Před 41 lety začal s malým květinářstvím na Manhattanu, dnes má šestašedesátiletý Jim McCann firmu 1—800-Flowers obchodovanou na burze a zároveň franšízu pro poskytování dárků v hodnotě přesahující 1,2 miliardy dolarů.

McCann přitom vždy sázel na nové přístupy a technologie, což jej dostalo tam, kde dnes je. A to i když cena akcií jeho firmy na burze nikdy nepřesáhla upisovací hodnotu 21 dolarů za kus.

Čtěte také: Z Roxy až na reklamní špici. Mladý šéf a jeho cesta vzhůru díky digitálu

„Během finanční krize jsme spadli na 10 centů za kus. Dneska jsme na 10 dolarech, ale nejsme správně ohodnoceni. Měli bychom být na daleko vyšších hodnotách,“ odpovídá v rozhovoru pro americký Forbes.

McCann nikdy neuvažoval o tom, že by rozjel podnik s miliardovou hodnotou. Když měl své malé květinářství v newyorské čtvrti Upper East Side, zprvu se zdráhal otevřít další.

„Podíval jsem se kolem a všiml jsem si, že zde neexistuje žádný McDonald’s pro květiny,“ vrací se do doby před 31 lety. Pak se rozhodl a pár měsíců nato koupil druhé květinářství a vzápětí dalších třicet. A to byl počátek jeho expanze.

Tehdy se ale firma ještě nejmenovala 1—800-Flowers. Číslovku 800, která značí bezplatné volání, chtěl do názvu dostat z prostého důvodu. „Sledoval jsem reklamy a viděl hotely a podobné podniky, jak se snaží, aby si diváci zapamatovali jejich telefonní číslo. Pomyslel jsem si: Nebylo by lepší, kdyby si pamatovali název firmy a pak ho jen vytočili?“

Nový název svého květinářství koupil od zkrachovalé firmy. „Při podpisu smlouvy jsem si ale nevšiml, že se značkou osobně přebírám i závazky firmy ve výši sedmi milionů dolarů, vrací se na konec 80. let. Všichni mu tehdy radili, ať vyhlásí bankrot. Místo toho se ale sešel s věřiteli a přesvědčil je, že vše dokáže uhradit. A tak se i stalo, za pět let byl dluh splacený.

1—800-Flowers funguje od přelomu 80. a 90. let minulého století na principu franšízingu. Jim McCann tak začal spíše řešit marketing nežli byznys jako celek. A brzy vycítil sílu internetu.

Už na začátku 90. let založil firemní webovou adresu s „dotcom“ na konci. A šel ještě dál. „Už v roce 1994 jsme byli první obchodníci na AOL. Do roku 1998 nám příjmy z online prodeje přeskočily ty z kamenných poboček. Další fází se pak staly mobily, to ale až před pěti lety,“ uvádí.

Jim McCann, který funkci prezidenta společnosti předal v roce 1995 svému bratrovi a nyní se do čela firmy usadil opět sám, ale nepřestává přemýšlet nad novými formami komunikace se zákazníky.

Citlivým tématem jsou například pohřby, které tvoří výraznou část květinového byznysu. „Jak bychom správně měli komunikovat s lidmi, kteří zrovna přišli o svého otce?“ pokládá otázku. Jeho firma se proto dohodla na spolupráci s moderátorem Johnem Teshem, který ve svých diskusních show otevírá soucitná témata. „Spolupracujeme s ním obchodně, ale nejde o klasickou reklamu,“ vysvětluje McCann.

Do tohoto typu marketingu dává jeho firma půl milionu dolarů ročně, aniž by si dokázala ověřit, zda to má na její byznys pozitivní dopad. McCann, který ve firmě s rodinou drží zhruba 40 procent, ale vždy sázel na instinkty. A ten mu i teď velí do toho jít.

A pokud se podívá do budoucnosti, ví přesně, kam chce kormidlo svého květinového korábu nasměrovat. „Další vlnou bude umělá inteligence a prodej přes domácí asistenty. První věc, kterou jste si mohli objednat přes Alexu (virtuální asistent Amazonu, pozn. redakce), bylo zboží od 1—800-Flowers,“ chlubí se na závěr dalším prvenstvím.