×
Speciální vydání Forbesu  Více informací »

Aktuální vydání magazínu Forbes

obalka_pro_facebook_05-2016
kancelar

Nejlepší české kanceláře. 6 rad, jak si vybrat a zařídit tu vaši

Pošli to dál

Ať už hledáte nápady na nový byznys nebo řídíte svůj tým, potřebujete kancelář a v ní zasedačku. A protože chcete, aby v ní zaměstnance napadaly nejlepší věci, tak přemýšlíte, jak ji udělat netradičně. Většina firemních kanceláří a zasedaček je stejných: zářivky, holé béžové stěny, projektor, obrazovka, vše uzavřené v prosklené krychli.

Ale v některých českých firmách zasedačky takové nejsou. Najdete v nich skluzavky, fotbálky, dobré kafe. A další nabízejí mnohem více kreativní, barevné a motivující prostory. Tady je přehled 23 nejzajímavějších, které vybrala porota soutěže CBRE Zasedačka roku. U každé z fotek je vysvětlení firmy, jak svou zasedačku vytvořili.


Finalisté soutěže Zasedačka roku

3M - Co se týče zasedacích místností, máme hned několik možností. Pro standardní meeting jsou k dispozici zasedací místnosti v kancelářích, kde se také nachází i pohodlné relax zóny. V případě workshopů se zákazníky nebo například snídaní Brain&Breakfast využijeme prostory inovačního centra, které je nejen velmi variabilní, ale také navíc nabité informacemi o 3M. AirBank - Brněnské kanceláře vycházejí z konceptu města. Open space jako parky, kanceláře jako domy, náměstí, kavárny, hřiště, tržnice jako místa setkávání nebo odpočinku. Zasedačky jsou inspirovány skutečnými obchody či službami (lahůdky, holičství, pošta, řeznictví,...), které jsou pro banku něčím inspirativní/zajímavé. Na stěnách jsou malby inspirované graffiti, na dalších stěnách či sloupech na náměstí si zaměstnanci vylepují plakáty s aktuálním kulturním programem a dalšími informacemi, které by mohly kolegy zajímat. Alza - Rozhodli jsme se nastěhovat se do staré továrny, kde jsme si mohli vybudovat doslova co jsme chtěli. Srdcem prostor je AlzaCafé, kavárna, jakou znají naši zákazníci z Holešovic, ale tato je lemována pětimetrovými živými stromy a je pouze pro zaměstnance a návštěvy. V prostorách sice máme i 11 jednacích místností, učebnu či kouty pro sezení, avšak během pár týdnů jsme zjistili, že nám nejvíce vyhovuje jednat v samotném AlzaCafé, kde si kdykoli můžeme dát čerstvý džus, vynikající kávu, horkou čokoládu či nějaký zákusek. Z volnočasových aktivit tu máme šipky, kulečník, fotbálek, ping-pong či stůl na poker, zaměstnanci si mohou i vyšplhat na šestimetrový boulder, zacvičit v malém fitku, zajít si do sauny či nabrat síly do plnohodnotné solné jeskyně. Avast - interiérové řešení: Ing. arch. Libor Kaplan + Ing. arch. Tomáš Horalík, grafika: Veronika Valentová Cemex - Zadání bylo jasné: vytvořit originální kancelářské prostory, které budou na první pohled budou vypovídat o činnosti, filosofii a postojích společnosti, a budou zároveň funkční a příjemné. V interiéru jsou použity materiály, se kterými je firma svojí činností spjata. Zasedací místnosti jsou prosklené a opláštěné tzv. kari sítěmi (armovacími sítěmi), které slouží k vyztužení betonových konstrukcí. Kanceláře mají dekorované stěny cementovými stěrkami, které imitují pohledový beton. Zajímavě je také řešena recepce, která je navržena z tzv. gabionů (drátěných košů) s vyskládanými kameny z  lomu společnosti. Česká podnikatelská pojišťovna - Některé domy  člověka zavírají do pravoúhlých krabic, ale naše budova je postavena tak, aby své obyvatele inspirovala. A to dvojnásob  platí o jejím interiéru. Design prostor zasedací místnosti a interiérové řešení naší centrály v Karlíně navrhla architektka Zuzana Strouhalová. V místnosti s nestandardním půdorysem je použit design, který klade důraz na jednoduchost, praktičnost a čistotu tvarů. Jednotlivé prvky dohromady vytváří harmonické prostředí. Nesázeli jsme na pouhý efekt a dojem, záleželo nám nejvíce na tom, aby se zde lidé dobře cítili a z jejich reakcí vnímáme, že se nám náš záměr podařilo splnit. Cewe - Snažili jsme se do našeho pracovního prostředí vnést tu pravou vánoční atmosféru a pohodu. Economia - Economia sídlí v unikátním prostoru, který je mimořádnou adaptací historického prostoru pro účely mediálního domu 21. století. Umožňuje rychlé sdílení informací a usnadňuje komunikaci. Součástí je i relaxační zóna. Elnino - Naše zasedací místnost je inspirativní především výhledem, otevřeností, prostorností, a přestože je tak vysoko, i svou bezpečností. Na návštěvy i zaměstnance vždy zapůsobí impozantní výhled na Krkonoše na jedné straně a Český ráj na straně druhé. Pokud potřebujeme nápad, tam „ve věži“ inspiraci vždy najdeme. Google - Kanceláře Googlu se vyznačují svou barevností a hravostí. Pracovní prostředí má především navozovat příjemnou atmosféru, která podporuje kreativitu a vzájemnou komunikaci zaměstnanců. V českých kancelářích Googlu je ve srovnání s těmi ostatními mnohem více skla, přirozeného světla a možností výhledu včetně velké terasy. Unikátní je i vtipně laděný nábytek Living Tower od společnosti Vitra a také fakt, že kancelář byla designována s cílem získat speciální certifikát LEED. Nábytek bez ekologické zátěže je další způsob, jak pomoci chránit životní prostředí stejně tak jako zdraví zaměstnanců. Havel a Holásek - Chtěli jsme, aby prostor byl především chytrý, postavený ne na luxusu a extravaganci drahých materiálů, ale na chytrém, vtipném moderním řešení, aby měl určitou nadčasovost. Chtěli jsme najít téma, ve kterém se najdeme jako firma i jako lidé, které nás vzájemně propojí i s klienty v tom, co jako firma představujeme, solidnost, chytrost, úroveň.Vybrali jsme si umění, protože je nadčasové, je známkou kulturnosti, úrovně, solidnosti a v neposlední řadě i úspěchu. HUB - Architektura. Prostor. Světlo. Atmosféra. Variabilita. Vybavení. Dostupnost. To jsou jen některé důvody, proč je Hub unikátní. Za nejdůležitější ale považujeme osobní přístup. In-spiro - Coworkingové komunitní centrum IN-SPIRO bylo vybudováno s myšlenkou předávání inspirace mezi návštěvníky. Věří, že sdílení je inspirace. Centrum jde svým prostorem a vybavením blíže k potřebě vytváření inspirace pro rozvoj a posun jakéhokoliv podniku. V centru se vytváří atmosféra, která návštěvníka neudrží v zajetých kolejích a donutí ho myslet jinak, kreativněji, a tak, jak by sám nikdy nepředpokládal. Interiér byl vytvořen ze vzdušných přírodních a těžkých industriálních prvků zaměřených na ukázání potřeby recyklace. Díky této výbavě centrum poskytuje nádherně stylizované prostory převážně lidem, kteří oceňují možnost práce v prostoru, který jim připomíná přírodu, otevřenost, lehkost a s ní i příval inspirace. J&J - Evropské školící centrum pro oční specialisty vybudované v duchu "EDUCATION THROUGH INSPIRATION". Loosers - Promyšlená koncepce rozděluje interiér do tří stylově zcela odlišných částí. Útulné, zabydlené přízemí, je lazené do teplých tónů, akcentovaných i na tapetách české značky Lavmi. V prvním a druhém patře se nachází srdce agentury – kreativní oddělení – řešené v industriálním duchu, kombinujícím modernu s restaurovanými retro prvky. Většina z nich je dílem významného českého designéra Jindřicha Halabaly anebo pod jeho vedením vznikala. V každém patře je
jakési komunitní centrum, kde spolu zaměstanci tráví čas, brainstormují, pořádají meetingy. V přízemí je to Tělovýchovný koutek se švédskými bednami a na míru vyrobeným stolem z tělocvičných bradel, ve druhém patře kulatý industriální stůl Artuš s židlemi Thonet a ve třetím takzvané Úpézetky – dvě stylová křesílka a stůl stylu 50. let. OP Tiger - OP TIGER je poměrně mladá firma s majiteli ve středním věku, proto naše pracovní prostředí působí svěže a minimalisticky. Zasedačka, kterou prezentujeme, vystihuje částečně činnost, kterou se zabýváme (tedy sítotiskové šablony pověšené na zdi, textil zakomponovaný v jednacím stole). Nepřehlédnutelný je také showroom textilních produktů posazený na kovových podstavcích s velkými okny s posuvnými dveřmi. Pod tímto objektem je klasický open space se stoly jednotlivých zaměstnanců kanceláře. Kancelář je z obou stran obklopena výrobou, oboustranné přepažení prostoru je také prosklené. Philips - Philips decided to implement Activity Based Workspace Concept. There are several different type of workspace environments available for employees. The employees have possibility to change the workspace type according to the type of the task which they need to do without any constraints. The goal was to provide the workspace environment which will support employees to provide to clients and to company high quality of work and efficiency. At the same time the workspace is to stimulate and support the collaboration and engagement between teams. QED - Nápaditost, soulad barev, přírodní materiály, rozšiřuje lidem obzory, usměvaví lidé. Seznam - Naše zasedačky jsou vytvářené tak, aby působily spíše jako obývací pokoje, kde je příjemné trávit čas, nežli úřední prostředí. Naše nejméně formální zasedačka, která se jmenuje Zboží.cz, je pro dva lidi, kteří mohou sedět na závěsných houpacích křesílkách. Je prosklená ze tří stran, takže je v ní velmi mnoho světla. Je určena spíše k přátelským jednáním a dolaďování detailů, jelikož v ní nejsou dokonce ani stoly. Samozřejmostí je však připojení k internetu. Symbio - Naše práce je postavena na kreativitě, proto i prostory, ve kterých pracujeme, maximálně podporují kreativitu. Cílem je, aby nás prostor v kreativitě neomezoval, ale naopak ji maximálně podněcoval. Máme proto dostatek míst, kde se dá odpočívat a potkávat s ostatními kolegy, ale také vymýšlet a pracovat jinak, než při sezení u počítače. Přímo v kancelářích máme vlastní audiostudio a foto/video ateliér. Rozrůstající se počet dětí nás přiměl k vytvoření vlastní herny, takže není problém vzít si s sebou do práce děti. Hernu využíváme také pro kreativní schůzky. Máme malou kavárnu s inspirativní knihovnou, která obsahuje již téměř 300 knih. Techo - Naše prostředí je inspirativní díky své barevnosti, hravosti, funkčnosti, originalitě a variabilitě. Unifer - Představte si místo, kde se sny stávají skutečností, kde se po boku Julese Vernea vznášíte vysoko nad světem běžných lidí. Tak přesně tam to začíná – 
vzducholodí na místo recepce – to je inovativní centrum UNIFER. Každá místnost je v jiném stylu, každý si tak může zvolit místo, kde se mu nejlépe pracuje. V „aristokratické“ místnosti je, 
kromě sbírky obrazů, povinnou výbavou například kord. Když tvoříme kampaň pro filmový festival, vznikají nápady za nachovou oponou „Divadelní 
místnosti“. Složité marketingové strategie kreslíme přímo na zeď v „Kreativní místnosti“. Když nás zmáhá únava a oči pálí z koukání do monitoru, zajdeme si odpočinout na lesní mýtinu. Ano, v jedné z místností máme les... i s mechem! Unilever -  Pracovní prostředí je koncipováno klasicky jako open space. Je zde ale kladen důraz i na soukromí a efektivní a příjemné prostředí. Kromě open space a zasedaček v našem prostoru najdete i telefonní budky pro práce v tichu a vyřízení telefonních hovorů a dále relax zóny: Terasa s lehátky pro odpočinutí a možnost práce na terase na čerstvém vzduchu, možnost využít vlastního fitness, cyklistických trenažerů, boxovacích pytlů, zahrát si billiar nebo fotbálek a i využití masáží (profesionálního maséra). Součástí je možnost občerstvení zmrzlinou, čajem, kávou...
<
>
Loosers - Promyšlená koncepce rozděluje interiér do tří stylově zcela odlišných částí. Útulné, zabydlené přízemí, je lazené do teplých tónů, akcentovaných i na tapetách české značky Lavmi. V prvním a druhém patře se nachází srdce agentury – kreativní oddělení – řešené v industriálním duchu, kombinujícím modernu s restaurovanými retro prvky. Většina z nich je dílem významného českého designéra Jindřicha Halabaly anebo pod jeho vedením vznikala. V každém patře je jakési komunitní centrum, kde spolu zaměstanci tráví čas, brainstormují, pořádají meetingy. V přízemí je to Tělovýchovný koutek se švédskými bednami a na míru vyrobeným stolem z tělocvičných bradel, ve druhém patře kulatý industriální stůl Artuš s židlemi Thonet a ve třetím takzvané Úpézetky – dvě stylová křesílka a stůl stylu 50. let.

Pilotní ročník soutěže CBRE Zasedačka roku se snaží představit nejzajímavější pracovní prostředí v Česku. Do soutěže se zapojilo 72 firem. „Chceme ukázat českému trhu i uchazečům o pracovní místa zajímavé zasedačky, recepce, firemní zázemí a především příjemnou atmosféru společností,“ říká Richard Curran, Managing Director společnosti CBRE, který spolu s dalšími pěti porotci vyhlásí výsledky soutěže v únoru 2015.

„Jsme příjemně překvapeni současným trendem vytvořit co nejpohodlnější zázemí pro zaměstnance, ať už jde o relaxační zóny, kavárny, komfortní zasedačky nebo dokonce sportovní zázemí,“ doplňuje ho další z porotců Tomáš Jindříšek, spoluzakladatel společnosti Dark Side.

Pro Forbes dali dohromady základní rady, podle čeho si vybrat a správně zařídit kancelář.

6 rad, čím se řídit při výběru nejvhodnější kanceláře

  1. Plánujte a počítejte

Než začnete s výběrem kanceláří, rozmyslete se, co vlastně hledáte, jaký koncept je pro vaši firmu nejvhodnější. A nechte si na výběr dost času. Rok není pro větší firmu vůbec přehnaný čas, ač se tak může na první pohled zdát. „Firmy, poptávající stovky metrů čtverečních by měly určitě začít rok předem, u společností poptávající tisíce metrů čtverečních je to i otázka několika let,“ říká Richard Curran z CBRE. A opravdu potřebujete jen kanceláře, nebo i skladovací prostory či reprezentativní showroom? V tom případě zvažte takové lokality a projekty, které už s podobným rozvržením potřeb dopředu počítají. Nerozhodujte o designu a uspořádání kanceláří bez profesionální pomoci. Nepodceňujte práci architekta. Nejlevnější volba nemusí být nejpraktičtější.   

  1. Kde jsou vaši klienti?

Centrum města nebo jeho periferie? Myslete především na prestiž vaší společnosti. Pokud potřebujete být opravdu hodně vidět, volte prestižní adresy. „Srovnávejte také lokalitu kancelářských prostor se svými konkurenty a zjišťujte i zájmy svých zaměstnanců,“ vysvětluje Richard Curran z CBRE. Kde jsou vaši klienti? Přijedou za vámi i na hůře dostupnou adresu? Odradí je, že nebudete v centru?  Musíte být blízko k nim, protože čas jsou peníze. Důležitá je i otázka v případě, že měníte adresu: Kolik zaměstnanců vás opustí kvůli změně lokality?

zasedacka_roku

  1. MHD ani školka nesmějí být daleko

Důležitá, ne-li přímo klíčová je dostupnost MHD, vlakového nádraží či letiště. Dostatek parkovacích míst nejen pro auta, ale třeba také pro kola – patří mezi priority, které by firma měla vzít v potaz. A u MHD a parkování to nekončí. Je v blízkosti školka, škola, pošta, možnost nakupování? Do kolika kaváren se dá snadno dojít? Čím více služeb v dosahu, tím lépe. Stále více se myslí na cyklisty. „Standardem našich budov jsou šatny a sprchy pro cyklisty či dobíjecí stanice a vyhrazená stání pro elektromobily,“ říká Marie Passburg, generální ředitelka společnosti Skanska Property Czech Republic.

  1. Budete růst, nezapomeňte na to

Zvažte možný růst firmy a potřeby dalších prostor už před pronájmem kanceláří. Kanceláře obvykle plánujete pro delší časový horizont. Očekáváte-li růst firmy v budoucnu, měli byste zvažovat, jak v takovém případě budete postupovat. Stěhovat celou firmu? Nebo rozšířit stávající prostory? Vybírejte takové prostory, které vám expanzi umožní, obvykle je totiž vhodnější expanze již stávajících prostor než změna adresy.  

  1. Kvalitní nábytek a výborné kafe

Jeden ze způsobů, jak si udržet stávající a nalákat kvalitní nové zaměstnance je nabídnout jim zajímavé pracovní prostředí. Svou roli hraje kvalita ovzduší, design, rozvržení prostor, odpočinkové a relax zóny, interní kavárna či společná jídelna. „Práce v zelené kancelářské budově je příjemnější, což vede ke zvýšení výkonnosti zaměstnanců o 5-15 procent,“ říká Marie Passburg. Podle průzkumů je pro zaměstnance v kancelářích nejdůležitějších pět věcí: Co nejméně formální společné prostory, kde lidé rádi pracují; opravdu funkční systém vytápění, klimatizace a větrání; jídlo a nápoje v dosahu, ideálně jen pár minut pěšky od kanceláře; flexibilní a praktický nábytek a kvalitní káva!

  1. Nejnovější technologie Vám ulehčí komunikaci v rámci firmy i mimo firmu

Co by mělo být v zasedačce za technologie? Základem je kvalitní, dobře navržená pevná i bezdrátová síť, do které lze zapojit jakékoli zařízení, které si do kanceláře přinesete. „Přitom je samozřejmě extrémně důležitá bezpečnost celé počítačové sítě, kterou doplňuje například speciální přístup pro návštěvy,“ říká Ivo Němeček, generální ředitel společnosti CISCO. Nejdůležitějším vybavením je specializované řešení pro videokonference, které postupně nahrazuje tradiční audiokonfereční a prezentační vybavení. Moderní vybavení umožňují připojení vzdálených uživatelů s pomocí chytrých telefonů, tabletů či notebooků.

Čtěte také