Aktuální vydání magazínu Forbes

Práce snů aneb 10 nejlepších zaměstnavatelů pro rok 2015

Pošli to dál

Jako každý prosinec i letos pracovní portál Glassdoor, který se zabývá mimo jiné srovnáváním platů, hledá ta nejlepší místa pro práci v nadcházejícím roce. A ve svém seznamu ukazuje i přehled toho, co zaměstnanci zažili za posledních 12 měsíců a co by rádi změnili v těch následujících. Pro vás může sloužit i jako inspirace do nového roku, hlavně pokud byste chtěli zkusit štěstí v Americe. Tohle jsou ti nejlepší zaměstnavatelé.

K určení těch nejlepších firem Glassdoor využívá hodnocení získaná od zaměstnanců za období 13. listopadu 2013 až 2. listopadu 2014, ve kterých mají dotazovaní zhodnotit a obodovat faktory, jako je celková spokojenost, vedení ředitele, kariérní příležitosti, bonusy či rovnováha mezi pracovním a soukromým životem.

Zaměstnanci byli také požádáni, aby zvážili, jestli by svému kamarádovi doporučili hledat zaměstnání u nich ve firmě a také pracovní výhledy jejich zaměstnavatele.

Světové společnosti uvedené v tomto žebříčku mají víc než tisíc zaměstnanců a zahrnují široké spektrum odvětví průmyslu a služeb.

„Je to nejrůznorodější seznam podle odvětví, jaký jsme kdy viděli,“ říká Robert Hohman, ředitel Glassdoor, s tím, že žebříček zahrnuje menší počet technologický firem a více těch zabývajících se poradenstvím, zdravotní péčí, spotřebním zbožím či maloobchodem – a také dvě automobilky.

Na špičce žebříčku se letos umístil Google. Vyhledávací gigant se na předních příčkách podle Glassdoor umisťuje už sedm let, na první místo se ale dostal poprvé.

„Google výrazně vylepšil svou podporu v oblasti work-life balance a rodiny,“ říká Hohman. „Navýšení mateřské dovolené i otcovské dovelené, přepracování systému denní péče o děti – opravdu se snaží, aby lidé udělali to nejlepší pro své rodiny a současně dali to nejlepší ze sebe Googlu. To z našeho průzkumu vyplynulo úplně jasně a zdá se, že je to přesně tohle, co Google letos dostalo na vrchol.“

Tady je žebříček prvních 10 firem

1 - Google 2 - Bain & Company, poradenská společnost 3 Nestlé Purina PetCare, producent potravy pro domácí zvířata 4 F5 Networks, technologická firma 5 Boston Consulting Group, poradenská společnost 6 Chevron, energetická společnost 7 H E B obchodní řetězec 8 In-N-Out Burger, fastfoodový řetězec 9 McKinsey & Company, poradenská firma 10 Mayo Clinic, zdravotnické zařízení
<
>
3 Nestlé Purina PetCare, producent potravy pro domácí zvířata

Populární fastfoodový řetězec z amerického západního pobřeží In-N-Out Burger sice vloni ze žebříčku vypadl, ale letos se vrátil a dostal se dokonce na osmé místo. Přestože mzdy, které řetězec nabízí, většinou nejsou nijak skvělé, společnost klade velký důraz na rozvoj a to je věc, jak se zdá, pro spokojenost zaměstnanců velice důležitá.

„Platí jen minimální mzdu a mnohem víc se soustředí na rozvoj kariéry a možností svých zaměstnanců,“ uvádí Hohman, „což je přesně to, co zaměstnanci, kteří sem nastupují, chtějí. Jen málo lidí má v plánu dělat tuhle práci do konce života, takže jim mnohem víc jde o osobní růst. In-N-Out tomuhle rozumí mnohem lépe než většina ostatních.“

Hohman také poukazuje na to, že mnoho netechnologických společností odkoukalo některé bonusy spojené s technologickým odvětvím, jako je jídlo zdarma, otcovská dovolená či všeobecně větší podpora rodin s dětmi.

Twitter, který byl vloni v žebříčku na druhém místě, se letos vůbec neprobojoval do první padesátky. Hohman to připisuje proměně, kterou hodně společností zažívá po vstupu na burzu, což Twitter udělal v roce 2013.

„Rok po IPO je pro společnost obvykle hodně náročný a ani Twitter není výjimka.“ Hohman uvádí, že mnoho zaměstnanců Twitteru letos zmiňovalo velké změny a značné vnitřní reorganizace. Přesto je hodnocení společnosti stále nadprůměrné. „Předpokládám, že se za rok do žebříčku vrátí. Letošek byl pro Twitter zkouškou z dospělosti.“

Ve výsledku se dá říct, že společnosti, které se do seznamu dostaly, jsou takové, jež se svými zaměstnanci i uchazeči o práci aktivně komunikují ohledně svých cílů a hodnot.

Ty nejlepší firmy mají často velice pevnou firemní kulturu a většinu času jsou soustředěné na své poslání,“ říká Hohman. „Zaměstnancům uvnitř firmy je jasné, jaké hory musejí překonat, a to je dokáže sjednotit, aby danou misi společně splnili.“

Čtěte také