Aktuální vydání magazínu Forbes

madetaci_sajt
cover_resized

Otec seriálových startupů Edna.cz a Lost.cz spouští „twitter pro filmy“

Pošli to dál

Tomáš Vyskočil by se klidně mohl podepsat pod klasickou miliardářskou poučku: pokud jste do něčeho opravdu zapálení, úspěch vás nemine. Šestatřicetiletý zakladatel serveru Edna.cz, což je v podstatě agregát seriálových novinek, by se do našeho žebříčku českých miliardářů sice nedostal, zato má slušně našlápnuto na dráhu výrazného hráče startupové scény.

Ani ne tak kvůli penězům, které loni za prodej portálu vydavatelství Mladá fronta utržil a jejichž výši nechce prozradit, ačkoli mu prý umožnily pořídit si „pár pěkných věcí a zážitků“. Celoživotního filmového fanouška žene dopředu hlavně snaha vytvořit něco, co tu před vámi ještě nikdo neudělal. S čímž má ostatně Vyskočil bohaté zkušenosti.

Ve svých dvaadvaceti začal s filmovým webem Filmpub.cz, který o sedm let později prodal portálu Atlas. Z dlouhé chvíle pak založil fanouškovský web o seriálu Lost.cz, který měl ve finále až padesátitisícovou návštěvnost denně a vlastní e-shop. Po skončení seriálu pak vznikl zmíněný projekt Edna.cz. Ten se od svého založení v roce 2008 dobral k letošní návštěvnosti až 3,5 milionu návštěv za měsíc.

Tím ale Vyskočil neskončil. Vymýšlet nové projekty programátora, vývojáře a donedávna šéfa oddělení SEO v online marketingové agentuře H1.CZ evidentně baví a přesně to si chce už brzy zopakovat. 1. října odstartuje projekt, kterému s nadsázkou říká „twitter pro filmy“. Pravým názvem Filmtoro neboli filmový web s databází českých online videoték.

Filmtoro

V první vlně se přitom s českou verzí webu nepočítá – čeština by měla fungovat jenom v souvislosti s vyhledáváním online filmů v databázi. Základní verze bude anglická, která kromě filmových novinek, databáze hlavních anglických videoték a e-shopu nabídne také recenze, přičemž hodnocení budou psát sami uživatelé.

Ti se zaregistrují přes Facebook nebo Google a jejich příspěvek bude maximálně o 160 znacích. „Mladší generace je zvyklá konzumovat obrovské množství informací pouze formou titulků či obrázků. Proto nebudeme poskytovat vyčerpávající články o filmových novinkách, naopak bude stačit jedna věta o tom, že je nový trailer, nominace nebo drb. Takových vět by pak mělo být několik desítek denně, právě jako na Facebooku nebo Twitteru,“ vysvětluje autor, který prý o podobném webu snil už dlouho.

Po anglické verzi by měla přijít také německá, španělská a francouzská. Projekt je přitom unikátní právě spojením databáze českých online videopůjčoven s krátkými recenzemi, novinkami a anglickou verzí. Do vyhledávače jednoduše zadáte český či původní název filmu a dozvíte se, zda se nachází v jedné z osmi vybraných online videoték jako například iTunes, Google, Voyo nebo O2TV. Vedle toho vám web poskytne také základní informace o filmu, v jaké kvalitě si jej můžete vybrat a kolik za něj zaplatíte. A pokud snímek ještě není dostupný, dostanete informaci, kdy bude k vidění.

„V online videotékách je budoucnost, a proto chceme propagovat další světové videotéky jako Hulu, Amazon nebo právě český Netflix. Věřím, že by tam v budoucnu byla možná spolupráce, ale nedokážu teď ještě říct, jak by mohla vypadat. Česká verze Netflixu je pro nás každopádně zkušební – chceme tak vyzkoušet pár věcí,“ říká Tomáš Vyskočil.

Hlavním obchodním modelem projektu je ale merchandising, skrze partnerské e-shopy bude lidem nabízet předměty spojené s filmem. „Nebudou to jen geek věci, ale i legrácky pro běžné lidi. Hrnky s logem filmu, trika nebo doplňky do bytu. Samozřejmě tady taky pomůže propojení s Facebookem a anglická verze webu. Výnosnost reklamy v zahraničí je totiž podstatně vyšší, například v Anglii merchandising funguje skvěle,“ prozrazuje s nadějí, že návštěvnost Filmtora se vyrovná předchozí Edně.

Autor: Klára Elšíková

Čtěte také