Na rozjezd podnikání nejsou potřeba peníze, říká Dominik Šprunk. Začal s třemi tisícovkami jako student a dnes ve svých 42 letech vlastní firmu Santé, nejvýznamnějšího českého výrobce zdravotní obuvi. Ročně prodá zhruba 360 tisíc párů bot a utrží přibližně 180 milionů korun. Sám si je taky vyvíjí a distribuuje.

Začátkem 90. let našel Šprunk mezeru na trhu: v českých lékárnách se prodávaly jen nevzhledné pantofle z tlustého korku, a kdo chtěl zdravotní obuv, neměl na výběr.

Šprunk nechal školu a spolu s kamarádem začal dovážet hezčí design z Itálie. Hlad po botách byl obrovský.

Později přidal českou výrobu. Koupil 48 procent obuvnické továrny v Proseči na Vysočině, kde vyrábí většinu svého sortimentu. Asi třetinu bot si nechává šít v zahraničí, hlavně v Brazílii, Itálii a Španělsku.

Češi prý mají dost podobnou nohu jako Brazilci, takže Jihoameričané se umí dobře trefit do českých potřeb.

Boty

Ptala jsem se ho na to, co ho dovedlo k úspěchu. A tady je jeho šest zásad, které doporučuje i ostatním začínajícím podnikatelům.

1. Nikdy nezakládejte se společníkem firmu půl na půl. Takový podnik může rychle skončit. Já jsem tu chybu udělal se svým kamarádem. Často jsme se hádali, protože nikdo neměl hlavní slovo. Loni jsem ho vyplatil a nechal si celou firmu.

2. Neutraťte první milion. Naše rodina neměla moc peněz, já jsem je proto chtěl. Naštěstí se mi povedlo první výdělek nerozházet a vrátit peníze do firmy. Pak se mi to bohatě vrátilo.

3. Neměňte sortiment každý rok, český zákazník je konzervativní. Dělají to třeba italské firmy, ale v Česku se velmi dobře prodává totéž klidně deset let. Zákazníci tady nestojí o převratné novinky. Ocení střední kvalitu za rozumné peníze, po luxusu prahne málokdo.

4. Úspěšná značka stojí na dobrých obchodnících. Dělají hrozně těžkou práci v terénu. Neždímejte je, pořádně jim zaplaťte.

5. Přeneste zodpovědnost na schopné lidi. Vy sami uděláte samozřejmě všechno líp, ale když se o to budete snažit, za chvíli vám dojde dech. Náš sklad i výrobu řídí jiní a já mám volné ruce na vedení celé firmy.

6. Rozmazlujte zákazníky. Rádi si připlatí za dobré služby. Do obchodů vozíme boty klidně po jednotlivých párech, pouze ty velikosti a barvy, které si objednají – naši klienti díky tomu nemusí mít tak velké sklady.


Další tipy na to, jak začít úspěšně podnikat, najdete v těchto článcích na Forbes.cz:

Zakladatelka firmy na zážitky: 5 kroků, jak jsem vydělala první milion

Investor Jakub Havrlant: 6 věcí, kterých se musíte vzdát, abyste uspěli

Zakladatel Slevomatu Čupr: Jak jsem vydělal svůj první milion