Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_sajt_2017-03
uvod

Pařížský autosalon: praktické rady a 10 vozů, které nesmíte minout

Pošli to dál

Neúnavné modelky, stovky leštičů s hadříky bojující ještě neunávněji s otisky rukou, ale hlavně – sedm výstavních hal plných skvělých aut. Včera v Paříži začal tradiční autosalon, a protože Forbes má už jeho návstěvu za sebou, poradíme vám, co si na něm určitě nenechat ujít.

Předně je potřeba připomenout, že největší a nejvíce navštěvovaná motoristická výstava v Evropě je letos jiná. Nenajdete tady totiž několik značek včetně Volva, Fordu, Mazdy, Tesly, Lamborghini nebo Bugatti, které raději ušetřily miliony eur, a do Paříže letos nedorazily. Což ale vůbec neznamená, že v Paříži není k vidění spousta zajímavých aut.

Čtěte také: Končí éra luxusu v kůži? Autosedačky teď budou z ananasu či hedvábí

Tohle je výběr deseti z nich, které nás nejvíce zaujaly – a nejde jen o novinky, takže jsme záměrně vynechali třeba facelift Audi Q5, který si v Paříži odbyl premiéru. Naším kritériem byly tentokrát zajímavost a originalita.

LaFerrari Aperta
Chcete si sednout za volant auta, které si (neojeté) nebudete nikdy moct koupit? Ne ani tak kvůli závratné ceně, ale z prozaického důvodu – všech 209 modelů LaFerrari Aperta je totiž už zamluvených, přestože je Ferrari teprve vyrábí. Nejnovější supersport z Maranela je kabrio verzí klasického LaFerrari se stejnými parametry: dvanáctiválec o objemu 6,3 litrů a výkonu 963 koní, maximální rychlost 350 km/h a zrychlení 7,1 sekundy. Z nuly na 200 km/h.

Stejný byl i systém prodeje – sami jste si Apertu koupil nemohli, její budoucí majitele oslovilo samo Ferrari. Jen devět kusů si automobilka ponechá, aby je mohla vystavovat celý příští rok, kdy Ferrari slaví 70. výročí. A jen tak mimochodem, cena Aperty se odhaduje na zhruba 37 milionů korun.

Snapseed_3

Renault Trezor
Podle nás nejkrásnější auto, jaké v Paříží uvidíte. Jasně, Renault Trezor je jen konceptem, ale na rozdíl od ostatních konceptů se dá skutečně řídit. Šéfdesignér Renaultu Laurens van den Ackar si dal na domácí půdě skutečně záležet a dobrou zprávou je, že tenhle progresivní design (především prý úzké přední světlomety ve tvaru C, které obepínají průduchy větrání) by se měl promítnout už za dva roky do nového modelu clia.

Uvnitř trezoru najdete ostře červený interiér, kterému dominují takové vychytávky, jako je zasouvací volant, který zmizí ve chvíli, kdy auto přepnetete do módu automatického řízení, čímž vám nebude překážet při sledování filmů na displeji auta.

Snapseed_7

Škoda Kodiaq
První sedmimístnou škodovku jste nejspíš na fotkách už viděli (představena byla na začátku září v Berlíně), ale na pařížském autosalonu si kodiaq můžete poprvé prohlédnout i naživo. Pro mladoboleslavskou automobilku je první skutečně velké SUV přelomovým modelem, který ji má otevřít cestu i na trhy, kde dosud nebyla tak silná.

Cena bude na českém trhu začínat na 678 tisících a první objednávky začne Škoda přijímat v úterý. Oficiální představení auta proběhne v Česku později v říjnu.

IMG_1910

Vision Mercedes-Maybach 6
Další koncept, který vás uhrane. Téměř šestimetrové dvoumístné kupé má odkazovat na staré elegantní mercedesy s nízkou výškou a přední kapotou dlouho jako příď luxusní jachty. Vision Mercedes-Maybach 6 mají pohánět čtyři elektromotory o výkonu 750 koní, s dojezdem kolem 500 kilometrů.

Čtěte také: Auto na vodě. Mercedes uvádí svou první superjachtu, kterou budete chtít

Plné moderních technologií je tohle auto i v interiéru – ambientní osvětlení si třeba samo upraví podle vašeho oblečení, kromě toho také neustále kontroluje vaše životní funkce.

Snapseed_1

Opel Ampera-e
Opel už jednu Amperu nabízel – tehdy šlo o převlečený hybridní Chevrolet Volt a na českém trhu se moc neprosadil. Tohle by ale měl být jiný příběh. Ampera-e je tentokrát čistokrevný elektromobil, vychází opět ze svého amerického sourozence (Chevrolet Bolt) a to, co je na ni nejzajímavější, je její dojezd na jedno nabití.

Opel tvrdí, že by to mělo být 500 kilometrů. Reálně to bude pravděpodobně o něco méně, ale i tak je to úctyhodné číslo. Překonat ho dokáže jen Tesla S, která v ideálních podmínkách ujede až 613 kilometrů.

Snapseed

Abarth 124 Spider
Přiznávám, mám pro tohle auto slabost. Předělávka Fiatu 124 do sportovní verze v režii Abarth Raing Teamu má motor o objemu 1,4 litru s výkonem 170 koní a jet dokáže až 228 km/h. Jasně, ferrari s tím na semaforech neporazíte, ale zase budete za zlomek ceny vypadat aspoň stylově.

Snapseed_2

Lexus LC 500h
Na první pohled vás zaujme mohutná přední maska, která připomíná přesýpací hodiny, ale to nejzajímavější na tomhle sportovním autě od prémiové odnože Toyoty, je ukryté vevnitř. LC 500h je, jak už název napovídá, hybrid, který pohání spalovací motor a dva elektrické generátory o celkovém výkonu 350 koní.

A teď se podržte – tenhle spletenec motorů propojují hned dvě převodovky. Jak přesně tenhle systém funguje, se nás radši neptejte, ale laicky řečeno jde o podobný systém jako u dvou přehazovaček na kole, které vám dávají mnohem více kombinací převodů. A prý to má řadu výhod i u tohohle lexusu.

Snapseed_5

Honda NSX
Spalovací motor, tři elektromotory, 590 koní, maximálka 308 km/h, zrychlení z nuly na 100 těsně přes tři vteřiny a cena kolem pěti milionů korun. Takhle vypadá japonské ferrari. Honda NSX je nádherný supersport, který má mít dynamiku na úrovni Ferrari 458. To sice na stánku Hondy nevyzkoušíte, ale sednout si za jeho volant je i tak příjemný pocit.

Snapseed_4

BMW X2
Nestává se moc často, aby se automobilce podařilo do poslední chvíle utajit podobu své novinky, ale BMW se to nyní povedlo. V Paříži proto její koncept X2 vyvolal velké překvapení. Malé SUV by mělo doplnit řadu modelů, ve které ještě to s pořadovým číslem dva chybělo, a do sériové výroby by se mělo dostat do dvou let.

BMW o X2 kromě jeho podoby neoznámilo zhola nic, takže si zatím můžete užít jen jeho tvary. Ty jsou mimochodem, pro bavorskou automobilku hodně nezvyklé a na první pohled připomínají spíš auta korejských výrobců.

Snapseed_6

Volkswagen I.D.
Takhle vypadá odpověď Volkswagenu na nedávný emisní skandál – první plně elektrické auto. Lépe řečeno jeho koncept, protože poprvé bychom se v něm měli svézt až v roce 2020. Což pochopitelně snižuje zajímavost všech informací o tomto autě, ale na stánku německé automobilky u něj stejně bylo jednoznačně nejvíce rušno. Je to totiž jedno z nejvíce futuristických aut, do kterého si v Paříži budete moct osobně také sednout.

Snapseed_8

A na závěr ještě několik praktických informací:
Autosalon Mondial de l’Automobile začal pro veřejnost v sobotu a potrvá do 16. října. Koná se v Paříži na výstavišti Porte de Versailles v jižní části města, nejjednodušší je sem přijet metrem – linka 12 má přímo zastávku Station Porte de Versailles.

Vstupné vás vyjde na 16 eur, dospělý s jedním dítětem (do 25 let) pak zaplatí 25 eur. Při vstupu počítejte se zdržením, bezpečnostní služba provádí přísné kontroly.

Čtěte také