Přemýšleli jste někdy nad tím, jak často používáte v internetové komunikaci tzv. emoji – tedy stále populárnější ikonky a smajlíky technicky vzato fungující jako nové znaky v abecedě? Jste typ, který je málem vkládá i do oficiálních dopisů? Nebo ani nevíte, že na ně máte na telefonu speciální nabídku? Vědci z University of Minnesota tvrdí, že většina z nás je někde uprostřed. To ovšem není tak podstatné. Všeobecné pozdvižení vzbudila jiná část jejich výzkumu – ta, která uvádí, že ve velkém procentu případů emoji nejen špatně píšeme, ale i čteme. Jakto? Mohou za to právě naše mobily a počítače. Tedy většinou.

Základem emoji etikety je samozřejmě používání ikonek jen tam, kde jsou společensky přípustné. Dnes už asi neexistuje uživatel internetu, který by nebyl alespoň základně obeznámený s tím, co jsou různí smajlíci, emotikony, emoji… Stručného průvodce a návod, jak a kdy s emoji zacházet, vám nabídne každý větší server zaměřený na internetovou komunikaci. Problém ale podle vědců z Minnesoty nastává, když posíláte různé druhy smajlíků emoji ze zařízení jednoho typu na jiný. Typicky problematická je komunikace mezi telefony Nexus od Googlu a iPhony od Applu.

Hannah Miller, která výzkumný tým vedla, udává, že i zcela běžná ikona 😁, kterou konsorcium Unicode starající se o standardy digitálního kódování znaků všech světových abeced definuje jako „rozšklebený obličej s culícíma se očima“, má více než jedenáct různých podob. V kódování všech značek (např. Apple, Samsung, HTC, atd…, ) totiž pokaždé vypadají jinak.

Zdá se to jako drobnost, ale někdy jsou rozdíly dost podstatné. Na obrázku níže můžete vidět, jak například obsah zprávy poslané z telefonu Nexus od Googlu vyzní každému účastníkovi konverzace jinak.

Zprávu poslanou z telefonu Nexus (vlevo) si může příjemce s iPhonem (vpravo) vyložit úplně jinak, než odesílatel zamýšlel…

Zde je rozdíl samozřejmě markantní už na první pohled, jenže Miller upozorňuje, že mnohem častější jsou případy, kdy sice hned nepoznáte, že jde kvůli emoji o chybu v komunikaci, ale přesto vám ji v podvědomí dokáží posunout do trochu jiného kontextu.

„Ze zkušeností lidí jsme se dostali k příkladům, kdy se jeden kamarád svěřoval přes SMS druhému se vztahovými problémy. Když se pak za týden potkali naživo, byli oba překvapení. Ten, který „dělal vrbu“, si myslel, že se setká se zdeptaným člověkem. Kamarád byl ale očividně jen trochu rozladěný,“ prozrazuje Hannah Miller.

Jak je možné, že pouhý znak obličeje ve zprávě dokáže takovým způsobem ovlivnit tón konverzace? Podle britského Independentu je to naprosto logické. Lidem totiž geny ještě pořád velí představovat si za komunikací konkrétní tvář nebo člověka, přestože nejde vidět. Emotikony nebo emoji nám tedy usnadňují odhadnout emocionální stav komunikujícího, který je někdy v elektronické podobě velmi těžké rozluštit.

Výzkum minnesotské univerzity ovšem ukazuje, že ani smajlíci nám v tom úplně nepomáhají. „Vizualizaci různých typů emoji (které standard Unicode popisuje jen slovně) v různých společnostech vyrábějícími telefony, tablety nebo software pro ně provádějí samozřejmě také jenom lidé, kteří mají různá vnímání toho, co vypadá jako veselý nebo jako roztrpčený obličej,“ vysvětluje Miller a tvrzení dokládá dalším grafem z výzkumu.

V tom její kolegové vytvořili stupnici od –5 (negativní) do +5 bodů (pozitivní) a poprosili respondenty, aby na její škálu zařadili zmiňovaného emoji smajlíka 😁 ve znázorněních od Applu, Microsoftu, Samsungu, LG a Googlu podle toho, jak na ně emočně působí. Výsledky si můžete prohlédnout zde:

Jak na respondenty emočně působí různé vizualizace stejného smajlíka emoji 😁 – zdroj: GroupLens Research, University of Minnesota

Zatímco emoji v zobrazení Microsoftu, Samsungu, LG a Googlu ohodnotili uživatelé jako vesměs pozitivní, mezi body +3 až +5, emoji od Applu se dostal dokonce do záporných hodnot. Údaje navíc podle vědců nepřímo naznačují, že jde o příčinu toho, proč majitelé zařízení od Applu vnímají pozitivní zprávy, které dostanou od svých přátel, méně pozitivně, než je vnímají majitelé jiných značek telefonů.

Například autoři aplikace WhatsApp si problém uvědomili včas a ve své aplikaci zobrazují vždy jen emoji ve stylu Applu, ať už jste na libovolné platformě. Podobně se chová i Facebook Messenger, který na všech typech telefonů zobrazuje stejné emoji vlastní výroby – bohužel Facebook nestíhá tempo přibývajících standardizovaných emoji, a tak je jejich nabídka v Messengeru značně omezená.

„Celá záležitost se ovšem netýká pouze obličejových emoji, jde o kompletní sady znaků (tleskající ruce, kytky, svíčky, …), které většina dnešních smartphonů a dalších přístrojů nabízí. Překvapilo mě, jak široké pole výzkumu tato problematika otevírá. Nejde jen o to, že vznikají nedorozumění kvůli různým podobám smajlíků, ale i o to, že jiné kultury je vnímají a píší úplně jinak. Například Japonci a některé další asijské národy používají tzv. lineární smajlíky, kteří se čtou rovně. V projektu chceme proto rozhodně pokračovat, protože může pomoct ve vývoji nových komunikačních technologií,“ uzavírá Hannah Miller.

Dosavadní výsledky studie jejího týmu jsou zveřejněny online v článku s názvem “Blissfully happy” or “ready to fight” a nové poznatky by měly být publikovány v příštím roce.