Po zrušení zákona o registračních pokladnách v roce 2010 jeho firma vyhodila z okna statisíce korun, dnes už ho proto elektronická evidence tržeb (EET) nechává v klidu. „Naši zákazníci si beztak naše řešení kupují proto, že jim pomáhá s byznysem. A ne proto, že musejí,“ říká zakladatel a majitel jednoho z největších výrobců pokladních systémů v Česku Zbyněk Švec, který i přesto v EET vidí jen další hon na podnikatele.

Čtěte také: Restaurace roku si úspěch užije jen pár týdnů. Proč pražský Čestr brzy zavře?

Švec stojí za pokladním systémem Septim, původně to ale vypadalo, že spíše bude na počítači modelovat návrhy staveb vodních děl.  „Vystudoval jsem vodohospodářské stavby, ale programovat jsem je začal už na průmyslovce,“ začíná vyprávět v sídle své firmy ASW Systems v pražských Nových Butovicích.

„V roce 1994 mě oslovil spoluhráč z basketbalu, který zrestituoval dům v centru Prahy a ve sklepě si udělal vlastní vinárnu. A poprosil mě, abych mu vybral vhodný software na její řízení. Zbyněk Švec se nejdříve rozhodl pro průzkum trhu, což v době počátku rozvoje internetu znamenalo jediné – osobní obchůzky po firmách. Příliš úspěšný ale nebyl.

„Vrátil jsem se ke známému a říkám: Tondo, pokud mi dáš tolik peněz, co bys dal za současné nejlevnější řešení na trhu, vytvořím ti lepší, a navíc přímo na míru,“ vrací se k osudovému okamžiku, který jej nasměroval zcela do jiného oboru, než ve kterém se v době studií viděl.

Kolega souhlasil a položil tak základy dnes Švecovy firmy ASW Systems, která letos čeká téměř 50milionové tržby, má 45 zaměstnanců a její produkt vám tiskne účtenky ve známých restauračních sítích, jako je Ambiente, Kolkovna, Potrefená Husa nebo i stravovací zařízení Sodexo.

00003

Zakladatel a majitel ASW Systems Zbyněk Švec. Foto: Jan Schejbal

Bez reklamy

Ale zpět k počátkům byznysu, který v podstatě od samého začátku jen rostl. Z živnostníka se dvěma kolegy se brzy stal podnikatel vlastnící společnost s ručením omezeným. To vše hlavně kvůli potenciálním klientům, kteří nevěřili živnostníkovi, jenž ručí sám za celý svůj byznys.

„Časem jsem ale přišel na to, že na podnikání je potřeba lichého počtu společníků s tím, že tři už jsou moc,“ zamýšlí se s úsměvem Švec.

Společníky pomocí půjčených peněz od svého známého (ano, přesně toho, kterému dělal pokladní systém na míru do vinárny) vyplatil a od té doby je opravdovým pánem svého byznysu. Portfolio zákazníků pak rozšířil kromě restaurací i o jídelny, čímž ustálil základní rysy svého podnikání. „Zákazníci přibývali postupně a skoro všichni u nás zůstávali a rostli s námi,“ pochvaluje si Švec. I díky tomu dnes ASW Systems nepotřebuje téměř žádnou reklamu, byznys se rozvíjí hlavně na základě referencí.

Čtěte také: Když Čech hýčká Čecha. Šéfem nebeské restaurace s bleskovým výtahem

„Ono pokud jsme někoho na reklamu nalákali, pak z toho stejně nic nebylo, naše cenová nabídka se nesetkávala s představou klientů, tak jsme se rozloučili,“ říká Švec a dodává, že lidé dokážou vnímat rozdíly například mezi požitkem z jízdy a cenou různých modelů vozů, u pokladních systémů to ale v žádném případě neplatí. Je totiž velký rozdíl v tom, zda pokladny řeší jen tisk účtenek, nebo dokážou spravovat i celé skladové hospodářství firmy, tedy zda poskytují komplexitu.

I proto Zbyněk Švec ví, že jeho firma nikdy nebude na první pohled ta nejlevnější. Nechce se podbízet cenou, důležitý je hlavně poměr cena/výkon, na což si musí přijít každý sám. I proto ASW Systems nechává své potenciální zákazníky klidně nejdříve vyzkoušet konkurenční řešení. „Často se nám pak stane, že se nám tyto firmy do roka ozvou a chtějí aktualizovat zmiňovanou nabídku,“ podporuje své oblíbené tvrzení, že rozdíly jsou hlavně v detailech.

Boom kvůli EET

Náklady na pořízení pokladních systémů sloužících pro elektronickou evidenci tržeb (EET) se staly hlavním bodem argumentace kritiků nové legislativy. Sám Zbyněk Švec nevidí u ceny samotného stroje velký problém, ten spatřuje zcela jinde. „Nejvíc vás stojí to, že do systému musíte data dostat, musíte s ním umět pracovat, provozovat jej, vyškolit dodatečný personál a podobně. Hospodské tohle vše okrádá o drahocenný čas na rozvoj byznysu,“ vysvětluje.

A pětačtyřicetiletý ostřílený podnikatel nevidí hrozbu ani v nástupu konkurenčních řešení, která se v posledním roce objevila jako houby po dešti. Boom pokladních systémů, který způsobil nástup EET, je podle Švece dnes hlavně investiční záležitostí. Jednoduše řečeno – vzniklo mnoho výrobců pokladních systémů s vidinou rychlého zbohatnutí.

ASW Systems nyní volí spíše vyčkávací taktiku. „Soustředíme se teď hlavně na naše stávající zákazníky, ti jsou pro nás důležití a těm chceme poskytovat co největší komfort. I když jsme mohli nabrat stovky nových klientů, už od listopadu jsme nepřibírali žádné,“ vysvětluje. I tak očekává letošní růst byznysu o 30 procent, tedy podobně jako loni. EET se na byznysu pražské firmy tedy opravdu moc neprojevilo.

unnamed-1

Septim ale není jediným produktem více než dvacetileté firmy. Do té patří elektronické jídelní lístky Spectu, výčepní systémy Rekon nebo i systém inteligentního vyhledávání stolů, díky kterému zákazník objednávající jídlo u okénka mimo stůl už na něj nemusí čekat s nastraženýma ušima. Obsluha díky zařízení pozná, ke kterému stolu je třeba jídlo donést (využívají to například provozovny sítí NaGrilu či salaterie Ugo spadající pod Kofolu).

A dnes navíc přichází s novinkou Piano POS, tedy lehčím pokladním systémem pro jednodušší restaurace a obchody. „Levné řešení neumíme prodat a ani jsme jej nechtěli spojovat se Septimem. Proto tento nový název,“ říká Švec.

Perličkou je příběh kolem zvoleného názvu novinky. Management firmy až po jeho výběru zjistil, jak neuvěřitelně se trefil. Ve Spojených státech se totiž dříve staré, klikové pokladny obsypané velkými číselnými tlačítky nazývaly „Jewish Piano“. Jestli bude trefa do černého i současné míření ASW Systems na malé provozovny, to ukáže teprve čas.

Foto: Jan Schejbal