Aktuální vydání magazínu Forbes

Nové Audi A8: Pět vychytávek luxusního kočáru decentního továrníka

Pošli to dál

Přesně čtyři minuty po zahájení hudebního festivalu Soundtrack Poděbrady představilo Audi v jeho zázemí nové Audi A8. Nejluxusnější třída ingolstadtské automobilky si tak ve čtvrtek v 15.04 odbyla českou premiéru na festivalu, který poběží celý víkend a jehož je Audi hlavním partnerem.

Kola modelu, jehož stávající generací jezdí například miliardář Pavel Juříček z Brana, se zatím netočila (první jízdní testy budou až na podzim), takže se automobilka zaměřila na představení všech vychytávek, které opět posouvají hranice motoristického rozmazlování.

Audi A8 jezdí samo. Kdyby mohlo

Nová generace toho nejlepšího od Audi se chlubí tím, že jako první na světě posunula autonomní řízení na takzvaný level 3, nebo chcete-li úroveň 3. Jedničku si přitom představte jako asistenta jízdy v pruhu a pětku jako dobu, kdy si jednoduše sednete dozadu v autě, které možná ani nebude mít volant.

K tomu je hodně dlouhá cesta, ale Audi A8 umí samo řídit v rychlosti do 60 km/h, pokud se pohybuje na silnici, jejíž protijedoucí pruh je oddělen pevným svodidlem (obvykle dálnice). Celé se to jmenuje Audi AI Traffic Jam Pilot a je to primárně určené k popojíždění v kolonách.

V takovém případě řidič netočí volantem ani nepřidává plyn, nešlape na brzdu, a vůz se tak řídí sám. Jakmile se kolona rozjede a auto by mělo zrychlit nad šedesát, asistent upozorní, že má člověk zase převzít kontrolu. Má na to 15 vteřin. Pokud by to neudělal, auto samo zajede do nejpravějšího jízdního pruhu, zastaví a spustí výstražná světla.

Autonomní řízení je složité nejen technicky, ale možná ještě více z právního hlediska. Jde o to, kdo bude mít odpovědnost, když se něco pokazí. Podle zástupců Audi už ale Německo dalo tomuto levelu 3 zelenou a od příštího roku by se na tamních silnicích mohly audiny tímto způsobem pohybovat.

Foto: Audi Media Center

Odpovědnost za jejich jízdu ale vždy ponese člověk za volantem. První vozy dodané letos ovšem tímto asistentem ještě vybavené nebudou a automobilka teď uvažuje o tom, zda je v případě jejich zlegalizování bude moci do již prodaných aut dodatečně instalovat či spíše nahrát.

Řízení přes appku v telefonu

Je to vychytávka, kterou už před dvěma lety ukázalo BMW ve své nejvyšší třídě 7. Přesto stojí za pozornost. Novou A8 z pera šéfdesignéra Marka Lichteho půjde řídit na dálku přes klíček nebo aplikaci v mobilním telefonu.

Když například bude potřebovat majitel zajet do úzké garáže, vystoupí už před ní, zavře dveře, a dokud bude držet tlačítko na „dálkovém ovladači“, auto samo do mezery zajede. Umí přitom točit koly, brzdit i couvat. Dveře je nutno otevřít ručně, ale každá klika je elektrická, aby s tím zase nebylo tolik námahy. Automatické dovírání je samozřejmost.

Masáž chodidel pro šéfa

Pokud si šéf pořídí prodlouženou verzi L, může si objednat také relaxační sedadlo doprava dozadu. V takovém případě lze sedačku podřízeného spolujezdce jedoucího vedle řidiče (pokud by tam náhodou byl) odsunout zcela dopředu, vyklopit z ní malé sofa pro nohy a zároveň si celé masážní křeslo výrazně položit.

Foto: Audi Media Center

Na výběr bude z mnoha různých masážních programů a podle Audi nebude chybět ani masáž chodidel. Při takovém odpočinku lze sledovat televizi i internet na tabletu umístěném zezadu na opěrce předního sedadla a vše komandovat přes dotykový ovladač, který jde „vyloupnout“ do ruky ze středové opěrky.

Šest, osm a dvanáct válců

Novinka půjde na trh s šestiválcovými benzinovými TFSI a naftovými TDi motory o výkonu 250 a 210 kW, ale příští rok k nim přibudou osmiválce a v létě 2018 také vrcholná verze W12 (430 kW). Ta bude mít válců 12 a půjde objednat pouze v prodlouženém provedení L.

Všechny vozy jsou vybaveny také takzvaným plachtícím módem, jenž umí v rychlostech mezi 55 až 160 km/h přestat brzdit motorem, pokud dá řidič nohu z plynu. Dříve se tomu říkalo rychloběžka a našli jste ji třeba v saabu či wartburgu. Ceny novinky budou oznámeny až v průběhu září, kdy také začne fungovat konfigurátor pro první zájemce, ale dá se čekat, že budou startovat kolem 2,3 milionu korun.

Laserová světla a každý tlumič za sebe

Audi A8 dostalo další generaci vzduchového podvozku, který zástupci automobilky zjednodušeně popisují tak, že každé kolo, či chcete-li tlumič, má vlastní elektromotor, který nastavuje podle potřeby světlou výšku podvozku. Vůz tak vyrovnává náklon do zatáček, ale umí také zvednout podvozek na straně, do které hrozí náraz. Během půl vteřiny to dokáže prý až o 80 milimetrů, čímž se má výrazně zlepšit ochrana posádky.

K bezpečnosti přispívají také dálková laserová světla, která svítí až 600 metrů dopředu. Mohla by i více, ale dál už nedohlédnou kamery vozu, které světla pochopitelně ovládají. Někoho mohou potěšit také zajížděcí výdechy klimatizace na palubní desce nebo 23 reproduktorů od Bang & Olufsen zajišťujících zážitek, jemuž u Audi říkají 3D zvuk.


 

Čtěte také