Aktuální vydání magazínu Forbes

obalka_soc_sajt_2016-08
atomium

Proč by měli být všichni vaši zaměstnanci na LinkedIn

Pošli to dál

LinkedIn je síť, kterou v Česku stále řada firem nepoužívá, jinde je to přitom standard. A nestačí jen dobrý firemní profil, vaší firmě pomůže, když budete své zaměstnance podporovat, aby měli kvalitně zpracovaný svůj vlastní osobní profil. Více v článku našeho spolupracovníka Williama Arrudy.


Profil všech vašich zaměstnanců na LinkedIn může vaši firmu vynést vysoko. Přesto mnoho zaměstnavatelů svým lidem přístup na LinkedIn zakazuje. Bojí se, že si tam budou hledat jiný job, bude je přetahovat konkurence nebo svůj čas promrhají navazováním kontaktů přes web. Jenže opak je pravdou, firma by naopak měla trvat na tom, aby zaměstnanci sociální sítě jako LinkedIn používali. A samozřejmě – i vaše firma by měla mít svůj profil na této síti.

Přečtěte si následující tři body, jak vaše firma může vydělat na tom, že bude systematicky podporovat, aby její personál trávil čas na LinkedIn.

1. Vaše značka bude více vidět.

Každý zaměstnanec je vyslancem vaší značky, může na sociálních sítích sdílet vaše posty. Čím více se vaše stránky zobrazují, tím je pravděpodobnější, že je bude někdo sledovat. To potvrzuje i průzkum provedený společností BrightEdge: čím více zaměstnanců dané společnosti má svůj profil na LinkedIn, tím více lidí sleduje i její firemní profil. Faktem je, že devět z deseti značek s největším počtem sledujících na LinkedIn zde má aspoň 60 % zaměstnanců. Svými komentáři k příspěvkům společnosti zaměstnanci zvyšují počet zobrazení těchto zpráv. Čím většímu počtu lidí se firemní stránky zobrazují, tím výše se umístí ve výsledcích vyhledávání na LinkedIn, a tak se vaše příspěvky dostanou k většímu počtu osob, které o ně mohou potenciálně projevit zájem.

Když vaši zaměstnanci vkládají nebo aktualizují svou pracovní praxi ve svém profilu a vyberou vaši společnost ze seznamu LinkedIn, automaticky se zobrazí na vaší firemní stránce. Zároveň se vaše logo zobrazí na jejich profilu s prolinkem zpět na ten firemní. Automaticky se také přiřadí k těm, kteří vaši stránku sledují.

Je také dobré, když vaši zaměstnanci v kontaktních informacích uvedou odkaz na vaše webové stránky. Jejich profil opět nasměruje lidi na vaše místo na síti, a dokonce tak vytváří zpětné linky na vaši domovskou stránku – což zase přispívá k vašemu zobrazování na Googlu. Vynásobte to počtem svých zaměstnanců a okamžitě vám dojde, že LinkedIn je dar z nebe.

Pokud vaši zaměstnanci na LinkedIn nejsou, ale zároveň chcete, aby šířili vaše články, akce, videa, tiskové zprávy atd., pak vězte, že tím zmenšujete dosah svých zpráv. Nenechte si ujít tak snadný způsob, jak se snadno dostat k vašemu cílovému publiku.

2. Zaměstnanci jsou věrní vyslanci vaší značky.

Profil vašeho zaměstnance dělá reklamu nejen jemu samotnému, ale i vaší značce. Pokud svým zaměstnancům pomůžete vytvořit špičkový a zajímavý profil a ukážete jim, jak propagovat vaši značku a být propojen s komunitou kolem ní, posíláte tím vlastně reklamu všem, kteří navštíví jejich stránky nebo na ně budou jakkoli reagovat. To je klíčové jak z hlediska vašich stávajících i budoucích zákazníků, tak z hlediska obchodních partnerů a současných a budoucích zaměstnanců. Násobíte tím konkurenční výhodu. Skrz společné profily vašich zaměstnanců může kdokoli vidět, jak talentovaní lidé s konkrétními dovednostmi pro vás pracují.

Pokud poskytujete odborné služby, je to ještě důležitější. Berte stránku každého vašeho zaměstnance na LinkedIn jako stránku vašeho produktu – protože to, co nabízíte, je talent. Bojíte se, že vám zaměstnance někdo přetáhne? Nemusíte, tedy pokud těmto úžasným lidem budete dál nabízet zajímavou práci, která je naplňuje.

Hlavní výhodou sociálních médií je, že podnikání trochu polidštila. Čím více budou vaši lidé používat sociální media, aby navázali kontakt s komunitou, která se vytváří kolem vaší značky, tím více se s vámi budou ztotožňovat. A z druhé strany čím lidštější bude vaše značka, tím snáze bude vzbuzovat ve vašich klientech a společnících emoce a důvěru, které si budou s vaší značkou spojovat. Budování vztahu se zákazníky závisí na vašich lidech, nikoli na vašich produktech. Pokud chcete opravdu vybudovat důvěryhodnou společnost, k níž mají zákazníci (a zaměstnanci) skutečný vztah, je na čase zapojit do tohoto procesu všechny lidi – nejen obchodní zástupce.

3. Ještě lepší týmový duch.

Pokud snad svým zaměstnancům zakazujete LinkedIn nebo je odrazujete od toho, aby si ho založili, sdělujete jim vlastně, že jim nedůvěřujete. A důvěra je pro vytvoření pevných vztahů zásadní. Pokud budete své zaměstnance podezírat, docílíte pouze toho, že budou chtít odejít.

Naopak, když je budete podporovat v tom, aby se navzájem propojili, zůstanou v kontaktu, ale hlavně vaše společnost bude tím poutem, které je bude spojovat. LinkedIn je také skvělým informačním kanálem, díky němuž o sobě vědí lidé z různých oddělení podle toho, co právě přes LinkedIn sdílejí.

Níže si můžete přečíst příklady toho, jak moji klienti nechávají pracovat mocnou sílu LinkedIn ve svůj prospěch:

– Začněte od vrcholu. Styl a standard by měli udávat vaši manažeři a měli by si vytvořit ty nejlepší profily.

– Získejte si zaměstnance na svou stranu, když nastupují. Do zaškolení zařaďte i lekci o LinkedIn. A dobře je to naučte.

– Strach brání v úspěchu; a strach je většinou i důvodem, proč mají firmy vůči LinkedIn odpor. Pokud se obáváte, že vám zaměstnanci utečou, strach vás začne ovládat a vaše černé představy se paradoxně naplní: je dost možné, že o nejtalentovanější lidi přijdete. Když se ale zaměříte na loajalitu a angažovanost, můžete účinnosti LinkedIn maximálně využít a svůj dosah exponenciálně zvětšit a přitom ještě vytvořit mezi svými pracovníky silné pouto.


Přeložila Ivana Hrubá ze společnosti Belisha Beacon, Mastering Languages, která se zaměřuje na odborné jazykové vzdělání pro právníky, překladatele a tlumočníky.

Čtěte také