Všechny lidské bytosti vnitřně touží v „něco“ věřit. Je to prostě v naší povaze. Chcete-li snadno motivovat svoje lidi a nalákat zákazníky a investory, nejlepší způsob je jim tohle „něco“ dát.

Zajímavou studii na toto téma provedl Adam Grant, odborník na HR z Wharton School při Pensylvánské univerzitě. Pracoval například se zaměstnanci call centra na Michiganské univerzitě, kteří dostali nezáviděníhodný úkol – měli obvolat případné dárce a požádat je o peníze na školní stipendijní program. Část z těchto lidí se nejprve setkala se stipendistou, který jim vylíčil, jak moc mu stipendium změnilo život, a poděkoval všem za jejich tvrdou práci. Poté, co si tito zaměstnanci uvědomili, jaký dopad jejich práce má, získali k ní úplně jinou motivaci. A částka, kterou vybrali, se během týdne zvýšila o neuvěřitelných 400 %.

Jiná studie zase odhalila, že zdravotní sestry, které kompletovaly chirurgické sady a měly možnost setkat se s lékaři, kteří je budou používat, byly produktivnější a dělaly o 15 % méně chyb než ty, které možnost potkat se s „konečným uživatelem“ neměly.

Dobří vedoucí vědí, že lidé jsou vnitřně motivovaní pouze tehdy, když jsou přesvědčení, že jejich práce má smysl. A ti nejlepší vedoucí dokážou zajistit takové podmínky, které v lidech tento pocit posílí. Jak se ukázalo, jeden z nejjednodušších a nejúčinnějších způsobů, jak v zaměstnancích tento pocit vzbudit, je právě umožnit jim kontakt s koncovým spotřebitelem. Jak na to?

Například Deere & Company, společnost, která vyrábí traktory, zve farmáře i s jejich rodinami, aby si prohlédli továrnu, kde se traktory vyrábějí. Zaměstnanci montážní linky tak mají možnost se s farmáři potkat, předat jim zlatý klíč a sledovat, jak poprvé nastartují nově zakoupený stroj a jakou radost z toho mají.

V řetězci restaurací Olive Garden zase manažeři ukazují personálu dopisy od zákazníků, ve kterých popisují, proč si k oslavě nějaké důležité životní události vybrali právě je.

A podobnou zkušenost mají i v Microsoftu. Jeden z jeho manažerů výzkumníkům popsal, že poté, co se vývojáři setkali s koncovým uživatelem, se do něj okamžitě vcítili. Klasická nesmyslná odpověď: „Ať se podívají do manuálu, když nevědí, jak to používat“ nebo „Můj nápad je skvělý, jen těch deset lidí je hloupých“ najednou neobstála. Grant dodává, že setkání tváří v tvář s koncovým uživatelem ve vývojářích vyvolalo empatii a motivovalo je, aby při tvorbě softwaru mysleli i na spotřebitele.

Položte si proto jako lídr následující otázku: „Jak mohu zajistit kontakt mezi svými zaměstnanci a koncovými spotřebiteli?“ Jedna ze začínajících firem ze Silicon Valley kupříkladu zve jednou měsíčně stávající a potenciální zákazníky na happy hours se svými zaměstnanci.

Další možností je využít to, co už máte k dispozici. Dopisy od spokojených zákazníků, pozitivní zpětnou vazbu nebo i pouhá data, která ukáží užitečnost vašich produktů a služeb. To vše byste měli ve vaší firmě sdílet. Pozitivní zpětná vazba se nikdy neomrzí. Je to neomezený zdroj, navíc se za něj nemusí platit a mnoho vedoucích ji nevyužívá tak dobře, jak by mohli.

Anebo udělejte koncového spotřebitele ze samotných zaměstnanců. Podporujte je, aby si sami vyzkoušeli to, co vytvářejí. To je možná to nejlepší, co můžete udělat. Nejenže tím ihned získáte zpětnou vazbu, vaši lidé navíc i pochopí zkušenost spotřebitelů. Sblížit své lidi se spotřebiteli můžete i tím, že je jednoduše vyšlete do terénu.

Bez ohledu na to, jaký přístup nakonec zvolíte, výše zmíněná studie Adama Granta jasně dokazuje, že jednoduchý, přesto osvědčený způsob, jak snížit riziko syndromu vyhoření a zároveň zvýšit motivaci a spokojenost vašeho týmu, je dát lidem „něco“, v co mohou věřit. A nejjednodušší způsob, jak to provést, je propojit zaměstnance a koncové uživatele.

Autor: Vanessa Loder


Čtěte také:

Považujete formality v práci za přežitek? Omyl. A dobří šéfové to vědí

Proč si úspěšní lidé na poradu nikdy neberou telefon