Aktuální vydání magazínu Forbes

Oprášil zašlou slávu holičství a české muže opět naučil nebát se břitvy

Pošli to dál

První, čeho si všimnete, je zvláštní citrusová vůně, která se tady vznáší ve vzduchu. Může za ni vlastní kolínská, kterou si v holičství Thomas‘s Barber Shop nechali vyrobit na míru.

Druhá věc, kterou nejde přehlédnout, je hořící vata namotaná na konci speciální špejle v ruce holiče u nejvzdálenějšího ze tří křesel. V příští půlminutě s ní naučenými pohyby nažene horký vzduch od plamene k uchu zákazníka, což mladého muže v křesle připraví o, ehm, chloupky v uších.

3

„Měl jsem tady pána s desetiletým synem, který z toho byl tak unešený, že když přišli příště znovu, museli jsme mu ty chloupky také vypálit, i když samozřejmě žádné ještě neměl. Ale chtěl to prostě zažít,“ směje se Tomáš Kožíšek, majitel pražské sítě holičství Thomas‘s Barber Shop.

Pravda, sedmačtyřicetiletý holič sám žádnou kšticí na hlavě neoplývá, jenže vlasy (a vousy) jsou i tak jeho život. Vyučený kadeřník pomáhal v Česku rozjet německou síť kadeřnických salonů Klier, sám dvě desetiletí stříhal (hlavně ženy), ale celou tu dobu v sobě živil jeden velký sen.

Vrátit do hry klasická mužská holičství, kde vás nejen ostříhají, ale také oholí hezky postaru břitvou, a ještě si odsud odnesete zážitek. Kožíšek se dočkal na podzim 2010, kdy v Praze jako první takové holičství otevřel – a pojmenoval ho, jak jinak, Thomas‘s Barber Shop. Tedy Tomášovo holičství.

6

Sám už ale bere nůžky a břitvu do rukou jen výjimečně. Protože nestíhá. Dnes řídí tři pobočky, které ročně hospodaří s obratem mezi čtyřmi a pěti miliony, je v zisku, zaměstnává 17 holičů a před Vánocemi měl takový frmol, že už musel odmítat i své kamarády, u kterých to přitom celé začalo.

„Stříhal jsem tehdy v dámském kadeřnictví, ale chodili se tam ke mně ostříhat i kamarádi. Tak jsem si začal pohrávat s myšlenkou otevřít si čistě pánské holičství,“ vzpomíná Kožíšek. „Fungují tady unisexová kadeřnictví, jenže tam jsou chlapi spíš trpění. Primárně je to služba pro ženy,“ dodává.

Jeho příběh přesně zapadá mezi ty, které máme ve Forbesu nejradši – příběhy lidí, kteří si šli za svým snem a rozjeli byznys, o němž byli všichni přesvědčeni, že nemůže uspět. To nepůjde. Neblbni. Na to si Češi nezvyknou, říkali známí Kožíškovi. Jenže on to nevzdal.

„Já jim na to odpovídal: Tak fajn, buď to Čechy naučíme, nebo sem holt budou chodit jen ti mí kamarádi. Měl jsem to spočítané tak, že i to by na uživení mělo stačit,“ vzpomíná Kožíšek. „Říkal jsem si, že kadeřník by měl být mladý, ale padesátiletý holič bude naopak vypadat dobře.“

2

Zaplatit za ostříhání a oholení devět stovek a k tomu si dát skleničku whisky nebo doutník sice není úplně pro každého, i tak měl ale Kožíšek od začátku plno. V rozjezdu mu hodně pomohla pozvánka do televizní Show Jana Krause, hlavně se mu ale podařilo najít díru na trhu.

„Už ze své podstaty jsme elitáři, chceme se nějak odlišit od ostatních a právě tohle holičství nabízí. I tak obyčejnou věc, jako je stříhání a holení, si můžete užít a může to pro vás být zážitek,“ říká.

Vysvětlovat vám, čtenářům Forbes.cz, co všechno vás čeká v holičtství, která následně po Kožíškově vzoru začala růst jako houby po dešti, by bylo jako nosit dříví do lesa, ale jen pro pořádek – kromě stříhání, holení a opálení chloupků vám tady udělají peeling obličeje, namasírují vám hlavu a krk nebo vám prsty a nehty ošetří parafinovým zábalem.

Stejně jako to dělají v nejstarším anglickém holičství Truefitt & Hill, které funguje od roku 1805 a které bylo Kožíškovou inspirací. „Byl jsem se tam v roce 2009 podívat a tehdy jsem věděl, že přesně tohle je můj sen. Chtěl jsem mít taky takovou oficínu, kam přijdou chlapi, přečtou si noviny, dají si panáka, zakouříme si a já je u toho ostříhám,“ popisuje Kožíšek.

5

V jeho holičstvích pracují výhradně muži, a i když sem ženy vstup zakázaný nemají, jak se kolem nových českých holičství vžilo, ženy tady zásadně nestříhají. Paradox je, že od mužů holičů si tady zákazníci nechají udělat i peeling nebo parafinový zábal, tedy procedury, o kterých by nás, tvrdé chlapy, normálně ani nenapadlo přemýšlet. „Normální chlap ke kosmetičce nepůjde, ale když mu to nabídnete v holičství, je mu to příjemné,“ směje se Kožíšek.

Důvodů, proč se svým nápadem slaví tak velký úspěch, je víc. Od detailů, jako je typ břitvy nebo mytí hlavy „napřed“ (nezakláníte se, ale předkláníte, aby vám holič mohl smýt kousky vlasů i z čela), až po to, čemu Kožíšek říká „mít rád lidi“. „Zásadní je atmosféra, kterou tvoří lidé, kteří tam pracují. Musí mít vztah k lidem. Stříhat a holit kluka naučím, ale tohle ne. To musí mít v sobě. Pořád je to docela hodně intimní služba, vezměte si, kolika lidem normálně dovolíte sahat na svoji tvář,“ tvrdí Kožíšek.

Jeho podnikatelský úspěch je až idylicky klidný. První zvrat v něm přišel až před rokem a půl, kdy se na scéně objevila první vážnější konkurence. Dnes je jen po Praze už přes deset holičství a největší z nich je síť Gentlemen Brothers, která je také Kožíškovou největší konkurencí.

4

„Trápil jsem se tím, byl jsem nervózní, jak se to na nás projeví. Ale pak jsem viděl, že nijak neklesáme – naopak jsme dál rostli, takže jsem se zase uklidnil,“ vypráví holič, který opět naučil české muže nebát se břitvy.

Jen tím to ale nekončí. Kožíšek si pohrává s myšlenkou otevřít další holičství, protože jak sám říká, zakázníků stále přibývá a vrchol poptávky je prý ještě daleko. Tohle holičství by se ale mělo od těch prvních tří trochu lišit. Jen o tom Kožíšek zatím nechce víc mluvit. „Ještě na tom pracuju. Mám v hlavě jeden nápad. Pořád to bude holičství, jen to bude vypadat trochu jinak,“ dodává.

Foto: Lucie Macháčková

Čtěte také