Aktuální vydání magazínu Forbes

Podnikatelka mění pánské šatníky. Cílí na ty, kdo nesnášejí nakupování

Pošli to dál

Začalo to jednou nevinnou poznámkou. „Hele, mě už nebaví nosit ty skejťácký trička,“ postěžoval si Michaele Kloudové jednou ráno její přítel u otevřené skříně. Přehraboval se v šuplících a nevěděl, co si vzít do práce, aby působil seriózně a přitom moderně.

Čtěte také: Tři kamarádky přinášejí do Česka kousek Bali. V kokosové misce

Jí se hned zablesklo v očích, móda ji vždycky bavila. „Jenže já nejsem profesionál. Když už měnit šatník, měl by vám přece pomoct někdo, kdo nedělá chyby, rozumí svému povolání a nezklame vás,“ vysvětluje, proč nakonec svému příteli dala k narozeninám setkání s osobní stylistkou. Byl nadšený, našel si nový styl oblékání, naučil se, jak se obléknout do práce, na schůzku, na konferenci…

Michaela Kloudová s obchodním partnerem Ryanem Colem

Jenže ta nevinná poznámka u otevřené skříně Kloudové stejně pořád vrtala hlavou. „Vždyť tohle určitě neřeší jen on, takový problém má určitě spousta mužů,“ říkala si. Na přemýšlení měla v té době času dost – ležela po pádu z koně doma, doktoři ji tenkrát strašili, že do aktivního života se bude vracet jen stěží. Událost jí změnila perspektivu.

A tak se rozhodla, že začne. Postupně se odhodlala dát výpověď z dobrého místa v korporátu, a když se úspěšně zotavila, založila vlastní byznys. Pojmenovala ho Genster a jde o službu, která se snaží změnit šatníky českých mužů.

Nápad je to vcelku jednoduchý: stylistka s klienty po telefonu vyřeší, co hledají za oblečení, zjistí jejich obvyklé velikosti, příležitost, na jakou se potřebují obléknout, oblíbené barvy… Poté jim sestaví box na míru – tak trochu na přání, tak trochu jako překvapení. Nikdo z mužů neví, co mu přesně v boxu přijde. Když se jim nějaký kousek nelíbí, vrátí ho zpátky.

Zatím se ale ukazuje, že platí spíš opak. „Ptáme se detailně a s každým zaslaným boxem se zlepšujeme. Ideální stav pro nás je, že úplně poznáme klientův vkus a on bude tak spokojený, že nebude chtít nic vracet,“ přibližuje Kloudová.

Typický „genster“ balíček

Průměrná cena boxu se pohybuje kolem 10 tisíc korun a zákazník v něm za tuhle cenu najde asi 10 kousků oblečení. Projekt odstartoval loni v dubnu a probojoval se dětskými bolístkami všech startupů. „Z manažerky jsem se ze dne na den stala řidičem, markeťákem a účetním. Byla to pořádná změna,“ líčí mladá podnikatelka, která aktuálně zaměstnává tři profesionální stylistky, grafiky a IT specialistu, který se nakonec stal ve firmě jejím partnerem. 

Teď se jim daří prodávat desítky boxů každý měsíc, v ročním plánu ale je dostat se na vyšší stovky. V současnosti jsou proto ve fázi hledání investora. Za rok si vyzkoušeli, že nápad funguje a zájem o něj je. „Každý náš box je ziskový. Je to vypočítané tak, abychom netratili ani v případě, že nám klient něco pošle zpátky,“ vysvětluje Kloudová.

Její stylistky oblékají třeba Jana Řežába, zakladatele Socialbakers, či část týmu společnosti Miton. Samotný název Genster je spojení slov gentleman a hipster. „A to je i naše cílovka. Mladý muž mezi 28 a 40 lety z velkých měst, který ví, jak je oblečení důležité pro celkový dojem, ale neví, co nosit. Nákupy ho nebaví anebo na ně prostě nemá čas,“ přibližuje svoji vizi startupistka.

Je přesvědčená, že nápad se na trhu uchytí. „Jinde ve světě už podobné firmy úspěšně fungují, daří se jim. A čeští muži se začínají zajímat o to, co nosí,“ tvrdí. Zároveň si ale uvědomuje, že Genster nikdy nebude pro masovou klientelu jako třeba ZOOT. Naopak chce fungovat jako prémiová služba pro specifickou skupinu zákazníků.

„Pro nás jsou důležití ti, kdo se vracejí. Už je známe, rozumíme jim, a dokonce už i víme, co mají ve skříni – vždyť jsme ji plnili,“ směje se.

Čtěte také