Pavel Turek platí za předního českého opinion leadera v oblasti sportovního marketingu a monetizace nových sportovních odvětví.

Během 17 sezon ve formuli 1 spravoval miliardové roční rozpočty, úzce spolupracoval s legendárními piloty Mikou Häkkinenem, Davidem Coulthardem a dalšími a přišel s řadou nápadů, které zůstávají dodnes platné a nepřekonané – například dvousedadlová formule, jízda s monopostem za polárním kruhem nebo uvedení vozu F1 do stavu beztíže.

V roce 2013 se stal Pavel Turek komerčním ředitelem letecké série Red Bull Air Race. Zeptali jsme se jej, jak se člověk dostane od první brigády na manažerský vrchol světového motorsportu.


Neplýtvejte energií, investujte ji
Když mi bylo 21 let, moje studentská brigáda v německém koncernu Reemtsma přerostla v práci na plný úvazek. Přidejte k tomu denní studium VŠE a dokážete si představit, jak hektické období to tehdy bylo.

Zpětně viděno to byla právě tahle zkušenost, co mě připravilo na život v tempu formule 1 i Red Bull Air Race.

Naplno si to uvědomíte až později, ale mezi dvacátým a třicátým rokem jste opravdu k nezastavení. Využijte toho a investujte energii správným směrem – klišé „vaše budoucí já vám poděkuje“ sedí naprosto přesně.

Čtěte také: Petr Kováčik (Skrz.cz): Jak jsem během pár let vybudoval stamilionový startup

Štěstí přeje připraveným. A aktivním
O formuli 1 jsem měl v polovině 90. let základní povědomí z německé RTL. Reemtsma, pro kterou jsem tehdy pracoval už přímo v centrále v Hamburku, se v roce 1996 stala titulárním sponzorem stáje McLaren.

Ta zpráva mě zastihla na pracovní schůzce. Dodnes si živě vybavuju, jak jsem vyběhl ze zasedačky a chtěl být první, kdo se bude na tak velkém projektu podílet. Bylo mi 25 let, anglicky jsem se teprve učil a ve firmě jsem působil 4 roky.

Pár měsíců nato už jsem seděl v letadle směrem do Portugalska na svou první Grand Prix. Dnes si uvědomuju, jak riskantní krok to tehdy ze strany představenstva Reemtsmy byl. Troufám si říct, že nedopadl vůbec špatně, a od té doby věřím, že když vás hodí do vody, zkrátka plavte.

Nedělejte změnu pro změnu
Už jsem měl za sebou kus odvedené práce v McLarenu, když mi na stole přistála neskutečná konkurenční nabídka. Dnes by se zdálo přirozené po ní skočit, nakonec fluktuace zaměstnanců napříč obory se začíná měřit spíše v měsících než v letech, natož v dekádách.

Mně se však vyplatilo vyčkat a barvy neměnit. Ron Dennis, tehdejší šéf McLarenu, se rozhodl, že nikam nepůjdu, a nabídku dorovnal.

Když vám odjinud nabízejí víc pravomocí, zodpovědnosti, svobody nebo peněz, zjistěte si, jak se k věci staví vaše současná firma. Možná vás stejně jako mě příjemně překvapí.

Pavel Turek. Foto: Vladimír Rys

Vytvořte si vlastní pravidla
Když ještě formuli 1 šéfoval Bernie Ecclestone, platilo jednoduché pravidlo. Jakékoli mediální výstupy v rádiu jedné míle od okruhu – i do vzduchu – musí osobně schválit.

My jsme ale často neměli čas čekat na posvěcení shora, fungovali jsme v neskutečném tempu. Co jiní plánovali půl roku, náš tým připravil za dva týdny. Pravidlo jedné míle jsme respektovali, ale nenechali se jím zdržovat. V jednom období jsme tak například natočili přes 100 filmů o různých aspektech života ve formuli 1 a jejím fungování, aniž bychom se přiblížili na méně než míli k okruhu. Filmy jsme režírovali, natáčeli a distribuovali bez jakékoholi omezení.

Pokud vás v práci svazují striktní pravidla, nemusíte je nutně porušovat nebo bojovat za jejich změnu. Často stačí jen vymyslet, kdy, kde a jak se můžete realizovat, aniž by se vás týkala.

Čtěte také: Manažer MALL a investor Vít Endler: Jak jsem vydělal svůj první milion

Obklopte se lidmi, kteří za to stojí
Mimo svou práci ve formuli 1 a Red Bull Air Race jsem se vždy věnoval vlastnímu podnikání. Zákon sice definuje cíl podnikání jako dosažení zisku, takový cíl mi ale přijde příliš krátkozraký. Když se rozhoduju, jestli jít do toho či onoho projektu, zajímá mě na prvním místě jeho lidská stránka a až pak obchodní potenciál, šance profesně se posunout apod.

Pokud se chystáte vzít nové místo nebo se pouštíte do podnikání, musíte být s ostatními zainteresovanými lidmi na stejné vlně. Jakmile to mezi vámi lidsky skřípe, nebude vám spolupráce dělat radost, ať vám z ní v budoucnu na účet přiteče jakékoli množství peněz.

Vyhledávejte okamžiky, při kterých se vám svírá žaludek
Na jeden z prvních ve svém pracovním životě vzpomínám dodnes – stojím před kamerou, rozsvítí se červené světlo a já vím, že cokoli řeknu, uslyší a uvidí živě diváci po celé zemi. Na takové situace se můžete připravovat na kurzech, načíst si první poslední a pilovat svůj výkon před zrcadlem, nejvíc vás ale nakonec stejně naučí realita.

Když se vám z představy příštích okamžiků svírá žaludek, užívejte si to – nejspíš se pouštíte do něčeho, co vás jako člověka i profesionála posune o krok dál.