Aktuální vydání magazínu Forbes

Od laundromatu k miliardám. Příběh Slevomatu ve vyprávění Čupra a spol.

Pošli to dál

Tomáš Čupr, inspirován americkým Grouponem, rozjel v roce 2010 první slevový portál v Česku a o sedm let a spousty práce později ho společně s investory ze skupin Miton, Enern a In-Bridge prodali britskému Secret Escapes za více než 1,5 miliardy korun. Jak se to seběhlo? Přečtěte si svědectví pěti přímých účastníků jednoho z nejpovedenějších tuzemských internetových příběhů.


Tomáš Čupr
zakladatel

Pamatuju si to jako dneska. Šel jsem v Sheffieldu po Wostenholm Road okolo prádelny (v angličtině laundromat) a v hlavě se mi okamžitě spojila dvě slova: „sleva“ a „automat“. Zrazovali mě od toho, že to prý zní moc komunisticky, ale z dnešního pohledu to byla zlatá volba. Slovo „slevomat“ se ujalo a je v podstatě synonymem pro všechny slevové portály. V Anglii jsem pracoval v oříškárně, tiskárně, brokerské firmě, dělal jsem v internetovém marketingu, ale chtěl jsem se vrátit do Čech a rozjet něco svého. A na webu jsem četl, jak je Groupon v Americe skvělý, tak jsem si řekl, proč to také není u nás.

Tomáš Matějček
investor Miton

Na tenhle byznysový model jsme se dívali pár měsíců předtím, než ho launchnul Tomáš, a popravdě jsme si nebyli úplně jistí… V malém to nevycházelo, a i když to tak dneska už nevypadá, na to, že budete mít třeba půl milionu uživatelů, jste si tehdy musel docela popustit uzdu fantazii.

Romana Voříšková
spoluzakladatelka

Poprvé jsem se s Tomášem (a několika dalšími geeky) potkala v kupé ve vlaku na 1. vsetínský Barcamp. Zaujal ho můj nápad na jednu aplikaci, pro kterou jsem na Barcamp jela hledat programátora, a tak jsme se seznámili a plácli si na spolupráci. Zásadní schůzka proběhla 27. února v Café Louvre na Národní třídě, kde jsme měli nad dortem probírat další fázi vývoje mé aplikace, ale Tomáš mi místo toho ukázal Groupon a řekl o nápadu spustit Slevomat. Dala jsem výpověď v Bezrealitky.cz a udělala krok do neznáma.

Tomáš Čupr
zakladatel

Když jsme s Romanou, Petrem Bartošem a Martinem Kormanem projekt rozjížděli, byl jsem ještě jednou nohou v Anglii a druhou v Česku, věčně na telefonu a připojený internetu. Petr programoval, Romana obcházela dodavatele a já řešil strategii i úplné drobnosti, třeba jak bude vypadat logo. Spustili jsme to 12. dubna 2010 o půlnoci. Pamatuju si to přesně, protože jsem seděl ještě v Chesterfieldu v bývalé práci.

Romana Voříšková
spoluzakladatelka

Bylo to jen pár hodin před konkurencí z Vykupto.cz, která se rozhodla si před spuštěním trošku odpočinout, a od té doby už Slevomat vždycky byl no. 1. ;)

Tomáš Matějček
investor Miton

Kontaktovali jsme Tomáše přes Romanu s tím, že chceme spojit síly. Byl focusovaný, ochotný za tou věcí jít, rychle se rozhodoval a skvěle exekuoval i z neúplných informací. Na naše poměry se někdy choval trochu impulzivně :), ale hlavně se strašně rychle učil, což u founderů považuji za klíčové. Je to zcela jistě top tech founder v regionu.

Pavel Mucha
investor Enern

Někdy v roce 2011 jsme si o Slevomatu začal povídat s Tomem Matějčkem. Moje pocity? Směs vzrušení a obav. Slevomat vykazoval rysy výborně odstartovaného projektu s velkým potenciálem růstu: jasný koncept, rychlý růst, špičková exekuce… Přišlo nám, že když se to povede, bude to velký. Zakladatel měl nekonečnou energii a byl trošku divoký. První schůzka s ním byla jako jít na rande.

Tomáš Čupr
zakladatel

Na začátku to nešlo tak snadno – fungovalo to tak, že se slevový kupon aktivoval, až když si ho koupilo určité množství lidí. Úplně první sleva bylo Mamma Coffee ve Vodičkově ulici a na tuhle nabídku jsme nastavili cíl 100 prodaných kuponů. To bylo poměrně ambiciózní, takže jsem jich 73 musel koupit… Nemohl jsem přece dopustit, aby se první nabídka neaktivovala.

Tomáš Matějček
investor Miton

Obavy, jestli Slevomat dokáže nabrat potřebný objem, rychle zmizely. Hodně nám pomohl i vstup do Skrz.cz, kde jsme spojili síly s Petrem Kováčikem, který tou dobou se svým společníkem provozoval konkurenční agregátor a s internetovým podnikáním a konkrétně arbitráží měl už poměrně velké zkušenosti.

Tomáš Čupr
zakladatel

Víte, co Slevomat opravdu postavilo na nohy? Taková nenápadná nabídka – víkendový pobyt v Hotelu Dvořák v Českém Krumlově. To byla naše první nabídka s obratem milion korun. Pro nás, kteří jsme měli startovací kapitál 300 tisíc korun, šlo o obrovské peníze.

Romana Voříšková
spoluzakladatelka

Tou dobou už se na trhu naplno rozhořela „slevomatí“ horečka. Kdo uměl programovat, spustil si svůj vlastní portál, takže jich v jednu chvíli bylo přes 300, včetně několika našich obchodních partnerů, kteří u nás zakusili úspěšnou kampaň.

Tomáš Matějček
investor Miton

Slevomat měl dobrý benchmark v Grouponu, s kterým také běžely docela dlouhé námluvy, ale nakonec to nevyšlo. Nezvládl mezinárodní expanzi a z premianta americké tech scény se stal nechtěným dítětem. To samozřejmě zasáhlo do všeobecného sentimentu, ale Slevomat byl vždy velmi dobrá firma a už ve třetím roce se přehoupl do profitu.

Tomáš Čupr
zakladatel

Prošli jsme si i pár slepých uliček, třeba prodej zboží. Ale jinak firma pořád rostla, nabrala sebevědomí a hodně lidí si myslelo, že už máme vyhráno. Strašně těžko jsem jim vysvětloval, že je třeba pořád sprintovat. V roce 2013 jsem proto z managementu odešel. Zpětně vím, že jsem to lidsky nedělal vůbec dobře. Prostě jsem přepínal strunu. Neznal jsem jiný způsob než to drtit a ždímat, což si samozřejmě vzalo daň na mezilidských vztazích.

Pavel Mucha
investor Enern

Tomáš tehdy a Tomáš dnes… to jsou dva jiní Tomášové. Dnes je o šest let zkušenější a obouchaný byznys životem. Co se ale nezměnilo, je jeho ohromná výdrž, odolnost vůči tlakům, neústupnost, nevzdávání se i v nejtěžších chvílích… Když se zakousne, tak drží a nepustí. A to je kvalita, která byla zdrojem naší velké důvěry.

Marie Chytilová
generální ředitelka

Já jsem přišla do Slevomatu v dubnu 2012 a na začátku jsem měla na starost schvalování nabídek dodavatelů pro region Morava. Začínala jsem odspodu, pak jsem šla do Prahy a v únoru 2014, když mi bylo 27 let, jsem se dostala na pozici CEO.

Romana Voříšková
spoluzakladatelka

Marie po mně přebrala právě obchod v Praze. Svých 30 měsíců ve Slevomatu bych shrnula slovem „hukot“. Do té doby jsem nikdy nic tak intenzivního, na čem bych tak ráda pracovala a tolik se toho za pochodu naučila, nezažila. Zpočátku byla na Slevomatu jedna nabídka denně, která se spouštěla vždy o půlnoci, každý den kromě víkendu. To byly jediné noci, kdy jsem zhruba dva roky mohla jít spát před půlnocí.

Tomáš Matějček
investor Miton

Maruška je odchovaná ve firmě, úspěšně vedla módu, extrémně talentovaná a tvrdě pracující… Po odchodu Tomáše Čupra a Petera Irikovského jsme s ní našli klid, že firma se může dynamicky rozvíjet, ale zároveň udrží focus v klíčových prioritách, má velký talent a jsem si jist, že ještě dokáže velké věci.

Marie Chytilová
generální ředitelka

V době, kdy jsem Slevomat přebírala, chyběla jasná vize. Prodávali jsme módu, home decor, prostě v sektorech s obrovskou konkurencí. Byli jsme silní v lokálních zážitcích a inspiraci, tak jsme se s akcionáři rozhodli zaměřit se na to, co nám jde nejlépe. Zlepšila se tím i atmosféra ve firmě, která nebyla úplně optimální. Někteří lidé byli už po čtyřech letech vyhořelí. Začala jsem je postupně vyměňovat a chytli jsme nový vítr.

Tomáš Matějček
investor Miton

Zájemci o Slevomat se objevovali v podstatě neustále. Neformální námluvy běžely v zásadě permanentně, ale loni v létě jsme se rozhodli firmu definitivně nasměrovat do exitu, protože chceme dělat už jen mezinárodní věci s velkým potenciálem na evropské úrovni.

Pavel Mucha
investor Enern

S odstupem je jasné, že Slevomat prospěl s vyznamenáním. A z investorského pohledu to byla skvělá investice. Je to jeden z učebnicových příkladů, jak od úplného startu na zelené louce vznikne internetová firma, získá významné místo na trhu, zvládne přechod k profesionálnímu managementu – děkujeme, Maruško :-) – a majitelé předají štafetový kolík strategickému majiteli. Dítě vyrostlo, je čas pustit ho do světa.

Marie Chytilová
generální ředitelka

Když jsme prodej oznamovali zaměstnancům, všichni byli nadšení a hrdí, tleskali a za pět minut už měli vyrobené nové logo i se Secret Escapes. To je pro nás fantastický kupující, protože s ním můžeme rozvíjet naši strategii a sdílet know-how. S čistě finančním investorem by to bylo jiné.

Tomáš Čupr
zakladatel

Slevomat je fantastický úspěch pro všechny akcionáře a management firmy. Málokdy se stane, že se sejde tolik kvalitních lidí nad jednou firmou a vybudují tak skvělý příběh. Myslím, že ze všech stran všechno krásně zapadlo do sebe.

 

Čtěte také