Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_sajt_2017-03
forbes_chateu_mcely-4077

Kalifornie ji nebavila, tak koupila zámek Mcely a rozjela pohádkový byznys

Pošli to dál

Je to přesně deset let, co se otevřela brána jednoho z nejluxusnějších českých hotelů Chateau Mcely. Do té doby pracovali manželé Inéz a Jim Cusumanovi celých pět let na rekonstrukci. Tehdy si všichni jejich blízcí mysleli, že se pomátli, když investují do takové ruiny. Oni ale věděli, co dělají a teď sklízí ovoce. Z jejich pětihektarového zámeckého parku s jezírkem a bylinkovými lázněmi.

„Musíte věřit sami sobě. Musíte mít talent a schopnosti a práce vás musí bavit. Když do činnosti vložíte všechnu svou energii, není možné, abyste neuspěli,“ říká majitelka mcelského zámku Inéz Cusumano v komnatě s výhledem do anglické zahrady obklopené Svatojiřským lesem. „Od začátku jsme potřebovali, aby se hotel sám uživil, jak provoz, tak jeho rozvoj a nemuseli jsme ho dotovat z dalších zdrojů a to se nám podařilo,“ dodá ekonomka se zkušeností z Harvardu, která se tenkrát rozhodla opustit úspěšnou kariéru top manažerky v mezinárodní realitní společnosti.

111

Práce v Kalifornii ji zkrátka nenaplňovala. „Měla jsem hodně peněz, pracovala jsem na několika projektech. Mohla jsem si kupovat drahé oblečení a kabelky, cestovat po celém světě, ale věděla jsem, že to není mé poslání,“ vzpomíná na dobu před patnácti lety, kdy narazila na inzerát s prodejem zámku.

Čtěte také: Ubytujte se a vychutnávejte. 5 nejlepších vinných hotelů ve Francii

„Od první chvíle jsem měla intenzivní pocit, že to je ono, že právě tam patřím. Nemohla jsem si pomoct, ale věděla jsem, že zámek musím koupit,“ vzpomíná Cusumano na dobu, kdy společně s manželem prodali vše, co měli, přestěhovali se do Čech a začali rekonstruovat barokní zříceninu. Společnými silami se jim nakonec bývalý lovecký zámek šlechtické rodiny Thurn-Taxisů podařilo přebudovat na pětihvězdičkový hotel se čtyřiadvaceti luxusními pokoji.

11

Medový altán

Kdysi v nich pobýval i spisovatel a básník Rainer Maria Rilke nebo Mark Twain. Teď se tady střídá host za hostem. Mají tu totiž jednu z nejlepších restaurací v republice, která se před dvěma lety umístila na prvním místě Maurerova výběru Grand-restaurant a taky lázně s vlastní řadou přírodní kosmetiky Mcely Bouquet inspirovanou místní bylinkářskou tradicí, o níž mluví jako o perle byznysu. 

Ze začátku v Mcelích nabízeli pouze thajské masáže, ale věděli, že se to sem nehodí. Navíc se ukázalo, že zdejší kraj má silnou tradici ve sběru léčivek. Na počátku kolem svátku svatého Jana se tu odedávna sbíralo devatero kvítí. „To jsou bylinky s mimořádným účinkem na lidské neduhy a trápení. Chtěla jsem to samé nabídnout i našim klientům, ale nevěděla jsem jak,“ vzpomíná Slovenka na budování zámeckých lázní.

IMG_6685 (1)

Balzám Nely – Berry Delicious Lip Balm

Inspirace přišla až ve Four Seasons na Seychelách, kde místní spa manažerka spolupracovala s lokálními výrobci. “Chtěla jsem to samé. Přírodní léčivou kosmetiku, za kterou by se nestyděli ani v tom nejdražším hotelu,” popisuje Cusumano, která před šesti lety oslovila několik českých firem, aby jí vytvořily kosmetickou řadu na míru. “Nic z toho se mi ale nelíbilo, všechno bylo příliš naředěné vodou,” dodá majitelka hotelu, jež se nakonec sama rozhodla obnovit staré léčivé umění a výsledkem jsou bylinkové balzámy, pečující oleje a peelingy.

Veškeré bylinné suroviny jsou z Česka, nikoliv ale z okolí, protože spotřeba pro Mcely Bouquet by už na to nestačila. „Na jeden kilogram výtažku padne v naší zámecké laboratoři zhruba deset až dvanáct kilo čerstvých bylin,“ říká Cusumano a dodá, že získat takový výtažek trvá zhruba tři až čtyři měsíce. „Navíc neprochází žádnou chemickou úpravou, takže výsledný produkt není čistě bílý jako většina krémů na trhu. Je tak zelený, jak se zrovna zelenají bylinky na našich loukách, takže má pokaždé jinou barvu.“

1

Nejdřív vzniklo devět produktů podle tradice devatera kvítí. Nyní jich je celá řada a vzniká i na míru vyrobená kosmetika pro luxusní wellness hotely třeba český Mandarin Oriental nebo slovenský Grand Hotel Kempinski a River Park. „Měla jsem i nabídku na distribuci do Sephory a do newyorského Barneys, ale zjistila jsem, že bych musela kvůli ceně slevit z kvality a změnit celý koncept a to nechci,“ svěřuje se zámecká paní, jejíž snem je i vlastní řada parfémů, a proto jezdí pravidelně na kurzy do francouzského Grasse, města parfémů. 

Čtěte také: Křehký Mikulov s křehkou designérkou, která se inspiruje lesem a květinami

Když před šesti lety zmínila novinářům, že vyrábí svoji vlastní přírodní kosmetiku, setkala se s odporem. „Nedokázali si představit, že bychom vyrobili něco, o čem budou mít zájem napsat. Tenkrát ještě nebyla bio kosmetika v módě,“ říká Cusumano, která si ze začátku myslela, že si krémy bude vařit doma jen tak pro sebe jako marmeládu. To se ale nestalo a ze zámecké značky se stal vyhledávaný produkt. „Dokonce mě nedávno oslovila i ředitelka Four Seasons v Silicon Valley. Paradoxně v hotelovém řetězci, kde jsem se původně inspirovala.“

forbes_chateu_mcely-41171

„Nechci dělat byznys na úkor kvality. Naše kosmetika je dobrá, a proto je dražší. Je to zkrátka náš poklad. Zákazníci ocení, že ji nenajdou na každém rohu, jen na vybraných místech, kam si rádi přijedou odpočinout,“ říká zámecká paní, spisovatelka, manažerka, vývojářka, manželka a taky matka desetileté dcerky, která si šla za svým snem.

Foto: Jakub Dohnálek

Čtěte také