Aktuální vydání magazínu Forbes

Od dopisů po třítunový lis. Zaslat.cz učí Čechy posílat přes internet

Pošli to dál

Před třemi lety Miroslav Michalko uvažoval o koupi gauče z bazaru, ale v ten moment mu došlo, že vlastně neexistuje žádná jednoduchá a cenově dostupná možnost, jak ho dopravit z Aše až k sobě do Brna. Oslovil proto svého kamaráda z kolejí a vývojáře Stanislava Sumbala a založili spolu srovnávač přepravních služeb Zaslat.cz. Ten minulý rok zprostředkoval přepravu 74 tisíc balíků a je tak jedničkou mezi tuzemskými internetovými přepravními službami.

Devítičlenný tým Zaslat.cz sídlí v Brně a jeho dosud nejkurióznější zásilkou byl třítunový tiskařský lis. „Nejdůležitější je, aby majitel zásilku dobře zabalil a aby vypustil všechny kapaliny. Neustále mě udivuje, že existují lidé, kteří pošlou láhev vína tak, že ji postaví do krabice,“ směje se ředitel přepravního startupu a dodává, že vedle běžných balíků a expresních dopisů využívají zákazníci jeho služeb stále častěji právě pro přepravu nadrozměrných zásilek.

Miroslav Michalko

Zaslat.cz funguje v přepravních službách na stejném principu jako portál kiwi.com v letenkách a Michalko říká, že by nikdy nevěřil, kolik Čechů bude učit posílat věci přes internet. „Jde hlavně o starší ročníky, které nikdy neplatily přes platební bránu. Byli zvyklí přijít na poštu, ale teď všechno zařídí přes internet a balík jim dovezou nebo odvezou přímo z domu,“ popisuje Michalko situaci, se kterou v začátcích podnikání vůbec nepočítal.

Čtěte také: Chatka, pionýr a brambory. Český Uber pro věci může nahradit stěhováky

Od svého vzniku v roce 2014 už využilo služby asi 25 tisíc zákazníků a firma se každý měsíc pyšní růstem o 15 procent. „Jsem rád, že už někteří přepravci pochopili, že tady nejsme od toho, abychom jim brali marži, ale že rozšiřujeme jejich vlastní služby a že jim přinášíme zákazníky, kteří by pro jejich vlastní obchodní model nebyli dostatečně výnosní,“ vysvětluje Michalko.

Nejlepším relaxem a současně zdrojem inspirace pro vedení týmu je pro Michalka jachting. „V kritických situacích nemá cenu na posádku jenom řvát, musíte se na sebe vzájemně spolehnout, i když hlavní zodpovědnost je vždy na vás,“ říká lodivod brněnské společnosti. „Líbí se mi filozofie toho být kapitánem na lodi v nevyzpytatelných vodách.“

postup

Nejčerstvější novinkou jeho týmu je spuštění mobilní aplikace Zaslat.cz, kterou si během prvních deseti dnů stáhlo přes 1200 uživatelů a má výtečné hodnocení 4,8. Aplikace umožňuje objednání zásilky, platbu dobírkou, fakturou nebo přes bránu GoPay, ale taky třeba volbu připojištění či možnost sledovat pohyb balíků pomocí notifikací v telefonu.

„Pro firemní zákazníky jsme taky spustili přístup do API tak, aby se urychlilo propojení mezi eshopy a Zaslat.cz. Objednání přepravy, tisk štítků a sledování zásilky je teď možné přímo z administrace daného eshopu bez ohledu na konkrétního přepravce,“ vysvětluje Michalko, který stále odmítá vstup investora. Důvodem je i to, že s vlastními penězi člověk musí svá rozhodnutí více rozmýšlet a právě to Michalka baví.

V současné době vyvíjí další vychytávku, díky které balík kdykoliv předáte přepravci na dané pobočce nebo si osobně balík vyzvednete na výdejním místě. „Největší výhoda klasické pošty je, že si můžete balík vyzvednout na jejich pobočce. Vyvíjíme tak integraci, díky které si zákazník bude moci vybrat přepravce podle polohy jeho nejbližšího výdejního místa. Zákazník tak na mapě vyznačí, kde bydlí, pracuje nebo se jen zrovna nachází a systém mu vybere nejvhodnějšího přepravce. V přepravních službách obecně panují negativní emoce a to chceme změnit,“ plánuje Michalko.


 

Čtěte také