Aktuální vydání magazínu Forbes

Proč byste měli utrácet peníze za zážitky, a ne za věci

Pošli to dál

Pokud každý den tvrdě pracujete a i tak vám po zaplacení všech složenek a účtů nezbývá příliš mnoho peněz, tak si musíte být jistí, že ty, které máte k dispozici, utratíte opravdu dobře. A tady vás určitě potěší to, na co přišli vědci.

Paradox vlastnictví

Dvacet let trvající studie Thomase Giloviche z Cornellovy univerzity došla v tomto ohledu k jednoznačnému závěru – pokud chcete být šťastní, tak neutrácejte peníze za věci. Problém s nimi je, že pocit štěstí, který ve vás jejich pořízení vyvolá, rychle vyprchá. Existují pro to tři zásadní důvody:

Na nové věci si brzy zvykneme – co bylo na začátku krásné a vzrušující, se rychle stane normou.

Čtěte také: Vědci radí, jak utrácet, abyste byli šťastní

Zvyšujeme laťku – nové nákupy vedou k novým očekáváním, jakmile si na něco zvyknete, budete od další nové věci očekávat ještě větší zážitek.

Věci nás nutí srovnávat – vlastnictví po porovnání volá ze své podstaty. Radost z nového auta budete mít pravděpodobně jen do doby, než zjistíte, že váš přítel má lepší. A bohužel, vždycky se najde někdo, kdo bude mít něco lepšího.

„Jedním z největších nepřátel štěstí je adaptace,“ říká Gilovich. „Nové věci si kupujeme, aby nás udělaly spokojenějšími, ale tím, jak si na ně začneme zvykat, se chytíme do pasti,“ dodává. Paradox vlastnictví podle něj spočívá v tom, že předpokládáme, že radost z věcí nám vydrží mnohem déle, než tomu ve skutečnosti je – zpravidla stejně dlouho, jako vydrží fungovat ona zakoupená věc.

Investovat do něčeho, co si můžeme osahat, vidět a slyšet, se přitom zdá logické, ale přesně tenhle předpoklad je ten nejhorší, jaký můžete mít.

Síla zážitků

Thomas Gilovich ve své studii došel k tomu, že naopak zážitky ve veškeré své nehmatatelnosti a pomíjivosti nám mohou zaručit mnohem delší a intenzivnější pocity štěstí. Hlavně z těchto důvodů:

Zážitky spoluvytvářejí naši osobnost – nejsme věci, ale každý z nás je souhrnem toho, co jsme kdy prožili, viděli a udělali. Tím, že si koupíte Apple Watch, nijak nezměníte, kdo jste. Když si ale v práci vezmete dovolenou a projdete si pouť do Santiaga de Compostela, tak se to stát může.

Čtěte také: 16 věcí, díky kterým budete v práci zaručeně šťastní

„Své věci můžete mít opravdu rádi, a dokonce k nim můžete mít takový vztah, že je budete považovat za součást vaší identity. Ale ať už k nim budete cítit jakkoli silné pouto, pořád od vás budou oddělené. Nikoliv zážitky,” vysvětluje Gilovich.

Srovnávání není podstatné – samozřejmě že porovnáváme i svoje zážitky, ale jinak než věci. Z jednoduchého důvodu, hodnotu dvou různých prožitků jen těžko změříte. A je to jedině dobře.

Nejkrásnější je očekávání – dalším z Gilovichových zjištění bylo, že samotná doba před očekávaným zážitkem – to, že se na něj těšíme a zároveň nevíme, jak všechno dopadne –, výrazně přispívá k tomu, jak si vše následně užíváme a jak pak na všechno vzpomínáme.

Zážitky mohou být pomíjivé (a i to je dobře) – už jste si někdy koupili něco, co nakonec nebylo tak skvělé, jak jste si původně mysleli? Problém je, že jakmile si takovou věc pořídíte, tak ji prostě budete mít a ona vám bude neustále připomínat vaše zklamání. Se zážitky se vám to nestane – jednou z vlastností, která je dělá nedocenitelnými, je jejich ohraničenost v čase – když se vám něco nepovede, pravděpodobně na to brzy zapomenete, v opačném případě se vám ale vryjí hluboko do paměti a jejich cena bude postupem času růst.

Podtrženo a sečteno

Krátkodobou radost si můžete koupit, ale počítejte s tím, že skutečně brzy zmizí. Pokud se chcete z něčeho těšit dlouhodobě, tak se postarejte, abyste měli na co vzpomínat.

Čtěte také