Aktuální vydání magazínu Forbes

nwsltr1702sajt
work

Proč jsou Dánové v práci šťastnější

Pošli to dál

Michal Šrajer spoluzaložil studio Inmite, které se před dvěma lety stalo součástí AVAST. V obou firmách zastával roli Chief Happiness Officera a staral se o to, aby byli zaměstnanci v práci šťastnější. S kolegy založil web www.stestivpraci.cz a od června je s rodinou na cestách kolem světa, kde kromě jiného navštěvuje firmy, ve kterých se můžete spolu s ním ohledně štěstí v práci inspirovat. Toto jsou jeho poznatky z Dánska.


Dánové považují za standard, že práce není utrpení. Chtějí těch osm hodin, za které dostávají mzdu, prožít hodnotně a smysluplně. A daří se jim to. I přes to, že nemají firemní auta a desítky jiných výhod. V této severské zemi se totiž platí poměrně vysoké daně, kterých nejsou ušetřeny ani zaměstnanecké benefity. Nebývá proto obvyklé, aby se zaměstnavatelé předháněli tím, kdo nabídne benefitů více.

„V dánštině existuje slovo arbejdsglæde, což znamená ‚štěstí v práci‘. To, co se v jiných jazycích musí opisovat a vysvětlovat, je u nás samozřejmostí,“ vysvětluje Alexander Kjerulf, nejznámější dánský expert na štěstí v práci, který školí ve firmách, jako je Ikea či Lego.

Dánsko má před mnohými zeměmi z pohledu „štěstí v práci“ velký náskok. Obvyklá je plochá firemní struktura, ve které mají šéfové velmi blízko k řadovým zaměstnancům. A lidé jsou v práci zvyklí aktivně se zapojovat a ovlivňovat, co se kolem nich děje.

Čtěte také: Chcete být v práci šťastnější? Tohle je 5 tipů od strážce štěstí v Avastu

Dobrý příklad rozdílnosti fungovaní dánských a zahraničních firem je akvizice známé sportovní aplikace Endomondo. Ta vznikla přímo v srdci Kodaně v jednom z nejviditelnějších místních startupů. Na začátku loňského roku, kdy mělo Endomondo pár desítek zaměstnanců, se stalo součástí amerického sportovního gigantu United Armour. S americkým vedením přišla víceúrovňová hierarchie a rozhodování „shora“, bez zásadnější možnosti zaměstnanců ovlivnit, co a jak budou produkovat.

Srajer

Michal Šrajer

Netrvalo dlouho a velká část týmu Endomondo firmu opustila – rozprchli se do jiných dánských firem s kulturou, která jim je bližší. „Možná to zní zvláštně, ale raději jsem šel pracovat za méně peněz do lokální firmy, ve které jsem opět získal prostor stát si za svými názory,“ řekl mi dnes už bývalý zaměstnanec Endomondo.

Už to, co je pro místní firmy samozřejmostí, by pro mnohé jiné znamenalo razantní změny, ale i tady se najdou společnosti, které jdou se štěstím v práci ještě o kus dále. Například SEB Pension, dánská pobočka velké švédské finanční skupiny. Před pár lety začali v SEB intenzivně řešit, jak se dostat z nepohody a špatných čísel. Samozřejmě se na radu zeptali svých tří stovek zaměstnanců a výsledkem byla kromě jiného akční skupina, která se pustila do hlubší implementace principů štěstí v práci. Skupina složená ze zaměstnanců, kteří chtěli něco změnit.

Čtěte také: Revoluce v HR. Štěstí v práci jako hlavní náplň Chief Happiness Officera

Od nejvyššího vedení stačilo posvěcení a příležitostné zapojení se do chystaných aktivit. Zbytek už zvládli lidé sami. Připravili pro kolegy celou bednu „happiness nástrojů“, které mohou využít, když budou potřebovat – ať jde o hry k podpoře komunikace v týmu, tipy, co a jak v týmu vylepšit, nebo třeba mapy k „chodícím meetingům“ v blízkém okolí.

Hromada takovýchto maličkostí spolu s několika většími celofiremními aktivitami zafungovala. „Mnoho věcí se u nás zlepšilo, obzvlášť spokojenost zákazníků a angažovanost zaměstnanců výrazně posílily,“ popsal mi s nadšením Søren Lockwood, nejvyšší šéf SEB Pension.

A proč se to v SEB Pension podařilo? Myslím, že úplně zásadní byly dvě věci: podpora od nejvyššího vedení (včetně osobního zapojení CEO) na straně jedné a vznik i implementace celé iniciativy přímo od zaměstnanců na straně druhé.

Ani jedno by samo o sobě tak dobře nefungovalo.

Čtěte také