David Semerád je mladý byznysmen, jemuž se podařilo uspět v USA. Jeho vývojářská firma STRV dnes zaměstnává přes sto lidí a kromě Prahy a Brna má pobočky v New Yorku, San Franciscu a Los Angeles. Tenhle úspěch samozřejmě nepřišel přes noc, ale nakonec se dostavil – možná proto, že David Semerád nepřestal snít. Nikoli v malém – když sen, tak pořádný! Pro Forbes píše o tom, jak tahle rada pomohla k úspěchu i jeho kolegovi, který si pro změnu vysnil úspěšnou módní značku pro přístroje Apple.


Když jsme v roce 2004 zakládali STRV, byli jsme ještě kluci na středních školách. Měli jsme zapálení a taky strategii pracovně nazvanou „throwing strategic shit against the wall“, což znamená něco jako „zběsilé zkoušení všeho možného a zoufalého doufání, že se aspoň něco chytí“. V tomhle duchu jsme o pár let později vyslali do USA kolegu Daniela Piteráka.

Mimochodem, do USA jsme postupně vyslali celkem tři lidi a nikdo nebyl na první pokus schopný uzavřít téměř žádný obchod. Ve volném čase začal Dan pracovat na svém dlouholetém snu vybudovat vlastní módní značku. Byl v New Yorku, což je pro takový byznys poměrně inspirativní prostředí, a tak založil firmu Danny P., která nabízela luxusní ručně vyráběné kožené doplňky pro zařízení Apple.

Čtěte také: Chcete dělat byznys v zámoří? 6 rad od Čecha, co uspěl v Silicon Valley

Když jsem pak za Danem přijel do New Yorku a on mi v pronajatém pokoji o 9 metrech čtverečních bez oken a uprostřed ghetta v Bronxu ukazoval Danny P. poprvé, byl jsem z toho nadšený. Nikdy jsem ho neviděl takhle zapáleného. V naší firmě děláme rychlá rozhodnutí. Netrvalo mi tak dlouho, než jsem Danovi řekl, že by se tomu měl věnovat naplno a nabídl jsem mu investici ve výši milionu korun, aby mohl podnik pořádně rozjet.

Je to už přibližně dva roky, co Dan uvedl na trh svou první koženou peněženku s obalem na iPhone pod značkou Danny P. S hrdostí můžu říct, že jeho společnost se už pomalu rozrůstá do globálního měřítka. Jako prvního investora Danny P. mně tehdy ale začalo nudit nečinné sezení na židli. Chtěl jsem, aby Dan měl se svou značkou stejný úspěch, jako mělo STRV na tvrdě konkurenčním americkém trhu. Jenže jak začít?

Snažil jsem se na úspěch podívat trochu analyticky. Proto jsem Dana požádal, aby mi napsal pět různých věcí, jejichž realizace by pro Danny P. byla naprosto přelomová. Přistoupil na mou výzvu a vymyslel seznam, který rozdělil do pěti částí: sportovní akce, maloobchody, celebritu jako investora, online obchody a média. Jeho sen zahrnoval i obchodní partnerství a sponzoring se Super Bowlem anebo prodej přímo v autorizovaných obchodech Applu a Nordstromu, což je americký řetězec obchodních domů vyšší třídy. Na místě investora značky si přál herce Ashtona Kutchera a recenzi chtěl mít v časopisu Esquire.

Připouštím, že se mi z tohoto „seznamu přání“ trochu zamotala hlava.

Možná si teď říkáte, že to všechno je trochu přitažené za vlasy. Super Bowl?! Ashton Kutcher?! Takovéhle ambice můžou znít pro tak malé značky, jako byla tehdy Danny P., dost šíleně a hlavně nedosažitelně. Zkusme je teď ale místo toho vnímat jako regulérní partnery malých obchodníků. Není to totiž tak nereálné, jak se zdá!

V posledních deseti letech jsem se v podnikání naučil jednu zásadní věc – nebát se velkých cílů. Stanovit si je, stále je mít před očima a pak už si za nimi jen jít. Být dobrým podnikatelem totiž znamená se neustále posouvat o kus dál, než jste dosud byli, a nikdy se nevzdat – tedy rozhodně ne po prvním, druhém ani třetím pokusu.

Pojďme se teď touhle optikou znovu podívat na pár bodů ze seznamu.

Danny P. chtěl vytvořit limitovanou edici kožených peněženek, kterou by rád prezentovat na zahajovací párty během Super Bowlu. Moje rada zněla: najdi si společnost, která je zodpovědná za merchendising na sportovních akcích, obrať se přímo na příslušné manažery a zjisti, jestli by byli ochotni uzavřít konkrétní dohodu.

Velcí prodejci jako Apple nebo Nordstrom neustále hledají způsoby, jak co nejlépe ozvláštnit svou nabídku. Stačí si zjistit, kdo jsou jejich distributoři (s tím může pomoct například sociální síť LinkedIn – věřte tomu, nebo ne, ale je to skvělé místo pro začátek) a poslat jim podrobný e-mail s vlastní nabídkou. A pak už jen navštěvovat akce, které sponzorují, a rozhazovat sítě, kde se dá. Možná se hned nedostanete přímo k nim, ale můžete potkat lidi z jiných společností, kteří vás mohou spojit s tou správnou osobou.

Získat si pozornost médií je důležité v každé účinné marketingové strategii. Kdo by o své firmě nechtěl mít dvoustránkový článek v časopisu Esquire? Slavný magazín se sice může zdát jako vysoko nastavená laťka, jenže takhle o tom rozhodně nesmíte uvažovat. Najděte si tu pravou rubriku a správného redaktora. Budete se divit, co všechno dokáže dobře promyšlený e-mail. Když dotyčný neodpoví, zkuste Twitter nebo ho zastihnout na nějaké akci.

Úspěch je sice abstraktní veličina, ale dá se ho po analýze dosáhnout naprosto konkrétními a dobře promyšlenými kroky. Možná se vám nepodaří získat na první pokus reklamu o komerční přestávce Super Bowlu a možná hned nepodepíšete dohodu s Applem. šéfredaktor Esquire se nemusí obtěžovat odpovědí na váš e-mail a herec Ashton Kutcher se vám třeba vysměje přímo do tváře. Ale garantuji vám, že dřív nebo později se určitě něco stane, a vy se přiblížíte ke svému cíli.

Mimochodem – není to ještě na 100 procent, ale jeden z Danových snů se zřejmě velmi brzo splní. Pravda je, že ve světě byznysu se (obvykle) nic nestane přes noc. Přesto je strašně důležité nepřestávat věřit ve velké sny a podnikat konkretní kroky k jejich dosažení. Sen bez konkretního plánu je totiž jen přání.