Aktuální vydání magazínu Forbes

nwsltr1702sajt
budik

Nejúspěšnější lidé vstávají ve 4 ráno. Jak se k tomu donutit a co poté dělat?

Pošli to dál

Ve světě se začíná prosazovat nový trend ohledně zvyšování produktivity. Inspirace přichází od těch nejúspěšnějších, protože právě lídři a špičkoví podnikatelé pracují daleko efektivněji v době, kdy většina ostatních lidí ještě spí. Proč je pro ně čtvrtá hodina ranní tak magická?

Zpráva publikovaná ve Wall Street Journal konstatuje, že čtyři hodiny ráno mohou být nejproduktivnější dobou dne. Proč jsou lidé v takto nekřesťanskou hodinu produktivnější? Před východem slunce je jen minimum rozptylujících faktorů (děti, práce), nikdo vám nepíše maily, nevolá ani nepíše SMS. Na sociálních médiích se toho taky ještě moc neděje.

Produktivita nemusí být v tomto kontextu spjata pouze s prací. Zdá se, že trendem je vyhradit si tento čas pro věci, které vás nabijí pro zbytek dne a nasměrují k úspěchu – péče o sebe, cvičení, čas na rodinu, osobní a duchovní rozvoj.

Tim Cook, CEO Applu, začíná den v 3:45. Sallie Krawcheck, ředitelka společnosti Ellevest, říká: „Nikdy nejsem produktivnější než ve 4 ráno.“ Miliardář a podnikatel Richard Branson vstává o něco později, až v 5, aby si zacvičil a strávil čas s rodinou. „Pomáhá mi to výborně naladit mysl, než se vrhnu na byznys.“ David Cush, CEO Virgin America, zase vstává ve 4:15, aby obvolal své obchodní partnery na východním pobřeží, pak poslouchá sportovní rádio, čte noviny a cvičí v tělocvičně.

Čtěte také: Kolo jako výhoda v byznysu. Naučí vás myslet pozitivně, radí úspěšný právník

Je to samozřejmě něco za něco. Vstávat před rozbřeskem znamená chodit spát dříve – o hodně dříve. To může znamenat méně času na přátele či neponocovat kvůli důležitému sportovnímu přenosu. Peter Shankman, 44letý podnikatel z New Yorku, píše: „Jsem vyčerpaný, ale v dobrém slova smyslu. To znamená, že nemám energii na to vyvádět hlouposti, jako například sníst v půl jedenácté v noci dva rodinné kyblíky zmrzliny.“

Pokud nevíte, proč byste to dělali či co byste s nově získaným časem dělali, a navíc vám to pomohlo naladit se k vysoké produktivitě, zde pro vás mám deset tipů.

Meditujte

Oprah Winfrey nebo Arianna Huffington začínají den dvaceti či třiceti minutami meditace. Oprah říká, že „jenom z takto získaného prostoru dokážete tvořit svou nejlepší práci a žít svůj život nejlépe.“ Uvidíte, že vám spadne z ramenou tíha.

Zahajte den cvičením

Cvičení je mezi těmito lidmi zaběhaným rituálem. Podnikatel Russ Perry chodí do posilovny hned po otevření, na pátou ranní. „Dokonce jsem tak poznal pár nových přátel s podobným životním stylem,“ řekl Perry.

Dýchejte si

Shawn Achor, výzkumník v oblasti štěstí a spokojenosti, nám radí dýchat a pozorovat přitom vdechy a výdechy po dobu dvou minut – a dělat to denně. To napomáhá mozku soustředit se na jednu věc, a jak Achor sám říká – zvýšit pocity štěstí a snížit hladinu stresu.

Spěte ve cvičebním

Shankman také řekl, že chodí spát ve svých věcech do posilovny a běžecké boty si obouvá do deseti vteřin po probuzení. „Jakmile máte na nohách boty, už se vám těžko usíná.“

Najděte si důvod vstát

Zní to jako klišé, ale řekněte sami: Co vás nutí ráno vstát? Nevstávejte ve čtyři jen z hecu. Naplánujte si něco, ideálně něco pro sebe, co vás dobře naladí, nabije a popožene vstříc produktivnímu dni.

Dejte si budík dál od postele

Budík (či smartphone) na dosah ruky u postele je důvodem číslo jedna, proč mnoho lidí ráno nedokáže vstát. Kolikrát jste už vypnuli budík, aniž byste si to v rozespalosti uvědomili? Tak vidíte. Nejlépe je dát ho do koupelny, protože tam stejně půjdete vyřídit svůj ranní „byznys“.

Představte si, co všechno dokážete s hodinou navíc

Tohle je cvičení představivosti, tak to zkuste: Co byste dělali, kdyby vaše dny měly o hodinu víc? Využili byste ji ke cvičení? Více četli? Uvařili každý den dětem snídani? Zalili zahradu? Šli se psem na dlouhou procházku, které tak zbožňuje?

Nehledě na vše ostatní, nepřeskakujte zdravou snídani

Vyměňte svou misku plnou přeslazených cereálií za něco zdravého, vyhnete se tak pocitům únavy a hladu poté, co opadne účinek rychlých cukrů. Zkuste ovoce bohaté na vlákninu, zeleninu a proteinové potraviny, které vás udrží v chodu až do oběda.

Stanovte si na den tři cíle

Tohle neznamená tři další položky na seznamu „co musím dnes udělat“. Ti nejúspěšnější začínají den zaměřením se na něco, co je učiní lepšími. Co vám pomůže v osobním růstu, nabije vás energií, učiní vás šťastnějším a připraví vám půdu pro epický, produktivní den?

Vyčistěte si složky příchozích zpráv

Pokud si zvolíte, že tuto hodinu využijete pracovně, můžete si ji vyhradit pro odpovědi na všechny e-maily a zprávy z předchozího dne či týdne. Pokud si na to troufnete, přinese vám to jen ovoce. Vyhecujte se a dejte si za cíl pokochat se každý den v šest ráno sdělením „0 nepřečtených zpráv“.

Čtěte také