Od roku 2004 si mohou zaměstnanci Netflixu vzít tolik dovolené, kolik chtějí. Sami se mohou rozhodnout, kdy přijdou do práce, kdy si udělají čas jen pro sebe a jak dlouho jim bude trvat, než své povinnosti splní. A podle toho, co můžu říct, Netflixu takto benevolentní přístup nijak neublížil. Od chvíle, kdy neomezenou dovolenou zavedl, zvedl svou tržní kapitalizaci na 51 miliard dolarů.

To, že v Netflixu vládne flexibilita, ale rozhodně neznamená, že by jeho lidé nebyli zodpovědní. Právě naopak. O všem, co dělají a plánují, musí informovat své nadřízené a ti od nich očekávají maximální výkony. Ostatně právě tenhle požadavek je natolik začleněný do identity Netflixu, že si společnost může dovolit nestandardní odměny, jako je právě neomezená dovolená.

Místo přísného mikromanagementu, kdy nadřízení hlídají každý krok svých lidí, se Netlifx soustředí na něco mnohem podstatnějšího – na výsledky. Vedení téhle firmy přišlo na to, že když dá svým lidem větší autonomii, vytvoří tak mnohem kreativnější prostředí, a navíc také kulturu vlastní odpovědnosti. Zaměstnance nerozptylují žádná hloupá pravidla a ti se díky tomu mohou více soustředit a ve výsledku jsou produktivnější.

Proč je načase zrušit klasickou dovolenou

V době, kdy měl Netflix ještě klasickou dovolenkovou politiku, si mnoho jeho zaměstnanců pokládalo důležitou otázku: „Nikdo z nás nesleduje čas, který trávíme prací mimo kancelář – když vyřizujeme maily nebo do noci pracujeme z domova či o víkendech, tak proč je potřeba počítat čas, kdy nepracujeme?“

Management poslouchal. A nemohl popřít logiku, kterou v sobě tahle otázka měla.

Čtěte také: Překvapivé benefity toho, když uprostřed kariéry vypnete motor

Dříve, v době tzv. industriální ekonomiky, kdy bylo nutné pracovat v továrně u montážní linky od osmi do čtyř, mělo sledování času – ať už toho, který se trávil v práci, nebo mimo ni – smysl. V současnosti už to ale dávno potřeba není. Lidé pracují ve chvíli, kdy potřebují, ať jsou kdekoliv. „Popracovní“ doba už jednoduše neexistuje.

Žijeme v době, kde jsou lidé posuzováni a placeni podle toho, jakou práci odvedou. I tak ale ve chvíli, kdy dojde na volný čas, tíhneme k tomu, abychom mysleli jako v době industriální, kdy se lidé platili za čas, který strávili v práci. A to je hodně demotivující. Netflix si to uvědomil a změnil svůj přístup tak, aby reflektoval, jak je práce skutečně udělaná.

Brazilské kořeny

Netflix je jednou z významných amerických společností, které se k zavedení neomezené dovolené odhodlaly. Myšlenka samotná ale pochází odjinud. A možná vás překvapí, že z Brazílie. Tamní společnost Semco tenhle bonus svým lidem nabízí už 35 let.

Všechno začalo v roce 1981, kdy si Ricardo Semler, syn zakladatele Semca, v jednadvaceti letech prošel celkem odstrašujícími zdravotními problémy. Z velké části to bylo kvůli jeho pracovnímu tempu a mladý podnikatel si uvědomil, že je čas na změnu. Že ho jeho pracovní rozvrh zabíjí a že když se to děje jemu, děje se to dost pravděpodobně i jeho zaměstnancům. A tak došel k tehdy radikálnímu rozhodnutí a skoncoval s pevnou pracovní dobou, sick days i dovolenou. Vše nahradil jednoduše tím, že když někdo chtěl volno, mohl si ho vzít.

Čtěte také: Jak v práci využít produktivitu naplno? Takto se dostanete do stavu plynutí

Jeho partneři i konkurence čekali, že výkonnost společnosti půjde dolů, stal se ale přesný opak. Semlerovi lidé začali pracovat s mnohem větším nasazením a zvětšila se i jejich loajalita k firmě. A jakmile se začalo dařit lidem, začalo se dařit i podniku. Na začátku osmdesátých let byla hodnota Semca čtyři miliony dolarů, dnes, po 35 letech, to je víc než miliarda.

Budou toho lidé zneužívat?

Společnosti po celém světě svůj striktní přístup k dovoleným obhajují tím, že lidé by benevolentního přístupu zneužívali. Jenže ty firmy, které to vyzkoušely, se přesvědčily o opaku. Svoboda dává lidem silný pocit sounáležitosti a zodpovědnosti. Chovají se pak v podstatě jako majitelé firmy, a co možná překvapí, někteří si nakonec dovolenou nevyberou vůbec žádnou.

Zaměstnavatelé, kteří zavedli neomezenou dovolenou, proto museli také často přijmout opatření, aby své lidi povzbudili k tomu si volno vybírat. Například v Evernote rozdávají každému zaměstnanci jako bonus k dovolené 1000 dolarů, společnost Full Contact dokonce sedm a půl tisíce. A jelikož ne všichni na dovolenou opravdu chtějí, tak každý, kdo tuhle částku přijme, musí účtenkami dokládat, že peníze skutečně utratil za prázdninové aktivity.

Zaměstnanec workoholik sice na papíře vypadá jako ideál každého manažera, ti chytří ale vědí, že to tak není. Každý člověk potřebuje nějaký čas k odpočinku a dobití baterií a podporovat tenhle čas – který si navíc lidé mohou vybrat podle sebe – je jedna z nejlepších možných investic.