Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_sajt_2017-04
doprava auta

Nekonečná cesta do práce: 10 měst s nejhoršími podmínkami pro dojíždění

Pošli to dál

Říkáte si, že s dopravou ve vašem městě to už horší být nemůže? Ten pocit máme občas asi všichni a věřte mi, může. Pokud vás zajímá, kde na světě strávíte v autě suverénně nejvíc času, tak je tenhle článek přesně pro vás – najdete v něm totiž seznam 10 měst, kde je doprava mnohem, ale mnohem horší než u vás.

Úplně nejtragičtější je pohyb autem v hlavním městě Mexika Mexico City. Jeho obyvatelům, kteří dojíždějí do práce, cesta tam a zpět zabere průměrně o 59 % víc času, než by jim ten samý úsek zabral v hypotetické době, kdy by se auta pohybovala plynule. A pokud Mexičané dojíždějí v ranní či večerní špičce, jsou na silnici dokonce až o 97 % respektive 94 % déle než v tento hypoteticky ideální čas. Dohromady to ročně dělá až 219 hodin – to je skoro pět a půl pracovních týdnů promarněných za volantem.

K takovým číslům došel Traffic Index cestovní a GPS společnosti TomTom, která sídlí v Amsterdamu. Její žebříček vychází z dat za rok 2015 a v desítce nejhorších měst pro motoristy je zastoupeno osm zemí – Brazílii v něm totiž reprezentují hned tři města – Rio de Janeiro, Salvador a Recife.

„Dopravní zácpy jsou pro řidiče každodenním údělem,“ říká Nick Cohn, odborník na dopravu, který pracuje pro TomTom. „Neměli bychom od našich zastupitelů čekat, že dopravní zácpy prostě odstaví pryč. Studie během let znovu a znovu ukázaly, že stavba nových dálnic kolony neodstraní,“ dodává.

Společnost TomTom odhaduje, že dopravní ruch od roku 2008 celosvětově vzrostl o 13 % – nejvíc v Severní Americe, která se svým 17% skokem za posledních osm let v nárůstu globálně vede.

Naopak v Evropě se doprava od roku 2008 zvýšila jen o 2 %. A v některých jihoevropských zemích, jako v Itálii nebo ve Španělsku, je dopravní provoz dokonce na ústupu. Za posledních 15 let se snížil o 7 % v Itálii a o 13 % ve Španělsku.

Tady je seznam deseti měst s nejbrutálnějšími podmínkami pro dojíždění podle TomTom. Zaměstnavatelé v těchto městech by měli být obzvlášť otevření tomu domluvit se se svými zaměstnanci na práci z domova. Uvádíme procenta času navíc, který podle údajů TomTom průměrný motorista stráví v dopravní zácpě.

  • Mexico City, Mexiko: 59 % času cestování navíc (ranní špička 97 %; večerní špička 94 %)
  • Bangkok, Thajsko: 57 % času cestování navíc (ranní špička 85 %; večerní špička 114 %)
  • Istanbul, Turecko: 50 % času cestování navíc (ranní špička 62 %; večerní špička 94 %)
  • Rio de Janeiro, Brazílie: 47 % času cestování navíc (ranní špička 66 %; večerní špička 79 %)
  • Moskva, Rusko: 44 % času cestování navíc (ranní špička 71 %; večerní špička 91 %)
  • Bukurešť, Rumunsko: 43 % času cestování navíc (ranní špička 83 %; večerní špička 87 %)
  • Salvador, Brazílie: 43 % času cestování navíc (ranní špička 67 %; večerní špička 74 %)
  • Recife, Brazílie: 43 % času cestování navíc (ranní špička 72 %; večerní špička 75 %)
  • Čcheng-tu, Čína: 41 % času cestování navíc (ranní špička 73 %; večerní špička 81 %)
  • Los Angeles, USA: 41 % času cestování navíc (ranní špička 60 %; večerní špička 81 %)
Čtěte také