Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_sajt_2017-04
bey1

Poslouchejte. Tohle jsou hudební trendy letošního roku

Pošli to dál

Nový rok už se naplno rozjel a s ním přicházejí změny. Nikdo z nás nepředpokládal, že se prezidentem USA stane twitterový outsider a že přijdeme o tolik hudebních ikon. Skoro jako kdybychom prožili tu nejhorší epizodu Hry o trůny.

Ale vypadá to, že se karty obracejí a že se přece jen něco změní k lepšímu, alespoň to slibují predikce v oblasti hudby, která bude znovu inspirovat a překonávat naše očekávání. Vše ruku v ruce s technologickým pokrokem a kreativitou. Tento rok aspiruje na to, aby se stal opět zlatou érou hudby.

Podívejte se, na co se těšit na světové scéně podle serveru Highsnobiety a Paula Hanforda, britského DJ a moderátora.

1. Stále překvapivější distribuční kanály

Od Rihanny a alba Anti přes Lemonade od Beyoncé po album Us or Else: Letter to the System od rapera T.I. Rok 2016 se nesl ve znamení nečekaných cest, kterými nová alba putovala k lidem. A protože význam velkých vydavatelství a jejich kampaní stále upadá, příštích 12 měsíců přinese nový pohled na to, co vlastně album je.

Beatie Wolf

Vezměte si třeba  londýnskou písničkářku Beatie Wolfe, která kombinuje romantické songy s  distribučními metodami, které uhranuly i tech komunitu a vyústily v to, že přednášela na TED a píše sloupky pro technologický magazín Wired. Svůj singl Take me home vydala „všitý“ do hudební bundy, její album se skládá z digitálně interaktivních karet a letos s vývojáři z Bell Labs spolupracuje na dalším překvapivém distribučním kanálu.

2. Jak zaujmout? Jedině buzz marketingem

Zamyslete se chvíli nad tím, co vás nejvíce ruší při sledování videí na Youtube. Nebo se vám snad někdy stalo, že se vám nechtělo přeskočit video, protože se vám reklama před písničkou opravdu líbila? Asi ne. Ale to nemění nic na tom, že budete vystaveni stejnému množství reklam jako doposud, jen s tím rozdílem, že to už nebude taková nuda.

music-2017-4-1200x800

Společnosti už pochopily, že si umíme nastavit blokování reklam, odstranit cookies a že uděláme cokoliv, abychom se nenechali vyrušovat. Proto letos marketéři sázejí na virální marketing; třeba takový ve stylu chystané reklamní kampaně Heinekenu s názvem Takeover neboli Převrat, ve kterém se dostanete skrz obrazovku na festival, kde návštěvníci ovlivňují muziku dýdžeje speciálními náramky.

3. Vztek jako žádoucí energie

Neočekávané zvraty v politice se budou i v letošním roce promítat do hudby, alespoň do té americké, kde kromě zmínek o klanu Kardashianových zazní taky narážky na Bílý dům pod vedením miliardáře Donalda Trumpa.

161107120239-01-trump-parry-super-169

Pro páteční prezidentskou inauguraci Trumpův tým slibuje sedmimístné cifry umělcům, kteří by vystoupili na jeho velkém dni. Účast potvrdili například Ted Nugent nebo Kid Rock, ostatní se zdráhají. Každopádně letos od svých oblíbených umělců očekávejte narážky na nového vládce z Oválné pracovny.

4. Popové hvězdy jsou mladší než Windows 98

Pop byl vždy mladistvý žánr, ale teď to pocítíme víc než kdykoliv předtím. Některým tvůrcům, když vydají své první sólové album, může být dokonce i čtrnáct. Mládím překypuje taky osmnáctiletý londýnský raper Dave, který minulý rok zaujal Draka, jenž zremixoval jeho píseň.

music-2017-6-1200x800

Zkrátka v roce 2017 se můžete těšit na zajímavou hudbu v podání teen hvězd.

5. Návrat Bowieho

Představte si tu scénu: posloucháte vystoupení Daft Punk a najednou se ze stage vynoří David Bowie. A než se vzpamatujete, začnete notovat své Let’s Dance, zatímco za ním poskakují francouzští roboti.

music-2017-8-1200x800

Zní to divně, že? Ale od doby, kdy raper Tupac obživl v duetu se Snoopem a Dr. Dre, jsou hologramy žhavou záležitostí. A spolu s virtuální realitou do nich technologické společnosti investují moře prostředků. Třeba Japonsko už má svou zcela holografickou hudební celebritu – „šestnáctiletou“ Hatsune Miku.

Takže doufáme, že Bowie, Princ a George Michael se letos vrátí.

6. Starý dobrý Drake

Jedna věc, která se letos určitě nezmění, je Drakeova dominance. Podepsal smlouvu s Applem pro své příští dílo More Life, které bude více playlistem než albem. A zdá se, Drake se do doby streamování hodí víc než kdokoliv jiný.

music-2017-9-1200x800

S více než miliardou zhlédnutí videa Hotline Bling (které rovněž platil Apple) si ale tento kanadský raper může klidně dát dvanáctiměsíční pauzu, aniž by to jeho kariéře zásadně uškodilo.

7. Budoucnost podle algoritmů

V listopadu 2016 zveřejnil Google Play Music seznam očekávaných novinek v hudebním průmyslu, co mají být opravdu hot. V čem se tento výčet lišil od ostatních predikcí, je způsob, jakým se tyto novinky klasifikovaly – jednalo se o kombinaci streamovacích statistik, počtu registrovaných YouTube uživatelů doplněných o zasvěcené poznatky Google Play specialistů.

Tento seznam se zdá být celkem spolehlivý. Ale můžeme opravdu v politicky nejisté době skutečně obviňovat Google Play Music za to, že nepřišel s nějakými originálními postřehy? Otázka je, jestli se tyto predikce letos opravdu naplní.

8. Revival vinylů

Loni v prosinci prodeje gramofonových desek v Británii poprvé předčily digitální prodeje skladeb. To sice neznamená, že váš teenager bude zběsile shánět reedice alb od Pink Floydů, ale spíš to ukazuje na fakt, že lidé dnes raději streamují, než by nakupovali.

music-2017-11-1200x800

A byť letos možná vypukne válka mezi Spotify a dalšími appkami, které usilují o naši streamovací pozornost, jisté je, že vinyly přežijí. Hlavně díky tomu, že vydavatelské společnosti budou pečlivě vybírat seznamy umělců. Underground tak bude žít dál, ale kolem něj budou s každým zmáčknutím internetového tlačítka pro obnovení vznikat a zase uvadat nové, dost možná ještě neobjevené žánry.

Čtěte také