Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_sajt_2017-03
shopaholic-1 uvodni done

Od Popelky ke Gordonu Gekkovi: devatero filmových bot, které ovlivnily módu

Pošli to dál
Do českých kin dnes vstupuje Popelka, výpravné zpracování klasické pohádky Walta Disneyho. Ambiciózní velkoprodukce vydělala od mezinárodní premiéry minulý týden už přes 135 milionů dolarů. Diváky lákají digitální kouzla, slavní herci a možná i ten skleněný střevíček, který speciálně pro tento film navrhla firma Swarovski.
My se při této příležitosti podívali na další slavé filmové boty. Že Carrie Bradshaw v Sexu ve městě nosí lodičky Manolo Blahnik, není žádné tajemství, víte však třeba, jaké lakýrky právě obouvá James Bond? A které polobotky nosil Gordon Gekko? „Shoebyznys“ se stal pevnou součástí šoubyznysu a mnohé slavné filmové boty dokonce ovlivnily i módní trendy. Tady jsou ty nejslavnější:

Audrey Hepburn – Sabrina – Givenchy

Krásné boty známých značek se samozřejmě ve filmu objevovaly i dřív, nicméně až Audrey Hepburn svým stylem v polovině století dokázala změnit módu, která do té doby prostřednictvím hvězd stříbrného plátna diktovala ženám převysoké lodičky. Audrey Hepburn ukázala filmovým divákům i šéfům módních značek, že žena může být sexy a přitažlivá i v placatých střevíčcích bez podpatku. Balerínky obula už v Prázdninách v Římě z roku 1953, skutečným fenoménem se staly až o rok později: v roce 1954 poslal Billy Wilder do kin moderní variaci na pohádku o Popelce, snímek Sabrina. Film, kde Audrey sekundoval Humphrey Bogart, se stal globálním hitem a s ním i módní salon Huberta de Givenchy, který se herečce postaral o kompletní šatník i botník. Popularita jeho salonu i balerínek trvá dodneška.

sabrina audrey done


Jennifer Grey – Hříšný tanec – Keds

Jestliže padesátá léta přinesla balerínky, osmdesátky obuly filmové hvězdy do „kecek“. Bílé plátěné tenisky značky Keds se definitivně staly globálním fenoménem poté, co je obula „Bejby“ v Hříšném tanci. Bejby nezůstala sedět v koutě a tenisky se dostaly na výsluní a frčí pořád: dodnes jsou v nejrůznějších kombinacích běžnou součástí módních outfitů.

hříšný tanec keds done


Michael Douglas – Wall Street – Salvatore Ferragamo, John Lobb

A pokud „Bejby“ naučila ženy nosit tenisky, Gordon Gekko v témže roce pánům přikázal nechat si šít polobotky na míru. Ve filmu Wall Street z roku 1987 se to hemžilo značkovými obleky, luxusními auty a exkluzivní obuví. Gekkovými oblíbenými značkami jsou Salvatore Ferragamo a především anglický obuvník John Lobb, který svou firmu založil na londýnské Regent Street už v roce 1866. Hitem (nejen) v londýnské City i na newyorské Wall Street jsou jeho bespoke modely dodnes.

gordon gekko done


Harrison Ford – Indiana Jones – Alden

A z úplně jiného úhlu – i Spielbergův legendární archeolog s bičem měl oblíbenou značku bot. Pracovní kotníkové boty Indymu na míru šila značka Alden. A nejrůznější variace na „farmářky“ a „pohorky“ se staly během osmdesátých a devadesátých let pevnou součástí popkultury. Pracovní boty obouvají dodnes i popové hvězdy nebo známí rapeři. Svůj oblíbený pár má i nejbohatší z nich Jay-Z.

Indiana Jones done


Sarah Jessica Parker – Sex ve městě – Manolo Blahnik

Nikdy nikdo neudělal žádnému obuvníkovi takovou reklamu jako postava Carrie Bradshaw v seriálu Sex ve městě španělskému ševci Manolu Blahnikovi. Do té doby spíš málo známý rodák z Kanárských ostrovů, kterému mimochodem v žilách koluje i česká krev, se stal na sklonku devadesátých let vůbec nejžádanějším obuvníkem v USA. V seriálu se během šesti let vysílání objevilo přes dva tisíce párů jeho bot, v některých epizodách (třeba Právo ženy na boty v šesté sérii) byly „manolky“ za 525 dolarů dokonce v hlavní roli. O elektricky modrých lodičkách, s nimiž Božský žádá Carrie o ruku, ani nemluvě.

Carrie done


Anne Hathaway – Ďábel nosí Pradu – Prada, Jimmy Choo, Chanel

V populární módní komedii na motivy románu někdejší asistentky šéfredaktorky amerického Vogue se luxusní italská značka dostala dokonce do titulu. Meryl Streep se sice Annou Wintour jen volně inspirovala, přesto jí kreace vynesla nominaci na Oscara i Zlatý glóbus a producentům zase třeba přes 326 milionů dolarů. A luxusním módním značkám reklamu k nezaplacení. Hlavní postavy totiž zdaleka nenosily jen Pradu. „Svou duši jsi zaprodala za první pár střevíčků Jimmy Choo!“ ječí Emily Blunt v roli asistentky Emily na svou kolegyni Andreu (Anne Hathaway).

Ďábel nosí pradu done


Isla Fisher – Báječný svět shopaholiků – Jimmy Choo, Gucci

A trojici módních komedií s lodičkami v hlavní roli uzavřel v roce 2009 Báječný svět shopaholiků podle populárních románů britské autorky Sophie Kinselly. Kritici sice film zkritizovali (celkem právem), nákupní maniačky se však vznášely na obláčku. Becky Bloomwood (Isla Fisher) totiž s oblibou komentuje každý luxusní kousek, který má na sobě. A že jich ve filmové komedii, která vynesla přes 100 milionů dolarů na tržbách, bylo požehnaně.

shopaholic-1 done


Daniel Craig – Skyfall – Crockett & Jones

A jestliže ženy mají Carrie, muži mají Jamese Bonda. O tom, že je product placement důmyslnou (a žádanou) součástí každého nového filmového dobrodružství 007, není sporu. Fanoušci netrpělivě čekají na to, jaký oblek James Bond oblékne, v jakých autech se sveze, jaké hodinky bude mít na ruce, jaký koktejl bude pít. A taky jaké obuje boty. Do zatím vůbec nejúspěšnějšího filmu s Danielem Craigem, snímku Skyfall, dodali Bondovi kompletní kolekci bot – od semišových kotníkových až po luxusní lakýrky – obuvníci z Crockett & Jones. 135 let stará luxusní anglická značka obuvi vytvořila dokonce kolekci nazvanou Skyfall. Stejně jako film Sama Mendese, který v roce 2012 vydělal dokonce přes 1,1 miliardy dolarů, se i tahle novinka rychle stala bestsellerem.

skyfall2 done


Lily James – Popelka – Swarovski

A Popelka na závěr. Patřičně výpravnou podívanou, v níž macechu hraje Cate Blanchett a kmotřičce víle s tváří Heleny Bonham Carter pomáhají digitální kouzla, zajišťují i kostýmy. Jejich autorka Sandy Powell, mimo jiné majitelka Oscara za filmy Zamilovaný Shakespeare nebo Letec, jich prý vytvořila přes pět tisíc a podílela se i na výrobě speciálních střevíčků z křišťálu značky Swarovski. Vzniklo jich hned osm párů. A značka Swarovski k premiéře Popelky ve svých obchodech představila limitovanou edici šperků inspirovaných touto pohádkou.


Pokud rádi kombinujete barevné boty a kalhoty, tady je návod, jak na to:

Kdo je In, nosí barevné boty a kalhoty. A používá tuhle tabulku

 

 

 

Čtěte také