Aktuální vydání magazínu Forbes

Návrat nadzvukového cestování je blíž, než si pravděpodobně myslíte

Pošli to dál

Už je to skoro 12 let, co se k nebi naposledy vznesl Concorde. Víc než čtvrtstoletí bylo tohle sexy, štíhlé anglo-francouzské letadlo ztělesněním tryskové éry konce 20. století. V roce 2000 ale přišla jeho první – a jediná – nehoda, která společnosti hodně uškodila a v kombinaci s krizí letectví po 11. září 2001 byla pro Concorde smrtící. Naposledy se přes Atlantik tyhle krásky proletěly na podzim v roce 2003.

supersonic done

Model AS2 společnosti Aerion by se rád stal nástupcem concordu – ale jako soukromý business jet.

Dnes nicméně hlad po nadzvukovém – a tedy i výrazně rychlejším – cestování opět stoupá. Ernie Edwards je veterán soukromého leteckého průmyslu a věří, že se na další nadzvukové letadlo pro přepravu pasažérů nenačekáme tak dlouho, jak by se mohlo zdát. Zhruba před měsícem se tento bývalý šéf Gulfstreamu, Cessny a Embraeru připojil k Aerion Corporation, společnosti, která v sídlí v Renu a která se snaží vyrobit soukromý nadvzukový jet. Aerion by ho rád představil v roce 2019 a do několika let nato ho také uvedl do provozu. A Ernie Edwards mu s tím má pomoct.

Proč jste se přidal k Aerion?

„Aerion se podle mě snaží jít ve šlépějích průkopníků aviatiky, tedy lidí, kteří investovali do nových technologií, aby přinesli revoluci do cestování. To na světě už nějakou dobu chybělo. S výjimkou concordů jsme se zasekli v podzvukové éře šedesátých let, tedy době, kdy se trysková letecká doprava teprve rodila. Aerion to chce změnit a rutinně zaručit rychlosti kolem Mach 1,5 – díky své první generaci nadzvukových business jetů.“

AS2-done

Jak blízko jsme nadzvukovému létání?

„Blíže, než si mnozí myslí. Předpokládáme, že naše letadlo bude certifikováno a uvedeno do provozu kolem roku 2022. Pro pokročilý program leteckého vývoje, jako je například náš Aerion AS2, to není vůbec dlouhá doba. Sice by se asi nedal nazvat úplně typickým, přesto je nadzvukový letoun AS2 v intencích materiálu a systémů v podstatě konvenční. Průlomový je ovšem v aerodynamice – obzvláště co se týká nadzvukového křídla s přirozeným laminárním tokem. Tato patentovaná technologie byla úspěšně testována při nadzvukových letech prováděných ve spolupráci Aerion a NASA.“

as 2 seshora

Jakou bude mít letadlo kapacitu, dolet, rychlost a kolik bude stát?

Bude působit na pohled rychle, samozřejmě. Zvládne standardně osm nebo devět pasažérů, v závislosti na přání zákazníka pak eventuálně až dvanáct. Naším cílem je dolet pět tisíc námořních mil (cca 9300 km). Maximální rychlost Mach 1,5, případně Mach 0,99, pokud bude někde nadzvukový let zakázán. Naše letadlo zvládne létat rychlostí až Mach 1,2, aniž by na zemi způsobilo sonický třesk. Jeho cena bude kolem 100 milionů dolarů a provozní náklady zhruba na úrovni současných největších business jetů. Poletíte v něm ale o 75 procent rychleji.“

vnitrek letadla

Kolik Aerion do projektu zatím investoval?

„K dnešnímu dni kolem 100 milionů dolarů.“

Kolik bude ještě třeba, aby se letadlo skutečně vyrobilo?

„Jak si asi dokážete představit, program takových rozměrů a ambicí bude stát ještě daleko, daleko víc, než bude letadlo certifikováno pro provoz. Řekněme dobře přes miliardu dolarů.“

Více se o připravovaném letounu AS2 Supersonic Business Jet můžete dozvědět na tomto videu (v angličtině)

Autor: Doug Gollan

Čtěte také