kennedy, průmyslník John Rockefeller, britský státník Winston Churchill nebo prezident Ronald Reagan – jehož odpolední spaní dost lidí kritizovalo.

  • Naučte se říkat NE

Takzvané Paretovo pravidlo tvrdí, že 20 procent úsilí přináší 80 procent úspěchu. Tím pádem zbylých 80 procent úsilí věnujeme pouhým 20 procentům výsledků. Místo tvrdé práce se soustřeďte na těch 20 procent, které přináší 80 procent efektu, a zbytek nechte plavat. A přestaňte kývat na úkoly, které mají malé nebo žádné účinky.

„Rozdíl mezi úspěšnými a velmi úspěšnými lidmi spočívá v tom, že ti velmi úspěšní říkají skoro na všechno ne,“ tvrdí finančník Warren Buffett.

Většina z nás říká častěji ano než ne, protože je to jednodušší. Nikdo nechce být tím, kdo pořád něco odmítá a neguje. Dá se ale použít jednoduchý trik. Místo ne příště řekněte: To já nedělám. Tři roky stará studie profesorů ze dvou amerických obchodních univerzit zkoumala, jak naše chování ovlivní, jaká slova při odmítnutí použijeme. Jedna skupina studentů odmítala slovem „Nemohu“, zatímco druhá říkala: Ne, to nedělám.

Vědci zjistili, že studenti, kteří si říkali: Nemůžu sníst X, pak v 61 procentech nedokázali odolat čokoládové tyčince, zatímco ti, kteří si říkali: Nejím X, si sladkost neodepřeli jen ve 36 procentech případů. Čili pokud už vaše vyjadřování je odhodlané a proaktivní, pak se tak budete i chovat.

  • Přestaňte dělat všechno sami

Vezměme si za příklad online marketing – spotřebitelé vědí, co a jak chtějí líp než marketingoví odborníci. Celkem 51 procent Američanů věří při sbírání informací o značce víc obsahu generovanému uživateli, tedy třeba zákaznickým recenzím, než tomu, co na svém webu daná značka píše (16 procent), nebo tomu, co o ní napíšou média (14 procent). Platforma Octoly zase uvádí, že uživatelská videa na YouTube mají desetinásobný počet zhlédnutí oproti profesionálním videím značek.

Být dobrým marketérem obsahu přitom neznamená, že váš obsah je ten nejlepší. Znamená to, že vybudujete velkou komunitu, která pro vás bude vytvářet obsah vysoké kvality. A taky si uvědomte, že můžete požádat o pomoc, když potřebujete. Nikdo nemůže dělat všechno sám. Je lepší nechat někoho, aby převzal část našich úkolů, a soustředit se na to nejdůležitější. A třeba už jen to, že kolem sebe máte přátele, i když vám nepomáhají, může zvýšit vaši efektivitu.

„Lidé, kteří se nechávají snadno rozptýlit, toho stihnou víc, když mají kolem sebe přátele – a to i když jim nepomáhají ani neradí,“ tvrdí neuropsycholog David Nowell z Massachusetts.

  • Sbohem perfekcionismu

Platí, že čím větší perfekcionista, tím méně je produktivní. Perfekcionisté tráví nad úkoly více času, než je třeba, soustředí se na detaily a uniká jim celkový obraz, prokrastinují a čekají na ideální chvíli. Ale když v byznysu čekáte na perfektní příležitost, znamená to, že jdete pozdě. Marketingoví experti často čekají na nejvhodnější příležitost. A nakonec ji propásnou. Nejvhodnější příležitost je TEĎ!

  • Automatizujte rutinní úkoly

Když nějaký úkol opakujete víc než pětkrát, začněte hledat program, který ho udělá za vás. Když ho neumíte napsat, tak si ho kupte. Lidé dělají věci ručně, protože je to jednoduché a nemusejí hledat způsob, jak to dělat jinak. Přitom ovšem zapomínají, že čas jsou peníze. I vy si uvědomte, že čas je vaší nejvzácnější komoditou. Na internetu najdete software, který vyřeší skoro každý váš problém. A když nenajdete, najměte si experta. Nebojte se utratit peníze, abyste peníze vydělali.

Studie společnosti Tethys Solutions totiž ukázala, že lidé, kterým zabraly opakující se úkoly 3, 20, 25, 30, 70 procent času, po dvouměsíčním tréninku na zvýšení produktivity věnovali stejným úkolům 3, 10, 15, 15 a 10 procent času.

Tip pro marketingové experty: Vyzkoušejte GitHub nebo Google app script library. Často tam najdete kód z otevřeného zdroje, který nevyžaduje zkušenosti s programováním.

  • Udělejte si čas pro sebe

Když se na něco moc soustředíme, uzavřeme se do vlastní bubliny. Proto je důležité jednou za čas vypnout, úplně nechat práce a najít si čas pro sebe. Pomáhá to našemu myšlení i duchu, tvrdí článek Síla samoty v Boston Globe.

V něm najdete třeba tvrzení, že podle zatím neukončené harvardské studie si lidé vytvářejí přesnější a trvalejší vzpomínky, když zažívají něco sami. Určité množství samoty z vás udělá empatičtějšího člověka. A určitý čas strávený jen sám se sebou prý dokonce pomáhá teenagerům k vyrovnanosti a lepším známkám.

Čas na sebereflexi je nepostradatelný. Řešení se často objeví, když ho nehledáte. Nikdo se ráno neprobudí výkonnější. Jako všechno v životě i produktivita vyžaduje snahu. Když budete jen sedět a čekat, nic se nezmění. A my všichni se musíme učit, naslouchat svému tělu a optimalizovat svou energii pro úspěšnější a šťastnější život.

Čtěte také