Aktuální vydání magazínu Forbes

Netflix sází na prémiové filmy, masám chce zase streamovat konkurent Hulu

Pošli to dál

Jestli rádi sledujete filmy online, měli byste zbystřit. Na trhu se streamovaným obsahem totiž probíhají „škatulata“, která mohou do budoucna ovlivnit, na co a od koho se budete dívat. Králem v branži zatím zůstává Netflix (který bude od příštího roku dostupný i v Česku), a to především díky unikátnímu obsahu a 65 milionům předplatitelů po celém světě. Největší internetová „videotéka“ teď ovšem mění svůj obchodní model, a navíc má novou konkurenci.

Když pomineme pozici Applu, jehož vstup do odvětví ještě chvíli potrvá – a to i přesto, že aktuálně jedná s Hollywoodem o možnosti použití jeho obsahu pro své streamovací služby –, jeví se na trhu jako slibný hráč služba Hulu.

Důvodem je smlouva, kterou firma nově uzavřela s distribuční společností Epix – právě ta dosud zásobovala populárními peckami mocný Netflix, jenž se naopak rozhodl kontrakt s kabelovkou neprodloužit (smlouva v hodnotě miliardy dolarů doběhne koncem září). V praxi to znamená, že z nabídky Netflixu zmizí tisíce titulů včetně oblíbené série Hunger Games či Transformers.

netflix_intro
Motivy téhle strategie zatím úplně jasné nejsou, jako nejpravděpodobnější se ale jeví snaha společnosti začít být vnímána nikoli jako obrovská knihovna, ale luxusní služba s kvalitní nabídkou. „Netflix se nesnaží potěšit každého, ale lidi, kteří chtějí prémiový obsah,“ vysvětluje pro BBC Jim Nail, analytik výzkumné společnosti Forrester Research.

Zbožňované hity „pro masy“ teď naopak hodlá nabízet Hulu, ačkoli je stále na začátku. Zatím je dostupný jen v USA a cílí spíš na televizní klasiku, jakou je například Show Jerryho Seinfelda z roku 1989. Navíc mu v nabídce chybí exkluzivní trháky, jimiž své diváky rozmazloval Netflix – třeba americké seriály House of Cards nebo Orange is the New Black (z vlastní produkce Netflixu). Obliba Hulu přesto stoupá – loni se mu podařilo navýšit počet uživatelů o 50 procent na současných 9 milionů. O to více si slibuje od smlouvy s Epixem a také nové služby – online sledování filmů bez reklam.

Čtěte také: Způsobí příchod Netflixu do Česka revoluci? Názor Čecha, který pro něj pracoval

Jestli se někdy nabídka Hulu dostane i k českým divákům, jisté není. Ti si ovšem už příští rok budou moci vyzkoušet Netflix, který začne konkurovat tuzemským videotékám typu Voyo, Banaxi, HBO GO, Google Play, Prima Play, UPC, O2 TV nebo iVysílání ČT. Což pro ně nemusí znamenat konec, ale spíš evoluci. Alespoň je o tom přesvědčen šéf Banaxi Radek Přikryl: „Jakmile sem Netflix vstoupí, dá běžným uživatelům osvětu a všichni v oboru porostou,“ uvedl pro Mediar.cz.

Netflix aktuálně nabízí svůj obsah za základní měsíční poplatek v přepočtu asi 200 korun. Za tuhle cenu si přitom divák může neomezeně streamovat veškerý obsah na jednom zařízení, ať už jde o stolní počítač, televizní obrazovku nebo nejmenší smartphone. Což je srovnatelné například s českou videotékou Voyo.

Čtěte také