Tenistka Maria Šarapovová narychlo v pondělí svolala média do Los Angeles a čekalo se, že oznámí ukončení kariéry. „Kdybych něco takového chystala, určitě ne v hotelu s tak ošklivým kobercem,“ žertovala. Jenže smál se málokdo. Její zpráva totiž zábavná nebyla a úsměv na tváři ruské hráčky ztuhl vzápětí. Bývalá světová jednička přiznala, že během grandslamového Australian Open neprošla dopingovým testem, a teď sklízí následky své chyby. Od nejlépe vydělávající sportovkyně světa se začínají odvracet sponzoři.

Látka meldonium, kterou brala ze zdravotních důvodů celou dekádu, se od 1. ledna tohoto roku objevila na seznamu zakázaných substancí tenisové asociace WTA. A blonďatá ruská hvězda nestihla na změnu zareagovat. „Udělala jsem obrovskou chybu. Zklamala jsem fanoušky, zklamala jsem sport,“ omlouvala se světová sedmička a uvědomovala si:. „Vím, že budu čelit následkům.“

Čtěte také: 1. Čech, 2. Kvitová… Jágr chybí. TOP 10 nejlépe placených českých sportovců

O disciplinárním trestu pětinásobné grandslamové šampionky ještě rozhodnuto není, ale pravděpodobně bude následovat dlouhý distanc, který osmadvacetileté hráčce ukončí sezonu a zabrání jí ve startu na olympiádě v Riu. Zcela jistě ji však přehmat bude stát hodně peněz. „Jejím problémem je, že ve všech titulcích stojí informace o pozitivním dopingovém testu a že mnoho lidí se nepřečte celý příběh a jeho detaily,“ říká David Schwab, expert marketingové společnosti Octagon.

Netrvalo dlouho a první reklamní partneři už ve svých prohlášeních oznámili, že s dopingem nechtějí mít nic společného. „Jsme zprávami ohledně Marie smutní a překvapení,“ stojí v prohlášení nejštědřejšího ze sponzorů Nike, se kterým Ruska podepsala v roce 2010 kontrakt s odhadovaným příjmem 70 milionů. „Rozhodli jsme se ukončit náš vztah po dobu trvání vyšetřování a dál budeme situaci monitorovat.“

maria

Maria Šarapovová byla loni znovu nejlépe vydělávající sportovkyní světa. Naposledy?

Stejně rychle své kontakty ustřihla další velká jména světového byznysu. Výrobce hodinek Tag Heuer neobnoví s Šarapovovou dohodu, která vypršela na konci minulého roku. Ta nová se měla řešit právě v tomto období. „Ale ve světle současné situace jsme ukončili jednání a rozhodli se smlouvu neprodloužit,“ zaznělo ze Švýcarska. Automobilka Porsche se rozhodla odložit své aktivity s Šarapovovou, „dokud se neobjeví další detaily, abychom mohli situaci analyzovat.“

Kouzlo Šarapovové na kurtech ještě víc překonávalo to mimo tenis. Loni byla pojedenácté za sebou vyhlášena nejlépe vydělávající sportovkyní světa s příjmy 29,7 milionu dolarů, z toho 23 milionů jí plynulo právě ze sponzorských smluv. V žebříčku nejbohatších sportovců bez rozdílu pohlaví jí patřilo 26. místo. Na prize money si za kariéru vydělala 36,8 milionu a podle výpočtů Forbesu si dosud na reklamních smlouvách přišla na víc než 200 milionů. „Je to marketingová mašina,“ tvrdí o Rusce konzultant v oblasti sponzoringu Nigel Currie. „Mužských hvězd je mnoho, ale žen velice málo.“

A to ona dokázala zužitkovat. Když jako sedmnáctiletá hvězdička vyhrála v roce 2004 Wimbledon, byli jejími jedinými partnery Nike a Prince. Po triumfu na londýnské trávě se však rychle stala diamantem, který chtěl každý. Canon, Motorola, Colgate-Palmolive… Hodnota smlouvy s Nike se rázem zdvojnásobila, do roka od londýnského triumfu Šarapovová vyinkasovala 18 milionů dolarů a další nabídky (a hlavně peníze) pršely: Land Rover, Pepsi a Sony. Mezi další její sponzory patří American Express, Avon, Evian, Head.

Ale jak dlouho ještě vydrží?