Aktuální vydání magazínu Forbes

Ordinace 2.0. Příběh Čechů, kteří vyzrávají na čekárny plné pacientů

Pošli to dál

Založit, rozjet a následně prodat startup někdy až za miliardy korun během několika málo let je snem každého začínajícího podnikatele. Někdy je to ale běh na dlouhou trať, a to pořádně trnitou. Své o tom ví ústecká dvojice Jiří Dušek a Jan Svoboda, kteří podnikají už téměř devět let. Mají za sebou i expanzi do Spojených států, teď se ale snaží zaujmout v Česku.

Čtěte také: Aby milovaní lidé a věci byli O. K. Česká síť andělů nabírá investory

Jejich software XDENT, kterým od samého počátku chtějí modernizovat správu ordinace, usnadnit administrativu lékařům a zlepšit komunikaci s pacienty a který během poslední dekády vykrystalizoval z jejich dvou předchozích projektů smsDiary a Bookappo, dnes v Česku využívá více než 2500 lékařů na 450 klinikách.

Pacient se tak může u svého doktora online objednat, lékař pak má v elektronické podobě k dispozici zdravotní kartu pacienta, v jeho souhrnném profilu zjistí nejenom jeho disciplínu v docházkách na kontroly, ale také třeba to, zda nedluží peníze. Software pomáhá lékaři s chodem ordinace i z finančního hlediska.

„Rosteme přibližně o 20 klinik měsíčně, v současnosti máme téměř 25 procent trhu,“ říká mi spoluzakladatel XDENT Jiří Dušek v jedné ze zasedaček pražského sdíleného prostoru WorkLounge. Situace na trhu nyní hraje do karet – k elektronizaci nutí doktory a obecně všechny živnostníky nejen moderní doba, ale také legislativa v podobě například EET.

Spoluzakladatelé XDENT Jiří Dušek (vlevo) a Jan Svoboda

Jirka s Honzou ale na české scéně patří k matadorům v oblasti rezervačních technologií. Začínali na projektu smsDiary, který nebyl ničím jiným než rezervačním systémem s SMS přípomínkami schůzek. Po příchodu chytrých zařízení se obrátili k aplikacím, když vytvořili projekt Bookappo, se kterým se dokonce vrhli do Spojených států.

„Najednou konkurenti, kteří začínali ve dvou třech lidech jako my, dostali investici ve výši 50 milionů dolarů a už se s nimi nedalo soutěžit. Rozhodně ne na dálku,“ vrací se Jirka do doby před pěti lety, kdy začalo být čím dál jasnější, že osud Bookappa jako globálního hráče je zpečetěn.

Jirka s Honzou tak svou aplikaci stáhli zpět do Česka, když v té době se na ně čím dál častěji obraceli samotní doktoři s prosbou, ať v tuzemsku vytvoří moderní online systém pro objednávání pacientů a správu ordinací. Vybaveni zkušenostmi z amerického trhu se pustili do práce. Představu měli jasnou.

„Náš cíl byl jednoduchý: všechny softwary, které lékař do té doby musel využívat, agregovat pod sebe, aby měl lékař vše na jednom místě a dokázal z toho následně těžit,“ vysvětluje Jiří. To se psal rok 2014 a právě tehdy vznikl třetí projekt této dvojice.

I když z předchozích projektů měli zkušenosti se všemi živnostníky, XDENT – jak sám název napovídá – je určený hlavně pro zubaře. Ti za základní využívání softwaru platí měsíční licenci ve výši 1000 korun, další funkcionality jako SMS notifikace, systém EET nebo analytické moduly hodnotící například finanční výkony každého lékaře se připlácí.

„Minutová kalkulace dokáže lékaře nejlépe porovnat a lékař sám ví, jak je rentabilní,“ říká k tomu Jirka.

XDENT se pohybuje v oboru, který se vyznačuje vyšším věkem klientů i samotných doktorů. Jen v Česku je více než 3000 lékařů starších 60 let. Míra využívání informačních technologií staršími lidmi je nízká, což si ústecká firma uvědomuje, ale neřeší. Sází na nastupující generaci. Oslovuje proto mladé lékaře, často ještě na vysokých školách.

„Lékaři už dnes ale často chápou, že moderní technologie jdou správným směrem. Dnes opravdu vše může běžet elektronicky. Klíčová je pro ně digitalizace zdravotní dokumentace, elektronické formuláře s biometrickým podpisem pacienta a možnost sdílet zabezpečeně informace mezi lékařem a pacientem.“

Roční tržby XDENT se v současnosti pohybují nad 10 miliony korun a nutno podotknout, že kluci startup rozjeli z vlastních zdrojů. V současné době se ale o ústeckou firmu začínají zajímat i investoři. A to i z toho důvodu, že se během prvního čtvrtletí chystá otevřít nové obory – veterináře, laboranty a kadeřníky.

„Každý obor specializace bude mít vlastní brand a vše se klientovi potká v jeho vlastní klientské zóně iklient.cz,“ předpovídá Jirka budoucí podobu softwaru.

Pokud se tedy český software rozšíří mezi lidi, a hlavně do co nejvíce oborů, pak nám k objednávání a rezervacím kdekoli bude stačit jen jedna aplikace a pár kliků. A když se tato zkouška v české „laboratoři“ podaří, ústecká firma by se opět ráda podívala za hranice. To je ale zatím hudba budoucnosti, jelikož potenciál v naší kotlině vidí veliký.

Foto: Jan Schejbal

Čtěte také