Aktuální vydání magazínu Forbes

nwsltr1702sajt
13217410_10156846645120125_2817885933708514170_o

Pro kabelku od Vuittona do Londýna. Brexit zlevnil luxusní zboží

Pošli to dál

Londýn je možná jednou z nejdražších turistických destinací, pokud ale sháníte kabelku Louis Vuitton nebo šaty od Balenciagy, zamiřte teď právě tam. Podle průzkumu trhu společnosti Deloitte totiž momentálně stojí výrobky luxusních značek v Británii znatelně méně než všude jinde.

Důvod je jednoduchý – oslabení libry po Brexitu, neboli referendu, v němž Britové rozhodli o odchodu z Evropské unie, napsala BBC. Libra se proti dolaru propadla od letošního června o víc než 17 procent.

Čtěte také: 3D kostým jako Lady Gaga. Rýsuje se trojrozměrná budoucnost české módy

Podle průzkumu zpracovaného pro Wall Street Journal stojí například kabelka Speedy 30 od Louis Vuitton v Londýně 645 liber (v přepočtu 802 dolarů) proti 760 eurům (850 dolarů) v Paříži nebo 970 dolarům v New Yorku. V Číně tatáž kabelka stojí v přepočtu 1 115 dolarů.

screenshot-2016-10-18-at-10-44-36

Kabelka Speedy 30 od Louis Vuitton

Nick Pope, který má u Deloittu na starosti segment módy a luxusního zboží, tvrdí, že pád cen po referendu přitáhl na ostrovy turisty, kteří statisticky tvoří polovinu trhu s luxusem ve Velké Británii. „Lidé přece nechtějí za stejnou věc platit víc,“ vysvětluje Pope.

A statistiky jeho slova potvrzují. V červenci zamířilo do Velké Británie 3,8 milionu návštěvníků z ciziny, o dvě procenta víc než o rok předtím. Celkem tu utratili 2,5 miliardy liber.

Myf Ryan, šéfka marketingu nákupního centra Westfield, spočítala, že v červenci se meziročně zvýšil počet zákazníků z řad turistů, kteří v buticích jejího shopping mallu utratili zhruba o 70 procent víc. „Zaznamenali jsme nápor čínských turistů kupujících značkové zboží,“ dodala s tím, že v srpnu vzrostl ve Westfieldu počet čínských zákazníků o 53 procenta oproti roku předcházejícímu.

Kvůli propadu libry sice zdražilo zboží denní spotřeby, ale obchodníci s luxusem zatím své ceny drželi, protože se báli, že odradí zákazníky, píše Deloitte ve své zprávě a dodává, že 64 procent luxusního zboží je v současnosti v Británii levnější než kdekoliv jinde.

Další příklad – pončové šaty s třásněmi Foulard Fringe od Balenciagy momentálně stojí v Británii o 400 dolarů méně než ve Spojených státech. Pánský kašmírový svetr do véčka od italské značky Brunello Cucinelli stojí ve Velké Británii 650 liber, tedy 843 dolarů, zatímco ve Francii stojí 942 dolarů a v USA 995 dolarů.

Pope varoval, že výhodné nákupy nebudou trvat věčně a že některé brandy už své ceny zvyšují. „Luxusní značky jsou obvykle – a oprávněně – opatrné, pokud jde o hromadné úpravy cen,“ podotkl Pope. „Pokud se ale za šest až dvanáct měsíců ustálí tento kurz libry jako nový normál a marže tedy budou pod pokračujícím tlakem, očekávám, že na to cenovými úpravami zareaguje více značek.“

Čtěte také