Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_sajt_2017-03
kyncl done

Příběh Roberta Kyncla: Čech, který má za úkol zachránit YouTube

Pošli to dál

Robert Kyncl je nejvýše postavený Čech v internetovém světě. Jako viceprezident Googlu je zodpovědný za provoz a obsah na YouTube a také jeho monetizaci. Takže jestli chcete něco vědět o budoucnosti online videa, je dobré jeho slovům naslouchat. I proto, že rozhovory poskytuje málokdy. Tento týden udělal výjimku a příznačně přes službu Hangout mluvil s pěti vybranými evropskými novináři. Český Forbes byl mezi nimi.

YouTube v květnu slaví své desáté narozeniny (od roku 2008 má i české rozhraní) a je stále největším online videoportálem na světě – více než miliarda lidí si tam video pustí aspoň jednou měsíčně. Také je však v situaci, kdy musí začít razantně inovovat, jinak mu hrozí, že ho převálcuje Facebook, který teď vlastní video mohutně tlačí dopředu. A pak jsou tu i další konkurence jako Vine, Meerkat nebo Periscope, nemluvě o video on-demand službách, jako je Netflix, Hulu, HBO, Sky nebo Amazon Prime.

Čtěte také: Způsobí příchod Netflixu do Česka revoluci? Názor Čecha, který pro něj pracoval

Do velké míry je to právě na Kynclovi, aby udržel pro YouTube výsadní pozici a našel nové cesty k uživatelům a potažmo k novým příjmům. Budoucnost online videa shrnuje třemi slovy: „Mobile, mobile, mobile!“ Jestliže první dekáda v historii YouTube byla spojená s přehráváním videa na počítačích, druhá dekáda bude o mnohem menších obrazovkách: lépe řečeno o displejích tabletů a chytrých telefonů.

Kyncl, který dříve sedm let pracoval pro společnost Netflix, je v Googlu, respektive YouTube, od roku 2010. Časopis Vanity Fair ho několikrát zařadil do prestižního výběru New Establishment, který sleduje 30 nejvlivnějších lidí v byznysu a technologiích. Pro představu předloňský žebříček: na prvním místě je Jeff Bezos, na druhém Larry Page a Sergej Brin, na třetím Tim Cook, na čtvrtém Mark Zuckerberg… a na 24. místě Robert Kyncl!

Čtěte také: Zmizte odsud a dalších 12 rad od Romana Staňka, nejúspěšnějšího Čecha v Silicon Valley

Jak se do takové společnosti dostal? „Když jsem šel studovat do Ameriky, nevěděl jsem vůbec, do čeho jdu. Byl jsem naivní, ale bylo to tak správné, protože mě to dovedlo až sem,“ vypráví Kyncl s úsměvem.

Kyncl_Hangout done

Robert Kyncl na Hangoutu s evropskými novináři.

„V USA se těžko prosazujete, takže vždycky, když se mě někdo z rodiny zeptá, jestli má také jet za štěstím do Ameriky, tak říkám: Zůstaň doma! Obvykle mi na to odpoví: Ale podívej se, co jsi dokázal… To sice ano, ale také se podívejte, čím jsem si musel projít za těch 20 let. Musíte být připraveni na tvrdé zacházení, na nepřízeň osudu, na opravdu těžké chvíle. A ty překonáte, jen pokud máte vášeň pro to, co děláte.“

O čem dalším Kyncl mluvil?

O tom, co potřebujete k úspěchu v Americe

Musíte tvrdě makat a mít štěstí, které vás nasměruje na ta správná místa. Někomu to trvá déle, někomu kratší dobu, ale je to možné pro kohokoli z jakékoli země. Podívejte se na Google, kolik tady máme lidí ze všech koutů planety. A ještě jedna důležitá věc: vždycky si uvědomujte, že může být lépe i hůř. Je třeba si vážit toho, co máte. A to já mám. Věřím na jakési vyšší poslání u toho, co dělám, že YouTube může změnit svět, takže se snažím dělat maximum.

O velikosti YouTube

Není moc společností, které se dotýkají každý měsíc tolika lidí (více než miliardy diváků za měsíc). YouTube před deseti lety začínal s nulou a posunuli jsme se k velkému publiku a velkým příjmům. (Ty Google nezveřejňuje, ale odhaduje se, že za rok 2014 mohly být někde mezi čtyřmi a pěti miliardami dolarů.)

O budoucnosti YouTube

Snad všechny technologické společnosti chtějí dělat něco s videem. Musíme být na obrovskou konkurenci připraveni. Bylo by divné, kdyby za námi nikdo nechtěl. Navíc čím větší jste, tím hůř se vám roste – v našem případě to ale neplatí. A za to vděčíme i naší konkurenci a tomu, že se z online videa stal naprostý mainstream.

O využití hvězdných YouTuberů

Soustředíme se na naše nejlepší tvůrce, na ty, jejichž publikum na YouTube se měří v milionech diváků. Ty pak lidi snadno navedou na nějakou naši novinku. Víme, že se je často snaží přetáhnout konkurence nebo velké TV stanice, ale to by musely své publikum tahat z jedné platformy na druhou a to není vůbec legrace. Chceme, aby je fanoušci dál sledovali na YouTube a nemuseli nikam jinam.

Čtěte také: Sedm československých YouTuberů, které byste měli znát. Hltají je statisíce lidí

Vemte si třeba britskou vlogerku Zoellu (má 8,5 milionu odběratelů svého YouTube kanálu a díky fanouškům se z její knihy stal bestseller – pozn. redakce), která má opravdu velké publikum a na něj velký vliv. Nebudu konkrétní, jestli zrovna s ní něco chystáme, jen chci říct, že ona je klasický příklad někoho s obrovskou mocí. A s takovými lidmi hodláme něco podniknout, něco, co pro ně bude přirozené.

O svobodě slova na internetu

Analyzujeme každou zemi zvlášť, a když to dává smysl, zřídíme tam pobočku, obchodní tým a lidi, kteří se starají o obsahové partnerství. V takovém případě musíme jednat podle místních zákonů, jinak bychom tam nemohli dělat byznys. Ale v zemích, kde nemáme přímo pobočku, si nemyslíme, že bychom se měli řídit tamními zákony.

O mobilní budoucnosti

Polovina všech videí na YouTube se už přehrává na mobilních zařízeních. „Nasledovaný“ čas na nich loni vzrostl o téměř 100 procent, přičemž celková sledovanost šla nahoru jen o 50 procent. Proto je jasné, že se budeme věnovat vývoji – jak obsahovému, tak produktovému, hlavně na mobilech. Chceme, abyste si video mohli přehrát u jakéhokoli operátora na světě. Není to jednoduché, ale jde o obrovskou příležitost, protože lidé na telefonech tráví spoustu času. Jestliže je mobil dálkovým ovladačem vašeho života, tak musí být i dálkovým ovladačem vašeho videa.

O reklamě na YouTube

I tady se všechno bude točit okolo mobilů. Posledních 70 let se reklamy točily pro velká plátna a obrazovky, ať už se promítaly v kině nebo běžely v televizi. Ale nebyly interaktivní, nikdo je nemohl rovnou okomentovat, sdílet, lajkovat… Prostě byly úplně pasivní. A to se změní, protože tenhle byznys už neroste, spíš bude klesat. Co ale razantně poroste, je samozřejmě video.

O nových vychytávkách

YouTube už před několika lety začal podporovat videa v ultravysokém rozlišení 4K. Letos jsme začali objevovat 360stupňové video a virtuální realitu. Tam jsme ale teprve na začátku, vývoj v téhle oblasti ještě pár let potrvá, než budeme moc potenciál virtuální reality naplno využít. Jak dlouho? To netuším. Ale víme, že to bude opravdu důležité, takže máme lidi, kteří na tom už teď pracují. Než se tak stane, vyzkoušejte Google Cardboard. Je to sice poměrně jednoduchá věc, ale donutí vás o videu přemýšlet úplně jinak.

O rozšíření online videa

Snažíme se, aby měli lidé na YouTube snadný přístup po celém světě. Pracujeme na smlouvách s mnoha operátory na rozvíjejících se trzích – tak bychom se mohli dostat k další miliardě diváků, protože spousta lidí v těchto zemích nemá televizi, nemá tablet, ale má telefon.

Čtěte také