Aktuální vydání magazínu Forbes

Pijte kávu i alkohol. Vědci mají 6 tipů, jak si udržet vitalitu a dlouhověkost

Pošli to dál

Nemusíte žít do sto pěti, ale určitě by bylo fajn se v osmdesáti cítit dobře. Proto se i nedávné zasedání Asociace pro rozvoj vědy zaměřilo na výsledky studií o stárnutí a přišlo s povzbudivými výsledky.

Studie jako 90+ nebo Super Ager si vzaly na mušku ty, kterým je osmdesát a víc, a ukázalo se, že to, jak stárneme, nemá co dělat s naší genetikou, ale je to výsledkem našich rozhodnutí – toho, jak sociálně a fyzicky žijeme.

Čtěte také: Děsí vás přibývající věk? 11 jídel, díky kterým omládnete

Například studie 90+ se zaměřovala, jak její název napovídá, na devadesátníky a sledovala je po dobu 15 let. Respondenty podrobila fyzickým zkouškám, analyzovala jejich sociální život, životní návyky a monitorovala jejich mozek před a po smrti (pokud člověk během studie zemřel).

Co byste tedy měli dělat, abyste se dožili vitální devadesátky i vy?

1. Mějte přátele

Ukázalo se, že na stárnutí má velký vliv sociální interakce – ti, kteří v průběhu let pěstovali blízké vztahy s ostatními, žili déle. Podle studií jsou tak vztahy klíčovým předpokladem k dlouhověkosti a podle autorky výzkumu Super Ager Emily Rogalski „mít přátele prospívá mozku“.

2. Pijte alkohol

Samozřejmě střídmě. Vedoucí studie 90+ Claudia Kawas říká, že ti, kteří pijí pár sklenic vína nebo piva denně, žijí déle než abstinenti. „To se potvrdilo v rámci celého světa, a i když pro to nemám žádné vysvětlení, pevně věřím, že je střídmé pití s dlouhověkostí spojené,“ říká.

3. Dopřejte si kofein

Vypadá to čím dál tím lépe. Studie ukázaly, že na dlouhověkost má vliv také pití kofeinu. Neradujte se ale příliš, podle Claudie Kawas se jedná o 200-400 miligramů denně, což jsou přibližně dva šálky kávy.

4. Cvičte

Už 15 minut cvičení denně vám zajistí delší život. Efekt roste s tím, jestli to bylo 30, nebo 45 minut denně. Také se ale ukázalo, že ti, kteří cvičili hodinu denně, neměli žádnou výhodu před těmi, kteří cvičili 45 minut.

5. Najděte si koníček

Dělejte denně to, co vás baví, a bude se vám stárnout lépe. I pletení, běhání nebo čtení vám zajistí delší život.

6. Raději mějte kila navíc

Respondenti Claudie Kawas, kteří měli v sedmdesáti nadváhu, žili déle. „U mladých štíhlost nevadí, to se ale obrací s věkem, kdy přehnaná hubenost starším lidem neprospívá,“ říká.

Nejpodstatnější výsledek studie je ten, že svými návyky můžete ovlivnit svůj mozek a ten zase to, jak funguje celé vaše tělo. Například u některých lidí, u nichž vědci posmrtně našli zárodky Alzheimerovy nemoci, se během života vůbec neprojevily symptomy.

 

Takže na zdraví!

Čtěte také