Aktuální vydání magazínu Forbes

Omezte cukr, jezte česnek, myjte si ruce. 8 tipů, jak na podzim zůstat fit

Pošli to dál

Je to tady, doba nevlídného počasí a všudypřítomného nachlazení začíná. Sice to dělá většina z nás, ale bojovat s nemocí a dělat ze sebe hrdinu a chodit do práce, i když vám není dobře, nikomu nepomůže. Únava převládne, nic nedokončíte, a navíc jste hrozící nákazou pro všechny kolem.

Takže pokud už jste nemocní, radši zůstaňte doma. A pokud ne a chcete se nemocem vyhnout, je nejvyšší čas začít vaše tělo posilňovat. Tohle je několik tipů, jak na to.

Udržujte se fit. Posilování fyzické kondice je základním předpokladem pro správně fungující imunitní systém. Nemusíte zrovna běžet maraton, někdy stačí i procházka na čerstvém vzduchu, kterou si zároveň vyčistíte hlavu.

Čtěte také: Osm každodenní činností, které zaručeně posílá vaše zdraví 

Nepodceňujte pitný režim. Na prvním místě by měla být voda, můžete ji ochutit vymačkaným či rozmixovaným ovocem, které vás navíc zásobuje vitaminy. Vhodný je i bylinkový a zelený čaj.

Otužujte se. Organismus je důležité na otužování navykat postupně a pravidelně. Doporučuji například sauny a střídání teploty vody ve sprše, díky tomu zvýšíte svou obranyschopnost.

Dodržujte hygienické zásady. Ruce si myjte v teplé vodě a použijte mýdlo předtím, než půjdete jíst, po podání ruky druhému, vysmrkání či zakašlání. Klávesnici, stůl a telefon si denně utírejte dezinfekční utěrkou.

Dostatečně odpočívejte. Nedostatek spánku se odráží na vašem imunitním systému. Studie ukazují, že lidé s deficitem kvalitního spánku snáze podlehnou viru běžné chřipky. Množství spánku také ovlivní, jak rychle se z nemoci dokážete vyléčit.

Ve spánku se do našeho těla uvolňují látky zvané cytokiny, některé z nich napomáhají hlubšímu spaní a produkce jiných se zase zvýší, když se v těle objeví infekce nebo zánět. Absence spánku produkci všech cytokinů snižuje a tělu pak chybí protilátky.

Myslete pozitivně. Ne nadarmo se říká „čistá mysl půl zdraví“. Stres a napětí negativně ovlivňují boj proti nemocem a stojí i za vznikem řady degenerativních onemocnění, jako jsou nemoci kosterní a svalové soustavy, lymfatického systému, poruchy krvetvorby, atd.

Stres také zhoršuje stávající zdravotní problémy. Oproti tomu při pozitivním myšlení a smíchu se vyplavují endorfiny (hormony štěstí), které přispívají k lepšímu fyzickému stavu.

Jezte potraviny, které posilují imunitní systém
– Česnek a cibule (pokud se obáváte o svůj dech, doporučuji sníst jablko, které zápach zneutralizuje)
– Zázvor
– Fermentované potraviny: jogurt, kefír, kvašenou zeleninu, tempeh, kombuchu
– Potraviny s vysokým obsahem vitaminu C: citrusové plody (grep, citrony), kiwi, červenou papriku, brokolici, kopr, rybíz nebo petržel
– Potraviny bohaté na zinek: maso, vejce, mořské plody (zejména ústřice), oříšky a semínka
– Rakytník, kustovnici

Snižte příjem cukru. Nadměrný příjem jednoduchých sacharidů (sladkosti, dorty, sladké nápoje…) poškozuje imunitní systém, jelikož zvýšená konzumace jednoduchých cukrů snižuje schopnost bílých krvinek pohlcovat bakterie až po dobu pěti hodin po požití sladké potraviny. Naproti tomu příjem komplexních sacharidů (celozrnných obilnin, pohanky, vloček, zeleniny…) nemá na imunitu žádný negativní vliv.

Melancholie za uplynulým létem a prázdninami prostě k podzimu patří, a to i když už dávno nejsme školou povinní. Hledejte na podzimu pozitiva jako krásy přírody, krajinu kolem nás, kterou nenaleznete na plátně žádného barevného obrazu. Navzdory všem změnám počasí se soustřeďte na svoje zdraví, psychickou pohodu a prožijete období, na které budete rádi vzpomínat.

Čtěte také