Aktuální vydání magazínu Forbes

Virtuální realita, která prospívá zdraví. Z české hry Beat Saber je hit za miliony

Pošli to dál

Sto tisíc prodaných kusů za první měsíc, vydělané dva miliony dolarů a umístění mezi nejlépe hodnocenými tituly v herním obchodě Steam, krátkodobě dokonce první místo celkově.

To vše se povedlo tříčlennému pražskému týmu Hyperbolic Magnetism s jeho VR hrou Beat Saber. Titulem, který ještě ani není dokončený – od 1. května je k dispozici ve fázi předběžného přístupu. I tak do něj hráči neváhají investovat 20 dolarů: a dle kladných reakcí svých peněz rozhodně nelitují.

Čtěte také: Herní Oscar pro Česko. Roztomilý Chuchel má prestižní mezinárodní cenu 

„Po všech virálních videích, která vznikla před vydáním hry, jsme očekávali nadprůměrný zájem. Ale současná čísla jsou ještě mnohem lepší,“ řekl Ján Ilavský, jeden z autorů hry.

Ján Ilavský

Pozornější čtenáři si toto jméno možná vybaví: na Forbes.cz jsme psali o příběhu jeho předchozí hry Chameleon Run, které se rovněž prodalo několik set tisíc kusů, a dokonce získala prestižní Apple Design Award. Když pak studio vydalo trailer na chystanou hru Beat Saber, ozval se mu skladatel Jaroslav Beck s nabídkou na spolupráci.

Ilavský a jeho kamarád ze střední školy Vladimír Hrinčár tím získali cennou posilu – a mohl vzniknout další hit. Nápad na něj se zrodil v Ilavského hlavě poté, co zkoušel virtuální realitu Vive a zklamal ho nedostatek kvalitních rytmických her.

A tak přišel s nápadem vytvořit titul, v němž by hráč musel rozsekávat přilétající kostky a tím dotvářel melodii hrající na pozadí. Jednoduché, že? Po třech hodinách měl Ilavský hotový první prototyp. Později do hry zabudoval světelné meče dvou barev, kterými se kostky rozsekávají; na každou barvu kostky musíte použít odpovídající meč. Ty se staly jedním z poznávacích znaků hry a svým vzhledem připomínají zbraně z filmové ságy Star Wars. „S nimi ale neměl nápad nic společného. Vycházel jsem spíš z vizuálu filmu Tron,“ řekl Ilavský.

Povedený nápad, atraktivní vizuální stránka a chytlavý hudební doprovod od Becka, úspěšného autora hudby k herním trailerům (rozhovor s ním vyšel v posledním čísle Forbesu NEXT), pomohly stvořit z Beat Saberu trhák. „Myslím, že se nám povedlo vytěžit maximum z omezení, která současná virtuální realita má, a zároveň perfektně spojit audio s vizuálním zážitkem,“ tvrdí Ilavský.

Ohlasy na Beat Saber jsou mimořádně kladné. Jeden z uživatelů na Twitteru trefně napsal: „Obvyklá reakce lidí na zkušenost s virtuální realitou: Wow, motá se mi hlava, ale bylo to fakt hustý.  Obvyklá reakce na Beat Saber: NECH MĚ HRÁT ZNOVU.“ O titulu se mluví jako o průlomu; Beat Saber má být hrou, která způsobí masový zájem o stále se etablující virtuální realitu.

Jaroslav Beck patřil i do našeho loňského výběru 30 pod 30

Podle nedávného testování Virtual Reality Institute of Health and Exercise navíc Beat Saber také prospívá zdraví hráčů. Při hraní se totiž musíte poměrně hodně hýbat – a za minutu tak můžete spálit stejné množství kalorií jako při tenisu.

Tvůrci plánují Beat Saber nadále vylepšovat. Brzy do něj přibude nová hudba a editor úrovní, který by měl podpořit už tak aktivní komunitu kolem hry. Do finální verze, jejíž dokončení je v plánu do konce letošního roku, autoři plánují regulérní mód pro jednoho hráče s různými misemi či úkoly. Zda půjde o úspěch, o tom už se bavit netřeba; otázka teď zní, kam mánie kolem Beat Saberu ještě poroste.

Čtěte také