Aktuální vydání magazínu Forbes

Proč je při Oscarech důležitý plnovous, brýle a velký nos

Pošli to dál

Letošní oscarové nominace zanechaly jasný vzkaz: vítězí ti, kdo mají kuráž. A dokážou se proměnit.

Pro Kate Winslet byl nejspíš čtvrtek 14. ledna dost mimořádný den. Dozvěděla se totiž, že má další nominaci na Oscara – role Joanny Hoffman, pravé ruky Steva Jobse (na Oscara rovněž nominovaný Michael Fassbender), je pro Kate Winslet za posledních 20 let už sedmou oscarovou šancí. V minulosti byla nominována za filmy Rozum a cit, Titanic, biografické drama Iris, Věčný svit neposkvrněné mysli, drama Jako malé děti a taky za snímek Předčítač, který jí v roce 2009 Oscara zaslouženě vynesl.

Čtěte také: Filmový fanoušci, pozor! 2016 bude stát za to aneb nejdůležitější premiéry roku  

A letos 28. února se situace může opakovat. Jedno nepsané pravidlo hereckých Oscarů totiž zní – čím víc se herec/herečka ve své roli fyzicky změní (a čím více se přiblíží, zejména v životopisných filmech, své reálné předloze), tím větší šanci na Oscara má. Samozřejmě s nadsázkou řečeno, protože herecký výkon se taky pochopitelně počítá. Je nicméně vcelku jedno, zda kvůli roli herec drasticky zhubne nebo naopak ztloustne k nepoznání, nechá si nalepit umělý nos, zaroste plnovousem, skryje se za nevzhlednými brýlemi či bizarní parukou – čím větší proměna oproti civilu, tím lepší. Americká Akademie filmových věd a umění na tohle zkrátka slyší.

Zažila to Nicole Kidman, která v roce 2002 získala Oscara za ztvárnění Virginie Woolf v Daldryho filmu Hodiny (mnozí dodnes ve filmové hrdince s malýma očima a velkým nosem nedokážou Nicole Kidman rozeznat), zažila to Charlize Theron, která v roce 2003 zazářila v dramatu podle skutečného kriminálního případu masové vražedkyně přezdívané Zrůda, a Oscara si odnesla i Meryl Streep coby Železná lady Margaret Thatcher. Dokonalá proměna se povedla i Danielu Day Lewisovi v titulní roli snímku Lincoln nebo Philipu Seymouru Hoffmanovi coby Trumanu Capotemu. A takhle bychom mohli pokračovat.

V aktuálním dramatu Dannyho Boylea Steve Jobs se Kate Winslet změnila pořádně (nejen kvůli ne zrovna slušivým brýlím) – a skvělý herecký výkon jí ostatně minulou neděli vynesl už Zlatý glóbus. Když ji na pódiu vyhlásili, neskrývala Kate Winslet překvapení – v nabitém poli se sázelo spíš na některou z jejích konkurentek, třeba Cate Blanchett a Rooney Maru, které si zahrály milostnou dvojici v kostýmním dramatu Carol, dalším letošním horkém oscarovém favoritovi. Ale Zlaté glóby výsledky Oscary velmi často předvídají. To je jakési druhé nepsané pravidlo.

Podle těchto dvou ukazatelů by se snad konečně – po 20 letech, kdy posbíral pět oscarových nominací, ale neproměnil ani jedinou, mohl své sošky dočkat i Leonardo DiCaprio – za výkon na hranici hereckých (ale i diváckých) možností, který předvádí v dramatu Revenant – Zmrtvýchvstání v Hollywoodu mimořádně oblíbeného mexického režiséra Alejandra Gonzáleze Iňárritu.

Jednoduché to ale DiCaprio ani letos mít nebude. Konkurence je tvrdá. Kritiky vychvalovaný a k nepoznání změněný je ve své roli Jobse také Michael Fassbender. A Eddie Redmayne, který si Oscara loni právem odnesl za takřka dokonalé převtělení v geniálního fyzika Stephena Hawkinga, letos přebíjí ještě vyšší kartou – v Dánské dívce režiséra Toma Hoopera hraje totiž Redmayne rovnou ženu. Respektive muže, Dána Einara, který ale jako první člověk na světě ve dvacátých letech minulého století podstoupil operativní změnu pohlaví – a jehož proměnu Hooper, jinak režisér rovněž oscarové Královy řeči, ve filmu Dánská dívka sleduje.

Máme se za měsíc zkrátka na co těšit. Takhle napínavé oscarové klání tu už dlouho nebylo. Komu držíte palce vy?

Čtěte také