Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_sajt_2017-03
army

Nemůžete usnout? Inspirujte se u armády. Těchto šest triků vám pomůže

Pošli to dál

Večer zapadnete do postele a už víte, že navzdory únavě po celodenní dřině se zase budete převalovat v posteli a marně počítat ovečky? Zkuste se inspirovat u armády. Ne že by se právě tam člověk dosyta vyspal, ale právě vojáci používají techniky, které mohou každému člověku pomoci usnout. Které to jsou? Web Huffington Post radí vyzkoušet těchto šest věcí:

  • Pravidelně cvičte

Mezi výhody pravidelného cvičení nepatří jen nižší váha a lepší fyzička. Lidé, kteří cvičí aspoň 150 minut týdně, spí „významně lépe“ než ti, co se ani nepohnou, tvrdí americká Národní spánková nadace. Půlhodina cvičení denně by tedy měla stačit, abyste se vyspali mnohem lépe než normálně.

  • Dodržujte rozvrh

K vojenské disciplíně neodmyslitelně patří dodržování denního rozvrhu. A právě pravidelnost je pro usnutí poměrně důležitý faktor. Když si seřídíte vnitřní hodiny, což znamená chodit spát pokaždé ve stejnou dobu a ve stejnou dobu také vstávat, začne se vám usínat lépe.

  • Plánujte

Jakmile začnete v posteli přemýšlet, co vás čeká zítra, právě jste úspěšně aktivovali zabijáka usínání. Vojáci mají minimálně o jednu starost méně – vědí, co si další den oblečou, a většinou už to mají i přichystané. Když si nachystáte oblečení na druhý den už večer, máte o jeden potenciálně rušivý bod před usínáním méně.

  • Uvelebte se kdekoliv

Elitní američtí mariňáci mají pořekadlo „Get comfortable being ucomfortable“ čili něco jako „Pohovte si i v nepohodlí“. Většinou se vztahuje na bojové situace nebo jiné vysoce stresové scénáře, na usínání ho ale lze použít stoprocentně. Udělejte všechno pro to, abyste si ve spánku odpočinuli fyzicky, a naučte se lépe přizpůsobit svou mysl duševnímu nepohodlí, jako je stres a různé úzkosti.

Vojáci se v akci často dostanou na pokraj svých psychických sil. Naučí se ovšem vysoké hladiny stresu zvládat, protože musí být schopni fungovat. Bojíte-li se, že neusnete, zkuste některou z následujících technik:

  • Vyjasněte si, ještě než půjdete do postele, čeho se bojíte. Jen toho, že neusnete, nebo vás stresuje něco jiného?
  • Když neusnete, vstaňte – lidé trpící nespavostí většinou zůstávají v posteli v naději, že usnou, a podvědomě se pro ně časem stane postel synonem bytí vzhůru. Když neusnete do půl hodiny, vstaňte a běžte třeba do kuchyně.
  • Zkuste si své obavy, úzkosti, problémy a to, co vás trápí, napsat na papír a fyzicky se ho zbavit. Večer v posteli není správné místo ani čas se těmito problémy zabývat.
  • Zkuste chodit spát později.

Když všechno toto selže, zaměstnejte se – čtením, šálkem čaje, posloucháním hudby nebo malou meditací. Hlavně nechte v klidu svůj počítač i mobil. Ty váš problém jen zhorší.

  • Stelte si postel

Mozek si libuje v pořádku a nepořádek na něj působí jako stresor. Ustlat si postel se učí každý nováček v armádě a měli byste to dělat i vy. Kvůli libému pocitu, když večer přijdete k úhledně ustlanému loži.

  • Neseďte celý den u stolu

Sedavé zaměstnání na vaši páteř vůbec nepůsobí dobře a není divu, že mnozí lidé si večer lehnou do postele a záda i krk jim začnou připomínat, že se osm hodin v práci už zase téměř nepohnuli. V armádě je málo funkcí, v nichž trávíte den za stolem. Řadoví vojáci se v práci fyzicky namáhají a večerní odpočinek je o to sladší. Myslete na to a zkoušejte se během dne aspoň trochu pohnout – ať už je to pěší cesta do práce a z práce, procházky místo pauzy na kouření nebo jiná aktivita.

Čtěte také