Daniel Alarik nevypadá jako typický podnikatel v módě. Vlastně o ní na začátku nevěděl vůbec nic. Alarik je totiž armádním veteránem s vojenským sestřihem a obřími potetovanými bicepsy. Je nevyléčitelně patriotický, taky zábavný a o politické korektnosti nikdy neslyšel. A možná právě to je tajemství jeho úspěchu.

Alarik vytvořil brand lifestylového oblečení, jak to dokázalo jen málo lidí před ním. Svá trika začal navrhovat a pak prodávat v kufru auta. Design, výrobu i distribuci dělal ručně on sám, svou ženu jmenoval ve vznikající společnosti finanční ředitelkou. Produkce ale byla malá, prodeje pomalé a náklady vysoké.

Bývalý voják ovšem věděl, na koho ve svém byznysu vsadit – za cílovou skupinu zvolil novou generaci amerických vlastenců a stvořil díky tomu brand s hodnotou 100 milionů dolarů.

Grunt Style, jak ho pojmenoval, ztělesňuje americkou pýchu, sílu, spoléhání se na sebe sama a pro-vojenský étos. Žádné kytičky a pastelové barvy, z téhle značky prýští tvrdost a nezávislost. Že ještě pořád nechápete, o čem to celé je? Motto z webu Grunt Style vám napoví. „Nemusíte být váleční veteráni, abyste mohli nosit Grunt Style, ale musíte milovat svobodu, slaninu a whiskey.“

grunt

Grunt Style prodal za poslední tři roky zboží za skoro 100 milionů dolarů, má 300 zaměstnanců a přes dva miliony lidí ho sleduje na sociálních sítích. Značka vytvořila několik subbrandů – pro motorkáře, na outdoor, pro fitness a taky instagramovou skupinu Girls Gone Grunt. Novinkou je předplatné s názvem Alpha Outpost, které každý měsíc pošle balíček s outdoor nebo survival překvapením. A brzy se chystá apka Grunt Fit.

„Prostě lifestyle komunita, která se schází pod vlajkou s pruhy a hvězdami. Nová válečnická třída,“ říká zakladatel, ještě před osmi lety armádní instruktor. Tehdy už ale byl ve stadiu, kdy přemýšlel o odchodu, aby mohl být víc s rodinou.

Měl 1200 dolarů na kontě, byznysovou myšlenku a v sobě tři rysy, které by ho nenaučil žádný MBA program. Silný vůdcovský instinkt naučený v ohni boje. Nakažlivý a neuctivý smysl pro humor. A schopnost nahlédnout do psychologie svých zákazníků.

Jeho zákazníky je nová třída bojovníků, segment vzniklý po 11. září 2001 a teroristických útocích na Ameriku. Kultura svobodu milujících lidí má zvláštní soubor hodnot a přesvědčení, ale Alarik jim intuitivně porozuměl; byl totiž jedním z nich. Pochopil jejich patriotismus i preference a ty jim servíroval v podobě oblečení.

triko

Tak vytvořil lifestylovou značku, která se se zákazníky propojuje na bázi ideologie, ne jen produktu samotného. Hodnoty Grunt Stylu komunikuje na rukávech každého trička. Na tom pravém je vyobrazena obrácená americká vlajka, což se může zdát divné, ale komunitě to dává perfektní smysl.

Otočená vlajka se objevuje na mnoha vojenských uniformách a značí, že voják nikdy neustoupí. Na levém rameni jsou zase dvě zkřížené muškety, letopočet 1776 a nápis „This we’ll defend“. Toto logo na každém produktu vyjadřuje, v co Alarik a jeho zákazníci věří.

Tolikrát už přitom byl na hranici krachu, k tomu jeho žena prodělala chemoterapii, ale pokaždé se mnoha překážkám navzdory společně zvedli. To když jim jednou ukradli všechny peníze. Pak, aby mohli pokračovat v byznysu, potřebovali na jedné akci utržit 6000 dolarů. Dostali o 200 víc a značka přežila. Třetí přehmat udělali, když Alarik všechny peníze na marketing investoval do jediného obřího billboardu před branami jedné vojenské základny. Nepřinesl ani jediného zákazníka.

Ale díky vojenské průpravě se naučil tři základní pravidla: Cokoliv, co stojí za to dělat, je tvrdé. Každá těžká věc chce trénink. A zlepšení přijde jen opakováním. Tím vším se ve své druhé kariéře řídí a překážky nevnímá. „Protože vojáci se nevzdávají.“