Měsíce spekulací jsou u konce. Jeremy Clarkson, James May a Richard Hammond budou mít po odchodu z Top Gearu a BBC novou motoristickou show na videokanálu Amazonu. Náš spolupracovník Neil Midgley se zamýšlí, co tím americká společnost získá.


Fanoušci jásají a ruce si mne i Clarkson, který si podle všeho na Amazon Prime Video přijde na nemalé peníze. A ve slušné výdělky doufá i Amazon. Ale stejně jako BBC i Amazon by mohl brzy litovat, že si Clarksona a jeho kumpány najal.

Strategie Amazonu je jasná – sází na jistotu. Top Gear s Clarksonem, Hammondem a Mayem byl nejúspěšnější pořad svého druhu, a to takřka na celém světě. Z trojice moderátorů se díky tomu staly globální hvězdy, které pozná skoro každý (hlavně v pro Amazon zajímavé cílové skupině zákazníků muži od 18 do 34 let). A o to Amazonu jde.

Čtěta také: Co jsem zažil, když jsem pracoval pro Top Gear a Jeremyho Clarksona

Jeho služba Prime Video je v současnosti dostupná jen ve třech zemích – USA, Velké Británii a v Německu -, ale touhle dohodou si chce společnost Jeffa Bezose usnadnit cestu i do dalších zemí, kde lidé o Clarksona a jeho kolegy stojí.

Co se tedy může pokazit? BBC slavného moderátora nevyhodila (respektive mu neprodloužila smlouvu) jen tak pro nic za ni. Clarkson napadl člena štábu a to tak, že musel vyhledat ošetření, i když měl „jen“ roztržený ret. BBC, stejně jako jiné společnosti násilí mezi kolegy netoleruje a Clarkson musel jít. Co se ale stane, když k podobnému konfliktu dojde znovu? Má Amazon nástroje, jak se s takovou situací vypořádat?

Můj osobní odhad – a zdůrazňuji, že je to jen můj osobní odhad – je, že se na to bude myslet v Clarksonově smlouvě a je nepravděpodobné, že i tak prchlivý člověk, jako je Clarkson, by udělal dvakrát tu samou chybu.

Mnohem větší nebezpečí je, že Clarkson během nové show – nebo mimo ni – řekne něco nevhodného. Nezapomínejte, že tu píšeme o muži, který už dokázal lidi opakovaně urážet kvůli jejich rase, sexuální orientaci, národnosti, postižení atp.

BBC měla v tomto ohledu mnohem jednodušší pozici, než má Amazon – přeci jen jde o zavedenou instituci s vnitřními redakčními pravidly a etickým kodexem, která navíc podléhá úřadu, jenž v Británii na mediální komunikaci dohlíží (Ofcom). Pravidla, co je a není za hranicí, tady proto byla víceméně jasná.

Amazonu tohle chybí. Je to samozřejmě firma plná schopných a chytrých lidí, kteří dokážou nastavit pravidla a standard nového pořadu tak, aby odpovídal nárokům britských nebo amerických diváků. Co ale jinde?

Nároky diváků, které by chtěl Amazon Prime Video nalákat jinde ve světě, zatím nikdo nezmapoval. Žádné obecně platné standardy navíc velice pravděpodobně neexistují a Amazon může při své plánované globální expanzi rychle narazit na to, že co je přípustné v jedné zemi, v další být nemusí a lidé si mohou velice snadno začít stěžovat a odejít.

Přeci jen, Jeremy Clarkson je pořád ten samý Jeremy Clarkson. Přeji všem zúčastněným, aby se nic takového nestalo. Doufám, že se Clarkson bude chovat tak, jak má, a že Amazon nezažije ty samé horké chvilky jako před nedávnem BBC.

Autor: Neil Midgley