Aktuální vydání magazínu Forbes

Praha místo Londýna. Jak se v Česku podniká kosmopolitní šperkařce

Pošli to dál

Hledala odpočinek od monotónní kancelářské práce. Jeden večer vzala do ruky nůžky a vyrobila si náušnice. Pak další a další. Z odpočinku od pracovní rutiny se brzy stal byznys, kterým se Pauline Hagan dnes úspěšně živí.

Čtěte také: Šperky vyráběné jako hollywoodské filmy. Nosí je i nejvlivnější Češky

Zásadní mezník v podnikání téhle napůl Francouzky a napůl Britky ale přišel ve chvíli, kdy se odstěhovala z Londýna do Prahy. Právě tady se její byznys rozjel naplno.

Tady už třetím rokem vyrábí extravagantní šperky z kůže s metalickým designem, se kterými se dokázala prosadit na náročných trzích. Většinu své výroby Benu Made totiž prodává v USA, západní Evropě a Austrálii.

Ručně vyráběné náušnice a náhrdelníky ji nejen slušně živí, ale navíc dělá to, co ji baví. „Výroba šperků pro mě byla způsobem meditace. Jednoho dne jsem na trhu narazila na zlatou kůži a řekla si, že by to mohl být zajímavý materiál pro šperky,“ vzpomíná na začátky Pauline Hagan. Když s výrobou začínala, ani v nejmenším ji ale nenapadlo, že se jí bude zanedlouho úspěšně živit.

Dlouho žonglovala s prací na plný úvazek a vlastním podnikáním. „Přesně si pamatuju, jak jsem první rok říkala, že nechci, aby tohle byl můj fulltimový job, přesvědčovala jsem sama sebe, že nejlepší bude, když se zaměřím na svou kariéru v marketingu,“ říká Pauline Hagan. Jak ale její byznys rostl, začal se měnit i pohled na věc.

Pak přišlo klíčové rozhodnutí: skončila s prací v Londýně a odstěhovala se se svým českým přítelem do Prahy. Tady už rozjela podnikání naplno. „Přišlo to v pravý čas,“ vypráví s tím, že už nějakou dobu chtěla odejít z bouřlivého Londýna někam, kde je klidněji. Zároveň věděla, že by se už šperkařství chtěla věnovat jako své hlavní práci. Nový začátek její firmy se tak začal psát v Praze.

„První týden jsem zkoumala svoji cenovou strategii. Abych pokryla všechny náklady a ještě něco vydělala, musela jsem zvednout ceny až o 40 procent,“ říká. Bála se, že to její tvůrčí podnikání zabije. O to víc ji realita překvapila. Prodeje totiž vůbec neklesly, naopak začaly růst více než kdy dřív. Jen loni prodala přes 1600 kusů šperků s cenami kolem tisíce korun.

Jak se ale cizince v Česku podniká? A proč je ráda, že působí právě tady, a ne v Londýně nebo v Paříži, kde vyrůstala?

„Podmínky pro kreativní byznys, jako mám já, jsou tady velmi dobré. Byrokracie se dá zvládnout celkem snadno. Registrovat podnikání na živnostenský list je jednoduché a totéž platí i pro placení daní, sociálního a zdravotního pojištění,“ říká Pauline Hagan s tím, že v nejhorším si člověk může sehnat na pomoc účetní.

Ty jsou podle ní v Česku finančně dostupné i pro drobné živnostníky. Ostatně náklady na nájem studia, nákup materiálu nebo na výpomoc, které tu jsou podstatně nižší než třeba v Londýně, kde s podnikáním začínala, pro ni pořád hrají klíčovou roli.

„Přes 60 procent zboží prodávám v USA, kolem 10 procent ve Velké Británii a zbytek ve Francii, Německu, Austrálii a zbytku světa,“ říká. Prodej má založený na e-shopu, díky čemuž jí odpadají provize různým zprostředkovatelům, a jak dodává: stačí jí k tomu fungující pošta, která tady je. „I když se o ní nedá říct, že by byla dokonalá,“ směje se.

Díky sociálním sítím (nejvíc sází na Instagram) a vytrvalé práci na nich se jí daří oslovovat zákazníky na celém světě. Přesto se chce více zaměřit i na český trh. „Není to pro mě tak zásadní z ekonomického pohledu, ale je pro mě důležité, abych osobně potkávala svoje zákazníky, měla hned zpětnou vazbu a také abych se tady cítila víc integrovaná,“ vysvětluje.

Právě kreativní komunita je v Praze podle Pauline Hagan dost odlišná od té, kterou zná z velkých metropolí, jako jsou Londýn nebo Paříž.

„Tady se věci vytvářejí víc přirozeně a organicky i díky tomu, že je tu menší finanční tlak. Vede to k tomu, že je tu příjemnější a inspirativnější komunita,“ říká s tím, že díky kombinaci vysoké kvality života a neustále se rozvíjející kulturní scény je z Prahy ideální místo pro rozjezd kreativního byznysu. „Podmínky tu jsou skvělé, ale jedna věc platí i tady. Bez tvrdé práce to nejde.“

Autor fotografií: Igor Zacharov

Čtěte také