Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_sajt_2017-04
kava

Nejen káva naslepo. Jak Češi platí a nevědí za co

Pošli to dál

Víno, káva, ale třeba i ponožky. Jestli jste fanoušky jmenovaného a máte rádi překvapení, právě pro vás jsou v Česku se rozmáhající weby, které svým zákazníkům na základě předplatného rozesílají tyto produkty. Přičemž jejich budoucí majitelé přesně nevědí, jaký druh kávy, vína nebo ponožek jim přistane ve schránce.

Mohlo by vás to bavit, jestli jste fajnšmekři, ale nebaví vás hledat nové kousky a zároveň byste si rádi rozšířili obzory. Tím, že si necháte posílat nové ochutnávky, můžete zažít Vánoce třeba i v srpnu.

Coffee to Home je služba, která svým zákazníkům v rámci předplatného měsíčně dodává degustační balíček tří různých káv. Vznikla v roce 2014 po zahraničním vzoru a její spoluzakladatel Tibor Kučera se nechal inspirovat na studijním pobytu v Kanadě americkou službou Mistobox, která funguje na stejném principu.

Když se rozhodl přenést systém do místních zeměpisných šířek, ozval se svému kamarádovi z gymnázia Ondřeji Macků a nabídl mu partnerství. Macků měl totiž zkušenosti z e-commerce a v té době vedl e-shop Chlapská Zásilka, jež dodává sety nezbytností pro pány (ponožky, trenky, holení…).

Slide5

Potenciál pánové viděli v komoditě samotné a životním stylu kolem ní, který se tu rozmáhá. „Okolo kávy je krásná kultura. Náš byznys model nám navíc dal možnost začít bez rizika s nulovými náklady,“ vysvětluje nadšení i pragmatickou stránku věci Macků.

Od začátku táhne toto duo podnikatelů projekt Coffee to Home jako srdcovou záležitost vedle svých běžných zaměstnání. „Projekt roste po nocích, což chceme v blízké době změnit, a aktuálně hledáme investora. Já se starám o marketing a partnerství s dalšími firmami. Tibor řeší veškeré vztahy s pražírnami, objednávku, expedici a potom komunikaci se zákazníky. Oba dva potom poctivě po víkendech balíme balíčky,“ popisuje Macků.

Zajíc v pytli
Říkáte si, proč byste chtěli kupovat zajíce v pytli? Ale právě i za to platíte, že necháváte jiné, aby výběr udělali za vás.

Díky ochutnávkám se můžete dostat ke značce, kterou si oblíbíte, a na kterou byste jinak nepřišli. Stejně tak dobře ale můžete přijít na něco, co vám nechutná, a pokud máte raději jistotu, není to pro vás. Kouzlo takových služeb spočívá právě v tom, že – stejně jako pod vánočním stromečkem – nevíte, co přesně si rozbalíte.

Už zaběhnutá služba Dvě deci, která svým předplatitelům měsíčně dodává vybrané lahve vína, vzešla z francouzského projektu Le PetitBallon. Její spoluzakladatel a mistr sommelier Jean-Michel Deluc, který působil v hotelu Ritz, představí degustační komisi Dvě deci svůj předvýběr. Výsledkem její společné degustace jsou pak cenově odlišené balíčky dvou lahví vína podle toho, jak věhlasnou značku si chce zákazník dopřát.

Některé z těchto služeb pak fungují na základě klubového členství s puncem exkluzivity, která k tomu patří. Služba Ponožkovice nabízí členství po čtvrtletích počínaje třemi měsíci za 599 korun po roční klubovné za 1999 korun. Členové klubu se pak mohou každý měsíc těšit na originální, v Česku upletené pánské ponožky, které jinak nejsou samostatně k prodeji.

Po předplatitelských službách sahají zákazníci, kteří nechtějí obdarovat jen sebe, ale i své blízké. I v tom tyto projekty chápou svůj potenciál, své produkty nabízejí třetím stranám a slibují při tom moment překvapení.

Pokud máte námět na další zajímavé firmy, pište na tipynaclanky@forbes.cz.

Čtěte také