Aktuální vydání magazínu Forbes

Už žádné nudné prezentace. 6 jednoduchých tipů, jak na to

Pošli to dál

Tucty identických snímků přeplněné textem, handouty k ničemu, nervozita, trapné minuty ticha během doby určené pro diskusi… Zkušenosti s nudnými prezentacemi máme téměř všichni. Bohužel, takové prezentace zřídkakdy povzbudí ty, kdo je poslouchají a ani neodrazí hloubku znalostí toho, kdo je vede.

Přesto je stále opakujeme. Nabízí se proto otázka: Proč chytří a talentovaní lidé nevýrazné prezentace připravují?

„Lidé z byznysu jsou odborníky ve svém oboru,“ říká Joey Asher, prezident společnosti Speechworks a autor knihy 15 Minutes Including Q & A. „Nejčastější důvod, proč takto tradičně a dlouze prezentují, je, že si myslí, že to tak dělat mají, protože to tak dělá jejich šéf.“

Dan Roam, autor knihy Show and Tell: How Everybody Can Make Extraordinary Presentations k tomu dodává: „Nebereme prezentace tak vážně, jak bychom měli. Přitom jsou jako bojové umění. Když je někdo opravdu dobrý, vypadá to snadně a vy nevidíte tu praxi, která je zatím, aby to celé naprosto nenáročně“.

Jak si tedy zajistit, že se v prezentování nebudete ztrácet a nebudete nudit lidi, kteří vás poslouchají? Vyzkoušejte těchto 6 tipů:

prez iustrace 2

Základem dobré prezentace jsme my, naše myšlenka a publikum. Autor kresby: Dan Roam.

1. Zaměřte se na své publikum a říkejte mu pravdu

Dobrá prezentace je nekonečné vyvažování: Každý chce publiku ukázat dobrou tvář, musíte si ale dát pozor, abyste nepůsobili příliš vlezle, jako třeba v televizní reklamě.

„Ve chvíli, kdy diváci cítí, že je ve vás něco falešného,“ říká Roam, „ztratíte jejich důvěru a je těžké ji získat zpět.“

Asher doporučuje oční kontakt jako při rozhovoru jeden na jednoho. „Představte si, že jste na večeři s někým blízkým a probíráte něco, na čem vám záleží,“ říká. Zajistíte si tak pozornost i energii publika po celou dobu vaší prezentace.

Čtěte také: 9 slov, která byste měli vypustit ze svého slovníku

2. Poloviční délka je dvakrát tak dobrá

Stručnost není jen „duší vtipu“, je to také trik, kterým si pojistíte pozornost publika až do konce své prezentace.

„Zeptejte se sami sebe: Pokud si musím zapamatovat jen tři věci, které to budou?“ ptá se Asher. „Zredukujte to, co chcete říct, na tři šesti slovná spojení a svou prezentaci postavte na nich,“ radí.

3. Proměňte svou úzkost ve výhodu

Jste nervózní z mluvení před větším počtem lidí? To je v pořádku, většina z nás je.

„Všichni mí známí trpí chvilkovou úzkosti, než vyjdou na pódium nebo než si vezmou mikrofon“ říká Roam. „Každý, kdo říká, že ne, je buď George Clooney, nebo lže.“

Podle jeho názoru může být ovládání našich nervů měřítkem toho, jak jsme na prezentaci připravení. Mírné šimrání v břiše je přirozenou připomínkou toho, že děláme něco nestandardního, ale ochromující strach může být výstražným signálem, že jsme podcenili přípravu.

Roam si myslí, že lékem na tento stav je připravovat se v prostředí, které je co nejvíce podobném tomu, ve kterém budeme mluvit.  „Biflování informací je omyl,“ říká, „ale jejich osvojování je nezbytné.“

4. Přeneste PowerPoint do současnosti

Svízelné prezentační zkušenosti se často přisuzují PowerPointu, ale nenechte se zmást. Asher a Roam se shodují, že chyba je téměř vždy na uživateli.

Čtěte také: Buďte přesvědčiví. Pomůže vám těchto 13 triků

Udržujte pozornost publika „čistými“ snímky, které neobsahují více než jednu hlavní myšlenku v nadpisu, jednu krátkou podpůrnou větu (nebo vůbec žádnou) a jeden obrázek. Přepisováním kusů textu na snímky jste na nejlepší cestě ztratit všechny posluchače.

prez ilustrace

Autor kresby: Dan Roam.

5. Řekněte to obrázky

Roam tvrdí, že pokud chcete své publikum donutit myslet, musíte svou prezentaci doplnit dynamickým a vhodným obrázkem. „Pokud neustále zásobuji vaše oči něčím zajímavým k dívání a pokud to umím rozhýbat, můžu vaši mysl zabrat na několik hodin,“ říká.

Chcete-li tento zájem maximalizovat, tak tyto obrázky obměňujte. Pracujte s diagramy, mapkami, tabulkami nebo grafy. Pokud se na to cítíte, použijte ruční kresby.

6. Nevyužívejte posledních 10 minut na „otázky a odpovědi“

Čas na diskusi na konci dlouhých prezentací rovná se téměř nulová pozornost. Unavené oči posluchače už hledají východ, zatímco řečník se před ním stále nervózně kymácí.

Podle Ashera je éra jednostranné prezentace u konce. Lidé už na takový druh interakce nejsou zvyklí. Snažit se je přinutit do tohoto formátu komunikace je dobrý způsob, jak zabít veškerou pozitivní energii v místnosti.

„Lidé by měli budovat své prezentace kolem otázek a odpovědí,“ říká Asher. „Než abyste mluvili 20 minut a na poslední slide napsali „Nějaké otázky?“, radši naveďte posluchače k tomu, ať vám pokládají otázky kdykoli. Měla by to být konverzace.“

„Tím, že svou prezentaci uděláte stručnou a budete věnovat vyvážený čas otázkám, se můžete opravdu napojit na skutečné potřeby publika,“ dodává.

Čtěte také